- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (390 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (232 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (130 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (46 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (34 opinie)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (55 opinii)
Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?
Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.
Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.
Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.
30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo
Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.
I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).
Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.
- Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
- Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
- Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy
Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.
Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).
To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.
Wydarzenia
Miejsca
Zobacz także
Opinie (254) ponad 10 zablokowanych
-
2023-08-12 10:28
czy taniej nie będzie jak miasto wykupi mieszkańcom abonamenty na UAbera?
- 1 1
-
2023-08-12 10:46
A gdzie informacje na drogach?
Przecież od wjazdu z każdej z głównych dróg do Gdańska powinny być wielkie plansze informujące o takiej możliwości i cała trasa oznaczona strzałkami.
Kto normalny jadąc na wakacje do miejsca XYZ sprawdza social tego miasta?- 4 0
-
2023-08-12 11:24
Czyli
jest czy nie jest wystarczająca liczba miejsc parkingowych w Gdańsku???
Wpływ na słabą frekwencję ma także brak egzekwowania ograniczeń w SOD.
Hotele powinny dostać tyle wjazdówek ile mają własnych miejsc parkingowych.- 1 0
-
2023-08-12 13:38
Bilet miejski
Zamiast dedykowanej komunikacji powinien byc bilet na caly transport miejski. Bedac na wegrzech za parking calodzienny zaplacilem 5zl a bilet 24h tram, autobus, metro dla 5 osob kosztowal 60zl. Taka oferta powinna byc w 3miescie.
- 4 0
-
2023-08-12 13:47
Powod nr 4 (1)
Lewakom ich własne pomysły wydają się zawsze geńalne
- 3 5
-
2023-08-12 13:58
Tak, tak... "Geńuszu"...
- 2 1
-
2023-08-12 14:17
Za 30 PLN niech pomysłodawcy kupią sobie młotek. (1)
Tym narzędziem niech sobie wybiją z głów te kosztowne, wielokrotnie nietrafione pomysły. Dlaczego od lat ci sami, nieudolni ludzie wdrażają swoje szkodliwe, rujnujące finanse miasta idee? Czy nasze społeczeństwo Gdańska w wyborach okaże rozsądek, czy pozbędziemy się zadufanych w sobie, odpornych na rozsądne cele pasożytów?
- 5 0
-
2023-08-12 15:09
masz racje ale niestety oni sobie jeszcze przyznali za to premie i to z naszych pieniędzy
- 0 0
-
2023-08-12 15:12
Czemu
Dlaczego misto Gdańsk nie weźmie przykładu z innych miast gdzie funkcjonują karty turysty, chociażby Szczecin, karta turysty na 72 godziny kosztuje 30 zł na osobę w tym są zniżki do muzeów, kawiarni, plus darmowa komunikacja miejska. W Gdańsku są tylko zniżki do muzeów
- 4 0
-
2023-08-12 15:24
170 drogi bilet
Komunisci mieli lepszą ekonomię- 3 0
-
2023-08-12 17:39
Powinna być bezpłatna - czyli mają zapłacić wszyscy ?! (1)
- 2 0
-
2023-08-12 20:09
Nie
Wystarczy że zapłacą ci co parkują w centrum :)
- 0 0
-
2023-08-12 20:40
Symboliczna opłata 30pln to jakiś ŻART ,symboliczna to jest 3 pln. Wiec sie nie dziwię ,za 30pln wole coś dziecku kupić
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.