• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (254)
Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego? Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego?

Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.



Ile powinna kosztować usługa P&R?

Linia P&R w Letnicy to tegoroczna nowość w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Autobusy kursujące z parkingu pod stadionem na plażę w Brzeźnie lub na Jarmark św. Dominika miały być realną alternatywą dla samochodu i atrakcyjną ofertą dla turystów, do tej pory szukających miejsc postojowych na zastawionych do granic możliwości ulicach Brzeźna i Śródmieścia.

Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.

Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.



30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo



Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.

I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).

Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.

  1. Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
  2. Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
  3. Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.


Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy



Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.

Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).

To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.

Wydarzenia

Jarmark Św. Dominika (23 opinie)

(23 opinie)
street food, jarmark, kiermasz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

  • czy taniej nie będzie jak miasto wykupi mieszkańcom abonamenty na UAbera?

    • 1 1

  • A gdzie informacje na drogach?

    Przecież od wjazdu z każdej z głównych dróg do Gdańska powinny być wielkie plansze informujące o takiej możliwości i cała trasa oznaczona strzałkami.
    Kto normalny jadąc na wakacje do miejsca XYZ sprawdza social tego miasta?

    • 4 0

  • Czyli

    jest czy nie jest wystarczająca liczba miejsc parkingowych w Gdańsku???
    Wpływ na słabą frekwencję ma także brak egzekwowania ograniczeń w SOD.
    Hotele powinny dostać tyle wjazdówek ile mają własnych miejsc parkingowych.

    • 1 0

  • Bilet miejski

    Zamiast dedykowanej komunikacji powinien byc bilet na caly transport miejski. Bedac na wegrzech za parking calodzienny zaplacilem 5zl a bilet 24h tram, autobus, metro dla 5 osob kosztowal 60zl. Taka oferta powinna byc w 3miescie.

    • 4 0

  • Powod nr 4 (1)

    Lewakom ich własne pomysły wydają się zawsze geńalne

    • 3 5

    • Tak, tak... "Geńuszu"...

      • 2 1

  • Za 30 PLN niech pomysłodawcy kupią sobie młotek. (1)

    Tym narzędziem niech sobie wybiją z głów te kosztowne, wielokrotnie nietrafione pomysły. Dlaczego od lat ci sami, nieudolni ludzie wdrażają swoje szkodliwe, rujnujące finanse miasta idee? Czy nasze społeczeństwo Gdańska w wyborach okaże rozsądek, czy pozbędziemy się zadufanych w sobie, odpornych na rozsądne cele pasożytów?

    • 5 0

    • masz racje ale niestety oni sobie jeszcze przyznali za to premie i to z naszych pieniędzy

      • 0 0

  • Czemu

    Dlaczego misto Gdańsk nie weźmie przykładu z innych miast gdzie funkcjonują karty turysty, chociażby Szczecin, karta turysty na 72 godziny kosztuje 30 zł na osobę w tym są zniżki do muzeów, kawiarni, plus darmowa komunikacja miejska. W Gdańsku są tylko zniżki do muzeów

    • 4 0

  • 170 drogi bilet

    Komunisci mieli lepszą ekonomię

    • 3 0

  • Powinna być bezpłatna - czyli mają zapłacić wszyscy ?! (1)

    • 2 0

    • Nie

      Wystarczy że zapłacą ci co parkują w centrum :)

      • 0 0

  • Symboliczna opłata 30pln to jakiś ŻART ,symboliczna to jest 3 pln. Wiec sie nie dziwię ,za 30pln wole coś dziecku kupić

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane