• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (254)
Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego? Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego?

Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.



Ile powinna kosztować usługa P&R?

Linia P&R w Letnicy to tegoroczna nowość w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Autobusy kursujące z parkingu pod stadionem na plażę w Brzeźnie lub na Jarmark św. Dominika miały być realną alternatywą dla samochodu i atrakcyjną ofertą dla turystów, do tej pory szukających miejsc postojowych na zastawionych do granic możliwości ulicach Brzeźna i Śródmieścia.

Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.

Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.



30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo



Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.

I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).

Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.

  1. Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
  2. Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
  3. Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.


Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy



Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.

Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).

To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.

Wydarzenia

Jarmark Św. Dominika (23 opinie)

(23 opinie)
street food, jarmark, kiermasz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

  • Trzeba wprowadzić twardy lockdawn i obowiązkowe szczepienia.

    Maski i dezynfekcja wiadomo na porządku dziennym..Od razu spokój będzie.

    • 3 3

  • Bojan i Wysocki, Niezawodny team w organizowaniu tej linii. Trzeba było bardziej ukrywać informacje o tej linii.

    • 7 0

  • (1)

    W miejscach, do których turystów ma dowozić opisany w artykule autobus powinien obowiązywać zakaz wjazdu dla osób nie będących mieszkańcami. Powinny zostać wprowadzone strefy ograniczonego ruchu.

    • 3 0

    • Ale to rozwiązanie rodem z Zakopanego, gdzie różnicuje się w opłątach za parkowanie miejscowych i przyjezdnych. Niestety, skutkiem ubocznym bycia atrakcyjnym turystycznie miejscem a przede wszystkim skutkiem ubocznym zarabiania na turystach jest to, że turyści są. Można na przykład stoponiowo wygaszać turystykę, ograniczając dostępność różnych atrakcji, ale czy naprawdę o to chodzi?

      • 0 0

  • To miś na miarę naszych czasów. (1)

    Tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom.

    • 4 0

    • Nie pierwszy, nie ostatni i nawet nie największy. Budują misie bo mogą. Każda Gdańszczanka i Gdańszczanka na to pozwala.

      • 2 0

  • Karo

    Pierwsze słyszę

    • 1 0

  • Czyli przewiezienie jednego pasażera na Jarmark

    to realny kosz 173 zł .... Super ekonomia, klimat się śmieje z waszych drogich i energochłonnych rozwiązań.

    • 1 0

  • Dlaczego możliwe są tylko tylko dwa kierunki?

    Moim zdaniem opłata mogłaby być nawet wyższa, ale powinien to być po prostu bilet pozwalający poruszać się po całym mieście, a nie tylko jarmark-plaża w Brzeźnie. A może ktoś chciałby zajechać też na Stogi? A może do ZOO lub Jelitkowa? A może po prostu nasza komunikacja nie jest atrakcyjna tak samo, jak dla samych Gdańszczan?

    • 2 0

  • Kolejny absurd pani D.

    Po pierwsze parking na terenie stoczni cesarskiej kosztuje jedynie 12 zł za dobę!
    Po drugie jeżeli Jako mieszkaniec wybieram się załatwić sprawę na głównym mieście Na przykład wizytę u lekarza to jadę tam na określony stosunkowo niedługi czas. Dlaczego zatem mam tracić kolejne godziny na dojazd marnej jakości komunikacją publiczną z oddalonego parkingu jakie mam z tego korzyści? Pomijając już absurdalną cenę 15 zł. W tym samym czasie spędziłbym na głównym mieście godzinę zapłacił 6 zł i zaoszczędził dwie godziny czasu na dojazd w dwie strony z parkingu do głównego miasta i z powrotem.
    Obecna prezydent miasta jest absolutną porażką i mam nadzieję będzie miała rozsądnego albo rozsądną kontrkandydatkę lub kont kandydata.

    • 6 0

  • Sprawa jest wg.mnie prosta

    Jezeli jade autem no to nie chce jechac komunikacja miejska i na odwrot. To jest proste...dla tego takie rzeczy nigdy sie nie przyjma. Ponad to slaba reklama, slabe oznaczenie, ogolnie slabe to wszystko...

    • 4 0

  • Oc na rok - 700 złotych

    Parkowanie na miesiąc 900... czyli zlodzieje urzędnicze znaleźli nowy sposób na okradanie kierowców.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane