• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (254)
Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego? Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego?

Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.



Ile powinna kosztować usługa P&R?

Linia P&R w Letnicy to tegoroczna nowość w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Autobusy kursujące z parkingu pod stadionem na plażę w Brzeźnie lub na Jarmark św. Dominika miały być realną alternatywą dla samochodu i atrakcyjną ofertą dla turystów, do tej pory szukających miejsc postojowych na zastawionych do granic możliwości ulicach Brzeźna i Śródmieścia.

Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.

Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.



30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo



Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.

I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).

Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.

  1. Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
  2. Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
  3. Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.


Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy



Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.

Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).

To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.

Wydarzenia

Jarmark Św. Dominika (23 opinie)

(23 opinie)
street food, jarmark, kiermasz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli jak zwykle, taniej wyszłoby

    podstawić tym pasażerom taksówki. Władze tego miasta to groteska.

    • 14 1

  • "Umiarkowana popularność linii P&R". Autor artykułu jest dosć powściągliwy w ocenie :-)

    14 pojazdów dziennie to znacznie mniej niż "umiarkowana popularność"
    Ale zapowiadałem, że tak będzie jak już ogłosili kolejny raz, że ten projket będzie funkjconoał podczas jarmarku. Zresztą nie tylko ja, wielu innych ludzie również to obśmiało. Urzędnicy i spółki miejskie są po prostu oderwani od rzeczywistości i proponują ludziom tak nieatrakcyjne rozwiązania uważając je za wyśmienite - to dlatego nie wyszło. Ale co tam, kasa jest podatników wiec sie ją wydaje, nie swoje pieniądze na nie swoje potrzeby czyli najgorszy możliwy sposób. Bojan siedzi w MTG z nadania towarzyskiego a nie z powodu kompetencji i wygląda to jak wygląda.

    • 11 0

  • Osoba ktora zarządza tym miastem (1)

    Nie zna się na tym, ale problemem jest to, że otoczyła się politykierami bez żadnego doświadczenia, poza intrygami partyjnymi, jeszcze większym problemem jest akceptacja tego faktu przez gdańszczan, a największym, że nie ma alternatywy.
    Serdeczności

    • 10 0

    • ona żyje w świecie równoległym

      • 2 0

  • Rolą tego autobusu nie było przewozić tłumów tylko dać możliwość napisać:

    Ale przecież daliśmy możliwość legalnego zaparkowania gdzie indziej, za sensowną cenę i nawet z dowozem na Jarmark. No i w zasadzie to zgodne z prawdą.

    • 9 0

  • Zrobione przez ignorantów żeby udowodnic teze "to bez sensu"

    • 9 0

  • Serdeczny sukces

    • 6 0

  • Do Brzezna powinna jeździć skm (1)

    Choćby jako linia wakacyjna zamiast tego tramwaju 63

    • 12 2

    • Samolot powinien latać do Brzeźna

      • 4 0

  • (5)

    Wniosek nasuwa się tylko jeden, pomysłodawców, lobbystów tego pomysłu a zarazem osoby odpowiedzialne za brak reklamy, wysoką cenęi brak pogody powinno się natychmiast zwolnic z zajmowanych stanowisk, obciążając kosztami strat które poniosło miasto, czyt. mieszkańcy ze swoich podatków. Koszt przewozu jednej osoby 170pln. To się nadaje do prokuratury!

    • 188 14

    • Po co parkować daleko od centrum,

      gdy wiadomo, że turyści to święte krowy i mogą parkować, gdzie chcą? Na ich miejscu też bym parkował w centrum. SM nic z tym nie robi. Chyba Jej Serdeczność wydała zakaz karania turystów, bo Gdańszczan to ścigają.

      • 6 1

    • I być może tak zrobią, obtrąbią, że winny sie znalazł,

      degradacja czy coś i cyk go "za karę" do zarządu jakiejś miejskiej spółki. Tak jak to ta ekipa ma w zwyczaju.

      • 4 0

    • Do płokułatuły chyba, Bastianie.

      • 0 0

    • Szczególnie za brak pogody

      Za To powinno się pociągnąć do odpowiedzialności samą Panią Prezydent , reszta Twojej uwagi słaba ale z pogodą trafiłeś .

      • 0 0

    • Borawski co ty na to? Lansik na fejsiku lepiej ci wychodzi - prawda?

      • 0 0

  • Jak ma się udać jak można za darmo stanąć nad samą Motławą? (1)

    Ja naprawdę nie rozumiem, co mają w głowach urzędnicy, czy oni w ogóle znają Śródmieście czy rządzą nami z Banina? Bo na Śródmieściu jest masa miejsc gdzie można parkować dziko i za darmo. Chocby przy samej Motławie na Wiosny Ludów. To chyba jasne, że skoro są dzikie parkingi i zadnych ograniczeń wjazdu dla obcych na teren Starego Miasta, to ludzie się pchają pod samą Motławę?

    • 9 0

    • kiełbie we łbie

      • 0 0

  • Dlaczego znów się nie udało? Bo to kuna Polska jest! Dlatego.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane