• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (254)
Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego? Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego?

Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.



Ile powinna kosztować usługa P&R?

Linia P&R w Letnicy to tegoroczna nowość w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Autobusy kursujące z parkingu pod stadionem na plażę w Brzeźnie lub na Jarmark św. Dominika miały być realną alternatywą dla samochodu i atrakcyjną ofertą dla turystów, do tej pory szukających miejsc postojowych na zastawionych do granic możliwości ulicach Brzeźna i Śródmieścia.

Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.

Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.



30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo



Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.

I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).

Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.

  1. Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
  2. Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
  3. Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.


Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy



Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.

Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).

To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.

Wydarzenia

Jarmark Św. Dominika (23 opinie)

(23 opinie)
street food, jarmark, kiermasz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

  • Nieudolność

    ekipy samorządowej juz chyba nikogo nie dziwi tylko oni sami wierzą w jej sukces, nie liczyłbym na honorowe rozstrzygnięcie przed wyborami ????

    • 4 0

  • Coś tam słyszeli ale jak zwykle za mało rozumu

    Wyjaśniam tym z Gdańska jak to powinno działać. Park and ride ustawia się przy np obwodnicy by nie trzeba było wjeżdżać do miasta. Autobus czy pociąg powinien mieć buspas by opłacało się jechać komunikacją. Autobus powinien dojeżdżać do centrum miasta a nie gdzieś na obrzeża. Parking powinien być za darmo a bilet do kupienia u kierowcy.

    • 5 1

  • Dlaczego (1)

    tak mało, powinno być co najmniej 50 zł, a najlepiej więcej

    • 1 2

    • Powinno być tyle żeby zarobiło.

      • 0 0

  • No cóż... (1)

    Niestety taki naród... grzać dupsko w ciepłym fotelu niż choć trochę się ruszać...

    • 0 5

    • W tym konkretnym przypadku opinia wydaje się mało zasadna. Po pierwsze bardziej o chłodzenie idzie niż grzanie, po drugie po co parkować na wygwizdowie skoro przy odrobinie szczęścia za te same pieniądze znajdziesz miejsce w centrum? I trzecie informacja o parkingu jest co najmniej nieudolna. Taka "gdańska" jest, bym powiedział.....

      • 1 0

  • W ankiecie brakuje opcji numer 7

    Miasto nie powinno się zajmować organizacją takich usług, bo nie są do tego kompetentni

    • 4 0

  • Reaktywacja kolejki SKM

    Najlepszą opcją jest reaktywacja kolejki SKM z Gdańska przez Nową Letnicę do Brzeźna!Zbierze tłumy plażowiczów i turystów po drodze do Brzeźna.

    • 3 0

  • Czyli że co ? Że geniusze z zarządu miasta znowu lekką

    rąsią przewalili nasze pieniądze na dopłacanie do pomysłu, bo nie ogarnęli organizacji prostej usługi ? No niemożliwe, nie ONI.

    • 4 0

  • 10 zł za dobę na parkingu przy plaży??? (1)

    To bardzo ciekawa teza, chciałbym poznać lokalizację tego parkingu. Prywatny parking na Hallera, na który podjeżdża wspomniany autobus P&R kosztuje 10 zł za godzinę lub 100 zł za DOBĘ. Dlatego uważam, że cena 30 zł za parking przy stadionie + dowóz autobusem nie wydaje się mega przesadzona...

    • 0 2

    • Jelitkowo, Czarny Dwór (droga na molo), Stogi, Kapliczna przy wejsciu nr 65. Nie ma za co.

      • 0 0

  • Dlaczego znowu się nie udało?

    1. Bo nie ma zakazu wjazdu do miasta dla starych gratów !!!!

    • 0 2

  • a co w tym dziwnego? Dojechać na Letnicę, zaparkować, jechać autobusem do centrum, potem powtórzyć to samo w drugą stronę - jaki sens marnować tyle czasu. P&R musi być wygodne, na skraju miasta i dojazd tramwajem/kolejką

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane