• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkujesz za darmo "bo nie widać linii"? To się nie opłaca

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pan Michał zaparkował auto na nieoznakowanych miejscach postojowych przy Okopowej (na zdjęciu po prawej stronie). Mimo to kontrolerzy nałożyli na niego opłatę dodatkową. Pan Michał zaparkował auto na nieoznakowanych miejscach postojowych przy Okopowej (na zdjęciu po prawej stronie). Mimo to kontrolerzy nałożyli na niego opłatę dodatkową.

Czy brak oznakowania poziomego miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania może zwalniać kierowców z płacenia za parkowanie? Tak myślał nasz czytelnik, pozostawiając swój samochód na nieoznakowanych miejscach przy ul. OkopowejMapka. Przeliczył się, bo kontrolerzy GZDiZ nałożyli na niego 200-złotowy mandat. GZDiZ mówi wprost: brak linii nie zwalnia kierowców z płacenia za parkowanie.



Czy zdarzyło ci się parkować, nie płacąc za postój?

W sobotnie popołudnie 9 kwietnia pan Michał zaparkował swój samochód przed bankiem przy ul. Okopowej. W miejscu, w którym zaparkował, brakowało poziomych linii wyznaczających płatne miejsca postojowe. Gdy wrócił do auta, za wycieraczką czekało na niego wezwanie do zapłaty tzw. opłaty dodatkowej.

- W miejscu, gdzie zaparkowałam samochód, nie było wyznaczonych miejsc postojowych na jezdni. Mówiąc inaczej - nie były wymalowane białą farbą, tak jak ma to miejsce po drugiej stronie ulicy, bliżej budynku banku. Aby można było wystawić opłatę dodatkową, muszą być spełnione dwa warunki: oznakowanie strefy płatnego parkowania i oznaczenie miejsc parkingowych znakami poziomymi. Drugi z warunków w tamtym miejscu nie został zachowany. Na zdjęciu wyraźnie widać po lewej stronie wymalowane linie, a po prawej takich linii nie ma. Dlatego uznałem, że na tych miejscach nie obowiązuje opłata za postój.
Czy można dostać mandat za parkowanie na linii? Czy można dostać mandat za parkowanie na linii?

GZDiZ: Zimą też nie widać oznakowania poziomego



Z argumentacją pana Michała nie zgadzają się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Według nich nałożenie opłaty dodatkowej było zasadne, mimo że - jak wskazuje nasz czytelnik - linie w miejscu parkowania były zatarte.

- Należy podkreślić, że kierowca jest informowany o wjeździe do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania znakiem strefowym D-44 "Strefa Płatnego Parkowania" z informacją o dniach i godzinach poboru opłat, z tabliczką przypisaną do określonego sektora - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Na początku pasa postojowego zlokalizowanego na ul. Okopowej ustawiony jest znak D-18 informujący kierujących o wyznaczonym miejscu do postoju. Oznakowanie poziome pasa postojowego, co jest procesem naturalnym, uległo zatarciu w okresie zimowym przez koła parkujących pojazdów (dodatkowo przyspieszone przez sól i piasek). Jego odtworzenie nastąpi po wiosennym oczyszczaniu nawierzchni dróg.
Jak dodaje, brak widoczności tego oznakowania nie jest podstawą do nieuiszczenia opłaty w strefie płatnego parkowania czy też anulowania opłaty dodatkowej. Urzędnicy wskazują, że podobnie dzieje się w okresie zimowym podczas opadów śniegu, gdy brak widocznego oznakowania poziomego także nie jest podstawą do anulowania opłaty dodatkowej.

Urzędnicy powołują się na wyrok NSA



GZDiZ w tej i podobnych sprawach powołuje się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 stycznia 2019 r. (I GSK 2587/18 Ustalenie strefy płatnego parkowania).

Naczelny Sąd Administracyjny oceniał w nim, czy prawidłowe wyznaczenie miejsca płatnego postoju wymaga zastosowania dwóch znaków: pionowego D-18 i jednego ze znaków poziomych, np. P-18, czy też wystarczający jest tylko jeden znak - pionowy lub poziomy.

W wyroku stwierdził, że spójnik "oraz" w zdaniu mówiącym, że "w strefie płatnego parkowania oznaczonej znakiem D-44 miejsca postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi oraz znakami poziomymi" wydaje się mieć znaczenie koniunktywne, a nie enumeratywne.

Według sądu w tej interpretacji należałoby również uwzględnić funkcje przypisane tym dwóm rodzajom znaków informacyjnych. Według załączników do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. znaki informacyjne pionowe mają na celu poinformowanie kierujących pojazdami o rodzaju drogi i sposobie korzystania oraz obiektach znajdujących się przy drodze lub w jej pobliżu przeznaczonych dla użytkowników dróg. Znaki poziome dróg służą zaś zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu i innych osób znajdujących się na drodze, usprawnieniu ruchu pojazdów i ułatwieniu korzystania z dróg.

- W ocenie NSA w świetle omawianych przepisów prawnych miejsca płatnego postoju wyznaczone w strefie płatnego parkowania to, co do zasady, miejsca podwójnie oznakowane: znakami pionowymi D-18 i znakami poziomymi typu P-18. Niemniej jednak to znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom należałoby przypisać rolę decydującą w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju - podkreśla Kiljan.

Miejsca

Opinie (355) 8 zablokowanych

  • Coraz więcej ludzi wyprowadza się z miasta nie chcąc żyć w Matrixie. (1)

    Tu nie ma miejsca na wolnosć, indywidualizm, swobodę myślenia i zachowania. Tu urzędnicy i "miejscy aktywiści" dyktują ludziom, jak mają żyć. Chcesz być wolny -porzuć życie w mieście, bo to zniewolenie.

    • 12 2

    • Jeśli przez "wolnosć, indywidualizm, swobodę myślenia i zachowania" masz na myśli parkowanie gdzie popadnie to faktycznie, nie ma na to miejsca.

      • 3 2

  • za co siępłaci

    jeżeli pobierają opłaty za parkowanie to niech przygotują odpowiednio te miejsca np. oznakują, odśnieżą itp.

    • 9 1

  • GZDiZ do rozwiązania

    to miejsce jest znane z takich akcji, oni jak sępy czekają aby ktoś tam tylko wjechał. Nie zrobią prawidłowe oznaczenia i nie będzie problemu.

    • 10 2

  • Zagonić gdańskich gryzipiórków do malowania linii.

    A sami niech się przesiadą na rowery dając przykład
    A urzędnicze parkingi powinny być obłożone podwójną opłatą, nie darmowe!!!

    • 11 0

  • Przecież na fotce widać, że tam jest chodnik

    Jego część jest przeznaczona na parkowanie i oznakowana i oczywiście można tam parkować.
    Czy pan Michał nie widzi, że ta część po prawej, pokazana na fotce jest nie oznakowana ?
    Wniosek prosty panie Michał, na tej części nie oznakowanej, na chodniku nie ma pan prawa parkować. Pomogłem?

    • 7 5

  • Zgodnie z obecnym stanem prawnym pełnoprawne miejsce postojowe musi być oznakowane znakiem poziomym i pionowym. W przypadku gdy wybrane przez kierowcę miejsce postoju nie zostanie odpowiednio oznakowane znakiem pionowym i poziomym, a jest zgodne z ogólnymi zasadami o ruchu drogowym, czyli nie ma żadnych ograniczników powodujących wykroczenie, należy uznać to miejsce za niespełniające wymogów stanowiska postojowego w myśl nowelizacji rozporządzenia obowiązującej od 14 lutego 2014 roku, tym samym nie jest to miejsce kwalifikujące się do naliczenia opłaty za postój lub nałożenia opłaty dodatkowej za brak opłaty za postój w SPP. Wniosek nasuwa się jeden - kierowca, który zaparkuje w obszarze strefy płatnego parkowania na miejscu nieoznakowanym, nie będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty za postój

    • 14 2

  • prawo (6)

    Miejsca przeznaczone na postój pojazdów na parkingu powinny być wyznaczone za pomocą linii P-18 (lub P-19), w zależności od przyjętego sposobu parkowania. Do oznakowania miejsc zastrzeżonych tylko dla osób niepełnosprawnych dodatkowo należy zastosować znak P-24 (symbol osoby niepełnosprawnej).8 paź 2019

    • 136 11

    • Dokładnie tak (1)

      Miasto musi spełnić wszystkie wymagania aby móc naliczać jakiekolwiek opłaty za parkowanie. Niedopilnowanie chociażby jednego drobiazgu spowoduje wygraną w sądzie. Niestety z mojego doświadczenia bez rozprawy sądowej się w takich sprawach nie obejdzie.

      • 51 4

      • Tak czytam artykuł i się zastanawiam co z miejscem dla niepełnosprawnych?

        Też ma funkcję jedynie informacyjną? Przecież to właśnie od znaków poziomych uzależnione jest czy stanąłem przepisowo czy nieprzepisowo jeśli chodzi o niebieską kopertę

        • 30 1

    • (1)

      Dlatego większość miejsc dla niepełnosprawnych jest źle oznakowana, bo nie ma znaku pionowego, a tylko wymalowaną kopertę.

      • 18 1

      • Jezeli nie ma znaku pionowego ...

        ...same linie (znaki poziome) nie mają mocy, gdyż są tylko odbiciem, powtórzeniem znaków pionowych.

        • 0 0

    • Jasna sprawa: 'oraz' nie oznacza 'lub'. Zima zimą, noc nocą, a urzędnicy kombinują jak cię okraść ...

      • 34 4

    • "Oraz" jest wymienne z "i", ale nigdy nie jest wymienne z "lub". Jeżeli sąd tego nie rozumie, to

      może powinien wrócić do szkoły ?

      • 23 1

  • Hej (4)

    Brak Lini zwalnia nie płaci się opłaty takie przepisy są w ustawie

    • 12 4

    • w jakiej ustawie ? (3)

      • 2 3

      • (2)

        Rozporządzenie z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Zgodnie z tymi przepisami w strefie płatnego parkowania, oznaczonej znakiem D-44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi (D-18 parking, z opcją T-30 pokazującą sposób prawidłowego pozostawienia pojazdu) oraz znakami poziomymi w postaci stanowiska postojowego, linii wyznaczającej pas postojowy, koperty albo miejsca dla pojazdu osoby niepełnosprawnej (znaki: P-18, P-19, P-20, P-24).

        Uchwała składu siedmiu sędziów NSA z 9 października 2017 r. sygn. II GPS 2/17, uwzględniająca stan prawny istniejący po nowelizacji w dniu 14 lutego 2014 r. rozporządzenia technicznego w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Powiększony skład sądu uznał, że kierowca płaci wyłącznie za postój w miejscu do tego wyznaczonym za pomocą właściwych znaków drogowych określonych w w/w rozporządzeniach. Miejsca płatnego postoju wyznaczone w strefie płatnego parkowania to zatem, co do zasady, miejsca podwójnie oznakowane: znakami pionowymi D18 i znakami poziomymi typu P-18. Miejsca oznaczone wyłącznie znakiem poziomym nie spełniają wymagania miejsca wyznaczonego.

        W najnowszym wyroku z 29 maja 2020 r., I GSK 1655/19, NSA akceptując treść  uchwały tego sądu z 2017 r. podkreślił, że znak pionowy nie jest wystarczający, aby uznać, że miejsce postoju jest prawidłowo wyznaczone.

        Proszę.

        • 8 2

        • Przecież widać na zdjęciu, że tam jest chodnik, jego części ma oznaczone miejsca postojowe i tam można parkować. (1)

          Część po prawej nie jest oznakowana, czyli nie można na niej parkować.
          Tak dla przypomnienia jest tam również znak Zakaz postoju B-35

          • 1 1

          • Czyli czytelnik ma racje

            Skoro twoja intepretacja jest taka ze nie mógł tam parkować to tym bardziej nie można mu dać oplaty administracyjnej za brak biletu do parkowania. Tylko należało wezwać policje w celu nałożenia mandatu za parkowanie w moekscu niedozwolonym

            • 0 0

  • wyznaczanie miejsc do parkowania (10)

    Może urzędników ZDiZ należy poinformować, że zimą miejsca do parkowania powinny być odśnieżone. Umieją tylko nakładać opłaty i kary. I udawać greka, że wiedzą lepiej.

    • 315 18

    • juz nie wymyślaj (5)

      tylko zapłać, a jak nie to rowerkiem jeździj

      • 14 47

      • "jaka jest różnica między spójnikami: oraz, i" (3)

        Logicznej czy też semantycznej różnicy nie ma, ale oraz jako słowo dłuższe sugeruje ważniejszy podział strukturalny.

        • 5 2

        • gdyby wystarczył jeden znak to było by tam słowo "lub" (1)

          natomiast samo wjechanie do "strefy" nie informuje kierowcy o tym ile i gdzie te miejsca się znajdują

          • 13 1

          • Szczególnie, że miasto nie należy do "miasta", ale także do sektora prywatnego, gdzie UM nie może już pobierać opłaty za parkowanie. Jak ulica (np. wewnętrzna) należy do spółdzielni, to parkomat może należeć jedynie do SM.

            • 5 0

        • "Zamówiłem obiad oraz przepyszny deser" - to nawet gimnazjum zrozumie o co chodzi w tym zdaniu (zawierającym spójnik "oraz")

          • 7 0

      • Pewnie i racja. Obowiązki urzędnicze to wymysły :)

        • 0 0

    • Greka to udaje kierowca, który z pełną świadomością parkuje w strefie i liczy, że znajdzie haka na ZDiZ. Fakt, często sie to udaje, ale teraz wielkie larum, że się nie udało.

      • 24 29

    • dziwna sprawa

      wg urzędnika, linie wytarły się tylko po jednej stronie jezdni, przez sól i koła samochodów, a obok jakoś są nadal widoczne, jak to wytłumaczyć ??

      • 30 2

    • składac rekalmacje do UOIK

      składac skargi do prokuraturym do UOIK i do rzeczanika praw Konsumenta , nic to nie da , ale starca po 2 do 3 dnipracy , tych start nie odrobia, powódd doniesienia do prokuratury : niedopełnienie obowiązakó i przez to stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa w strefie ruchu pojazdów i pieszych

      • 2 0

    • zdiz samo się zaorało, bo wykazało zaniedbania ze swojej strony- linie były, ale się starły, więc ich wina.. pan miał prawo zaparkować bezpłatnie i legalnie.. a jak jest zima, to miejsca winny być odśnieżane - nie są, to wtedy znowu wina jest po stronie zdiz, bo nie wykonują prac do których zostali powołani.

      • 7 1

  • Nagacze parkingowi zawsze znajdą wymówkę by wlepić karę tak jak apcoa wlepia za wycieraczke

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane