• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na ZaspieMapka. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.




Czy dyskusje nad planami zagospodarowania powinny odbywać się w lipcu i sierpniu?

Wyłożenie do publicznego wglądu projektu planu zagospodarowania przestrzennego "Zaspa Młyniec - południowa część dawnego pasa startowego przy al. Jana Pawła II", obejmującego obszar od ul. Hynka aż do kładki nad al. Rzeczypospolitej, to końcowy etap prac planistycznych dla tego rejonu miasta.

Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.

O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.

Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście


  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).

Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla



Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.

Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we WrzeszczuMapka (ok. 45 tys. m kw.).

Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
  • na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
  • minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
  • wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
  • w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.

  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).

Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni



Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.

Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.

W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.

  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.

Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne



Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum GdańskaMapka.

W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.

Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego



Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4Mapka, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i bibliotekiMapka po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.

Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.

Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla. Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla.

Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas



W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1Mapka) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. PilotówMapka do Dywizjonu 303Mapka.

Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.

Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.



Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).

Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).

Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny. Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny.

Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej



Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
  • maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
  • minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
  • przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
  • wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.

Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew



W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.

Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.

Czytaj też:

Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa



Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II.

Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej



W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.

Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.

Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).

Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.

Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303.

Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).

Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy



Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.

Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).

Czytaj też:

[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce



Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.



Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (804) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    No tak z 20 drzew będzie.

    • 7 2

    • Aż tyle ? raczej nie.

      • 4 2

    • w doniczce. Jednej.

      • 1 0

  • proszę tylko spojrzeć jak wyglądała organizacja osiedla z PRL na tych obrazkach (3)

    bloki po półokręgu, w środku zazieleniony skwer, prawdziwy plac zabaw, boisko. A teraz proszę spojrzeć na tą ohydną inwestycję pasa startowego- nasr*nych wieżowców jedne obok drugiego, jeden drugiemu patrzy do mieszkania, plac zabaw to pewnie jedna huśtawka i piaskownica 3 m2. Miejsca społeczne- dom sąsiedzki, po co i dla kogo skoro mieszkańcy tych blokowisk boją się nawet odpowiedzieć dzień dobry sobie nawzajem. SM Młyniec walczyła żeby te urocze deweloperskie twory choć częściowo wpasowały się w obraz tej dzielnicy, ale teren jest miejski. Budyń jeszcze przed grillowaniem już coś klepnął i jego następczyni kontynuuje podjęte wczesniej decyzje

    • 36 4

    • aha, chcę jeszcze dodać, że nie przemawia przeze mnie zazdrość odnośnie tych " apartamentów" (1)

      po prostu przez 8 lat mieszkałem na Zaspie i było to jedno z najlepszych miejsc do zamieszkania. Proszę się kiedyś przejść po uliczkach tej dzielnicy- wszędzie pełno drzew, place zabaw mniejsze, większe, boiska do piłki, kosza a nawet tenisa. Drogi długie, kręte i wąskie, dziecko można swobodnie puścić bez obawy że za chwilę zostanie rozjechane przez pędzący samochód. I teraz moja nowa miejscówka- słynny Garnizon. Blok jeden przy drugim, każdego dnia inny sąsiad, plac zabaw taki że pożal się boże, korki na ulicach w każdą stronę. Nawet Maneż i trawnik obok nie są w stanie oderwać uwagi od paskudności tego miejsca. Naprawdę nie jestem w stanie zrozumieć kto w ogóle płaci obecnie te 10 tys za m2 w tym miejscu ( ja 10 lat temu płaciłem ok. 7 tys i 50 tyś za miejsce postojowe! ). Żałuje tej inwestycji do końca życia, niestety kupiłem złudne marzenia na kredyt i teraz je mam

      • 9 2

      • A ja kocham moje mieszkanie na Garnizonie

        wcześniej mieszkałam właśnie na Zaspie i z ulgą się wyprowadziłam, chociaż wszystko tam było "moje" . Ale wtedy nie było dla mnie sensownej propozycji. Mieszkanie rodziców małe, okolica niezbyt ciekawa, brak młodej krwi. Patrzę na te plany budowy i myślę sobie - jaka szkoda, że się spóźnili te parę lat.

        • 1 3

    • Spódzielnia

      Ma to w głębokim poważaniu, jak zresztą wszystko inne

      • 2 1

  • Podobno to bardzo niezdrowy teren (4)

    Niemcy wybudowali tu lotnisko gdyż to miejsce nie nadaje się do zamieszkania dla ludzi, leży na przecięciu się żył wodnych co bardzo zle wpływa na zdrowie człowieka..

    • 20 8

    • Dewelopera nic nie obchodzi, tylko kasa

      • 3 2

    • Bzdura, Wybudowali lotnisko w pocz. XX w., bo to były obrzeża miasta, teren wojskowy po placu ćwiczeń, nie trzeba było wiec kupować nowych gruntów. Ale w dalszych planach lat 40-tych miała być tu zabudowa. Polacy po kilkudziesięciu latach mniej więcej te plany zrealizowali.

      • 0 0

    • Co maja żyły wodne do budowy lotniska/lądowiska

      Boże jaki głupi narod szkoda słów to widać po wyborach od 30 lat

      • 2 0

    • Nie ms takiego czegos jak zyly wodne

      • 0 0

  • Edzia nie lubi "wagoników", Edzia lubi samochodziki (1)

    Dlatego projektuje miasto dla blachosmrodów. A ty pieszy przeciskaj się wąskimi chodniczkami między murami oporowymi i parkingami od frontu. Wszystko dla Gdańska!!

    • 13 4

    • Cicho tam, to nie chodnik tylko parking dla hulajnóg

      Chodzenie, jakaś kolejna lewacka fanaberia... Może jeszcze dzieci do szkoły na nogach chodzić mają. Pozdrawiam rozumiejących szyderę.

      • 1 2

  • niestey

    działalność pani Dulkiewicz polega na dostarczaniu coraz to nowych terenów pod zabudowę deweloperom. A gdzie budownictwo społeczne chociażby takie TBS y a no na Oruni przy Trakcie Św. Wojciecha i na Łąkowej. Gdzie autentyczne rozwiązywanie problemów miewszkaniowych Gdańszcan. Pani Prezydent ma to tam gdzie słonecznko nie dociera. Te wszytskie bardzo drogie apartamtenty są dla zagranicy , ewentualnei bogatej warszwaki, albo kupno na wynajem za bardzo drogie pieniądze. Na pewno nie dla ludzi, którzy nie mają swojego mieszkania oraz zdolności kredytowej . Dla Gdańszczan są zaś coraz dalej siągające strefy płatnego parkowania, czyli krojenie mieszkańców gdzie się tylko da.

    • 18 3

  • Wie ktoś ile wynosiła działka dla UM? (1)

    • 8 4

    • koszty oszacowano na trzy piećdziesiąt.

      oni to robią z serdeczności, bo "wszystko dla gdańska".

      • 0 0

  • Parkingi przewidziano ? (2)

    cyt. "by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki" - projektant zaproponował zwiększenie kondygnacji w pobliżu ul. Dywizjonu 303 Nr 33 bo jest tam największy parking w tej części osiedla . Liczy na to że mieszkańcy nowo wybudowanych bloków będą z niego korzystać !!! Tylko nie przewidział że Spółdzielnia Młyniec może go zamknąć dla innych użytkowników . Wtedy zacznie się wojna o parkowanie ! Gdzie tu logika . Zaspa i tak już jest najbardziej zagęszczoną dzielnicą Gdańska . Pani Prezydent do dzieła - jeśli liczy Pani na mój kolejny głos!

    • 19 5

    • tak. za miastem

      • 0 2

    • W Gdyni w takich inwestycjach jest jedno miejsce parkingowe

      Na 5 mieszkań. Reszta jezdzi rowerami (nowoczesna Gdynia!!!)

      • 2 2

  • Betonowy koszmar.

    • 16 3

  • (1)

    Oczywiście, ktoś to kupi i będzie myślał, że pana boga za nogi złapał. Nie wiem, czym te bloki roznią się od falowcow....aaa! scianami z kartongipsu i kredytem na mieszkanie na 35 lat.

    • 12 2

    • To prawda, jakość nowych mieszkań u większości deweloperów jest bardzo niska,

      mam porównanie- mieszkanie z 1968 i z 2019, to nowe tylko na wynajem, stare- zostawiam sobie do mieszkania.
      W nowym już pękały rury, zarządca słabo działa i zero odpowiedzi na maile, akustyka taka, że słychać jak sąsiad puszcza bąka. Regularnie ludzie zostawiają worki ze śmieciami przy małym koszu na śmieci, widocznie nie mają klucza do pomieszczenia- śmietnika, zostawiają duże worki, siatki niezamknięte pełne śmieci i ochrona to widzi, zarządca widzi, nic z tym nie robi, śmieci walają się na chodniku.
      W starym- spółdzielnia dba o remonty, czystość, każda moja uwaga jest rozpatrywana- żadna nie została bez odpowiedzi, mury zdrowe (miałem ekspertyzę), przestrzeń między blokami spora- zazieleniona, parkingi ( mamy już identyfikatory na szczęście).

      • 3 2

  • Gdańsk sprzeda wszystko (1)

    Gdańsk cudowna sprzedajna wiocha

    • 15 5

    • To nie jest Gdańska już od połowy lat 90

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane