• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na ZaspieMapka. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.




Czy dyskusje nad planami zagospodarowania powinny odbywać się w lipcu i sierpniu?

Wyłożenie do publicznego wglądu projektu planu zagospodarowania przestrzennego "Zaspa Młyniec - południowa część dawnego pasa startowego przy al. Jana Pawła II", obejmującego obszar od ul. Hynka aż do kładki nad al. Rzeczypospolitej, to końcowy etap prac planistycznych dla tego rejonu miasta.

Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.

O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.

Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście


  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).

Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla



Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.

Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we WrzeszczuMapka (ok. 45 tys. m kw.).

Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
  • na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
  • minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
  • wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
  • w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.

  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).

Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni



Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.

Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.

W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.

  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.

Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne



Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum GdańskaMapka.

W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.

Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego



Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4Mapka, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i bibliotekiMapka po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.

Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.

Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla. Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla.

Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas



W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1Mapka) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. PilotówMapka do Dywizjonu 303Mapka.

Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.

Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.



Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).

Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).

Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny. Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny.

Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej



Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
  • maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
  • minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
  • przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
  • wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.

Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew



W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.

Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.

Czytaj też:

Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa



Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II.

Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej



W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.

Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.

Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).

Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.

Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303.

Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).

Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy



Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.

Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).

Czytaj też:

[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce



Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.



Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (804) ponad 10 zablokowanych

  • Moje miasto Gdańsk robi się coraz brzydsze, coraz bardziej zakorkowane

    Z powodu chciwości firm i, przeciwnej mieszkańcom, polityki władz miasta.
    Krytykowano, że za komuny budowano ,,na jedno kopyto"- nowa architektura jest u każdego dewelopera taka sama, wieżowce- szafy, nawet kolory takie same. Hanza i Inpro ma własnego projektanta, inni- kopiują.

    • 20 6

  • ale o czym wy tu gadacie (1)

    mieszkania dawno sprzedane szwedzkiemu funduszowi, a ci debatuja po proznicy...

    • 10 3

    • Oczywiście, ale przynajmniej ulejemy jadu, żeby nas nie gryzł od środka.

      • 6 3

  • zbudują bieda bloki i sprzedadzą frajerom,

    zagęszczenie jak w Azji, masakra, gdzie parki?

    • 16 4

  • To miasto juz jest przeludnione (5)

    Przepustowość dróg ledwo to wytrzymuje. Jak dojdą kolejne mieszkanka ze sloikami grozi nam codzienny paraliż. Stop dla przyjezdnych !

    • 14 8

    • rowerem bez problemu się przemieszcza

      może zmień przyzwyczajenia?

      • 5 5

    • 55% ruchu samochodowego w mieście to... uwaga...

      ludzie spoza tego miasta!

      • 5 3

    • Chyba przeludnionego miasta nie widziałeś (1)

      Polecam wycieczkę do Szanghaju. I jakoś tam się poruszają i docierają na miejsce... Ciekawe jak...

      • 2 5

      • 8 autostrad, szybka kolej do Pekinu, 16 linii metra, autobusy i tramwaje, tramwaje wodne, 40 tysięcy taksówek.

        Wszystko podpięte pod jedną kartę Shanghai Public Transportation Card, którą się płaci za cały transport.
        U nas się nawet nie da wprowadzić jednego biletu na ZTM i SKM.

        Z czym do ludzi?

        Poza tym porównywanie Gdańska, który w skali europejskiej jest małym miasteczkiem, do Szanghaju, który jest olbrzymem nawet na skalę światową, to jakiś wyższy poziom aberracji.

        Gdańsk gęstość zaudnienia ma raptem +/- 2x mniejszą niż Szanghaj (3823 os./km² vs 1787,1 os./km²). Ale spokojnie. Jeszcze trochę i dojdziemy do chowu klatkowego Polaka zwyczajnego. Zalążek szanghajskiej architektury już widać po nowych blokach robyga w Letnicy.

        • 1 0

    • to się wyprowadź

      • 0 0

  • 90% to sam beton.

    Nawet trawnik są betonowe przysypane piachem...

    • 11 3

  • Drzewa sadzić a nie budować i budować (20)

    Znowu w Gdańsku nowe osiedle i budynki, czy to takie ciekawe? Może w końcu Gdańsk pochwaliłby się nowym parkiem, zielenią posadzoną na osiedlach, drzewami. Przed moim blokiem wycięto były sad i postawiono bloki a można było zrobić piękny park dla rodzin z dziećmi.

    • 380 65

    • Park by się nadał i drzewa (4)

      Dokładnie ten teren by się fantastyczne nadawał jakieś fontanny itd itp ale nie trzeba zawalić wszystko betonem burżuje złodzieje pseudo-biznesmeni wykupią po kilka mieszkań z tych budynków i będą wynajmować a ludziki będą ciężki szmal płacić masakra...

      • 43 14

      • Racja, Zaspa byłaby pięknym parkiem. (1)

        Ale musieli zalać wszystko betonem i postawić jakieś szkarady z wielkiej płyty...

        Zawsze można je zburzyć :)

        • 23 17

        • Zapraszam na spacer po Zaspie, pokażesz mi ten beton. A potem ja chętnie przejdę się z Tobą po Twojej dzielnicy, porównamy sobie.

          • 16 3

      • niedługo to potrwa (1)

        W gdansku jest już od groma mieszkań pod wynajem. Samo w sobie Trójmiasto nawet w sezonie nie jest aż tak atrakcyjne, żeby wszystkie te mieszkania zostały wynajęte i biznes się kręcił. Bańka w końcu pęknie, czego wszystkim deweloperom i powaznym biznesmenom z całego serca życzę. Szkoda, że nierentowne bloki nie tak łatwo usunąć i będą szpecić miasto prezez najbliższe dekady

        • 6 5

        • kup zrób park...

          )

          • 1 0

    • Czyli miasto ma wydac zamiast zarobic? :) Zeby tak sie dzialo, potrzebne jest odpowiednie prawo, normy nakazujace zachowanie x terenow zielonych na powierzchni y...

      • 9 8

    • (1)

      Przecież tam był sam beton! Teraz chociaż wybudują parę bloków to i będą tereny zielone!

      • 9 13

      • Wlasnie to mogloby byc pare blokow. A bedzie patozajezdnia, sznury z praniem miedzy blokami na 16 pietrze.

        • 5 5

    • kur*a (3)

      i z tymi parkami wszędzie za każdym razem

      Całkiem niedaleko drugi największy park w Gdańsko o powierzchni 25ha

      Park im. Jana Pawła II park na obszarze gdańskiego osiedla Zaspa, pomiędzy dawnym pasem startowym lotniska Gdańsk-Wrzeszcz (obecnie al. Jana Pawła II), al. Rzeczypospolitej a dzielnicą Przymorze Wielkie. Powierzchnia parku wynosi 25,1 ha, jest to drugi pod względem powierzchni park Gdańska (po parku im. Ronalda Reagana).

      • 8 9

      • Psychoza parkowa

        Dokładnie., wszędzie parki, a między budynkami potężne przestrzenie. Ale wincyj wincyj. to się przeprowadź jeden z drugim na wieś

        • 6 10

      • Święta racja (1)

        Na co komu te parki, palmiarnie, tereny zielone. Wszystko należy zlikwidować, drzewa usunąć, trawę zaorać i tereny oddać developerom. Ile takich 18-piętrowych szaf można by postawić na terenie parku oliwskiego. 25 ha to też niezły teren pod zabudowę. Aleja Jana Pawła II dwupasmowa? Po co? Kolejna ściema. Skoro ul. Obrońców Wybrzeża planuje się zawęzić do jednego pasa. No i Park Regana oraz cały pas nadmorski. Zabudować budynkami z widokiem na zatokę. Jaka kasa wpłynie.

        • 1 1

        • tam był betonowy pas startowy, kto mówi o likwidowaniu parków?

          wpisz sobie w google Plaza Mayor i zobacz jak wygląda miasto

          • 0 0

    • Sadzić drzewa!!!!Gdańsk to beton (2)

      Jaka władza takie miasto czyli beton ...beton i jeszcze raz beton wszechobecny ...Tam powinien powstać piękny park .
      Najlepiej każdy kawałek zieleni ,wolny plac zabudować !to chore !!!!!Nie można godzić się na coś takiego.

      • 6 6

      • wyprowadz sie z miasta (1)

        kto ci broni?

        • 1 4

        • zamknij buzię

          kto ci broni?

          • 0 0

    • Urbanista

      A ludzie gdzie będą mieszkać? W drzewach?
      To jest miasto, a parków mamy dużo!

      • 4 8

    • Dajcie już spokój z tymi parkami

      Akurat na zaspie więcej parków niż w Oliwie.

      • 4 4

    • Paweł

      Beton na betonie plus jeszcze wycinka lasu nadmorskiego, a poźniej szok że w Gdańsku powodzie są.

      • 3 1

    • Trzeba było kupić sad i zrobić park.

      ALe oczywiście chcesz decydować kto i co ma robić ze swoim terenem.

      • 0 0

    • Przecież trzeba zapchać każdą dziurę niedługo to będą tylko same mury.

      • 0 0

  • Większość rządzących ma inwestycje w bańkę mieszkaniową.

    Dlatego zapychanie pod korek miasta im się opłaca. Transport zablokować, aby nie dało się normalnie przejechać z miejsca gdzie miasto się rozbudowuje (rozszerza).
    Oczywiście dla podpicia spekulacji znaleźli opis tego nazywają "rozlewanie". Dla dróg, znaleźli przykład Londynu gdzie wszędzie się dojedzie metrem, a drogi są w praktyce kilkusetletnie.
    Efekt jest taki, że im cena za nieruchomość rośnie, a nam ludziom koszty życia w mieście.

    • 5 3

  • Dla rządzących miastem, rozwój to zapchanie miasta jeden na drugim, tak aby wszystko stało. (8)

    Wtedy będzie jak na zachodzie. Ceny nieruchomości poszybują jeszcze wyżej.

    • 70 19

    • Np Londyn ma bardzo gęstą zabudowę, ale jakoś do pracy wszyscy jadą komunikacją i dają radę (5)

      Tylko u nas musi być autkiem, a potem płacz że korki.

      • 15 8

      • 3m to nie (1)

        Londyn!

        • 8 6

        • Tak, tam nikt nie musi udowadniać sąsiadowi że stać go na samochód...

          • 10 5

      • Tam jest gęsta sieć metra, którym dotrzesz wszędzie, a u nas? (1)

        • 8 2

        • U nas blokuje się od 6 lat tramwaj, bo paru ludzi boi się o parking dla swoich szrotów.

          Ot, taka różnica podejścia.

          • 8 5

      • Nie porównuj szamba z perfumerią - jak mawiał pewien sukienkowy.

        Londyn ma metro, a jaka jest komunikacja w Gdańsku to każdy widzi.

        • 5 2

    • Wg Ciebie lepiej żeby ludzie dojeżdżali z osiedli w Kokoszkach po 1/5 godziny w jedną stronę? (1)

      Zamiast na piechotę albo rowerkiem 5 min do pracy.

      • 3 3

      • Tak.

        • 0 0

  • dlaczego żeby wybudować mieszkania na terenie Gdańska (3)

    trzeba kupić ziemie od Niemców i to aż za 11 mln euro ( 50 mln zl ) ?
    Kto sprzedał teren pasa startowego niemieckiej spółce ?

    • 11 4

    • Płażyński w latach 90 kiedy tego typu tereny były praktycznie nic nie warte. (1)

      • 2 1

      • Jak to tereny nic nie warte? Co za bzdura!

        • 0 0

    • za tylko* 50 mln zł

      • 0 1

  • Najpierw ukradli beton, aby był syf na środku Gdańska, kłamiąc, że musi woda gdzieś spływać.

    Co miasto ze swoją kumeterską ekipą armii urzędników łykneło jak pelikany, tak teraz ! zabetonują w całości to i miasto też łyknie, że to rozWÓJ. Taki oto ch. z tą ich ekologią. Słowo ekologia w ustach polityka oznacza, "okradnę Cię, tak że będziesz mi jeszcze dziękował".

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane