• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażer ukarany przez błąd systemu Fala. "Usunąłem apkę i już do niej nie wrócę"

Michał Brancewicz
14 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (465)
Pan Jacek kupił bilet wcześniej, bo później miał mało czasu, by linią 29 dostać się na dworzec i wsiąść do pociągu. Pan Jacek kupił bilet wcześniej, bo później miał mało czasu, by linią 29 dostać się na dworzec i wsiąść do pociągu.

Pan Jacek kupił bilet na jeden przejazd w aplikacji Fala. Otrzymał informację, że jest on ważny przez 120 minut, ale gdy godzinę później wsiadł do autobusu, podczas kontroli dostał mandat. ZKM Gdynia nie uznał reklamacji, ale Innobaltica, która wdraża system Fala zapowiada, że anuluje karę.



Z której z tych rzeczy korzystasz już tylko w telefonie?

Fala reklamowana jest jako system, który ułatwi podróżowanie pasażerom. Szczególnie tym na co dzień niekorzystającym z komunikacji, bo za nich dobierze optymalne stawki kursów, by końcowa opłata wyszła jak najkorzystniejsza.

Fala jest na razie w fazie testów w Trójmieście, urządzenia działają na razie w autobusach, tramwajach i trolejbusach, ale nie w pociągach. Szkopuł w tym, że testy odbywają się na żywym organizmie, co nie zawsze dobrze się kończy.

Jednoprzejazdowy bilet czasowy w aplikacji Fala



Wygląda na to, że ofiarą "kalibrowania" systemu padł pan Jacek, nasz czytelnik.

- W aplikacji Fala kupiłem jednorazowy bilet o godz. 10:55. Potem miałem jeszcze spotkanie służbowe, które miało się zakończyć na chwilę przed odjazdem trolejbusu linii 29. Musiałem nim pojechać, żeby zdążyć na pociąg do Warszawy - opowiada pan Jacek. - Z systemu wcześniej nie korzystałem, nie chciałem robić tego na ostatnią chwilę, dlatego bilet kupiłem wcześniej.
W aplikacji systemu Fala naszemu czytelnikowi wyświetliła się informacja, że kupiony przez niego bilet na jeden przejazd będzie ważny przez 120 minut.

  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
O godz. 12:02 pan Jacek wsiadł do wspomnianego trolejbusu, a po chwili miał sprawdzany bilet. Jakież było jego zdziwienie, gdy kontroler stwierdził nieważność biletu. Uznał, że skoro bilet został zakupiony/skasowany ponad godzinę temu, to jego ważność upłynęła wraz z zakończeniem się kursu, który wówczas był na trasie.

Pasażer dostał mandat - 200 zł płatne w ciągu tygodnia lub 300 zł, płatne po tym terminie.

Pan Jacek zapłacił w pierwszym terminie, żeby nie narazić się na większe koszta.

Ale kupił jeszcze jeden bilet, żeby udowodnić, że system wprowadza pasażerów w błąd. I faktycznie, na zrzutach ekranu, które nam przysłał, widać informację o zakupionym bilecie jednoprzejazdowym oraz o tym, że jego ważność kończy się za 120 min.

Kolejne zrzuty ekranu z telefonu pokazują, że wraz z upływem czasu, okres ważności biletu się skraca. Pasażer może więc mieć przekonanie, że jego bilet wciąż jest ważny, ale ma coraz mniej czasu na jego wykorzystanie.

ZKM Gdynia reklamacji nie uznał



Pan Jacek złożył odwołanie do ZKM Gdynia. Prawnik podpowiedział mu, że to z tym przewoźnikiem zawarł umowę cywilno-prawną na przejazd kupując bilet, a nie z Innobaltiką, spółką odpowiedzialną za wdrażanie Fali.

- Pasażer ma obowiązek skasować bilet natychmiast po wejściu do pojazdu. Dotyczy to również biletów zakupionych w formie elektronicznej przy użyciu aplikacji telefonicznych. Bilet jednoprzejazdowy ważny jest od momentu jego skasowania (aktywacji) do końca trasy na wybranej przez pasażera linii - wyjaśnia Sylwia Muskietorz, naczelnik Wydziału Kontroli Biletów i Windykacji w ZKM Gdynia. - Bilet na przejazd trolejbusem linii 29 został przez pana zakupiony za pomocą aplikacji mobilnej o godz. 10:55, faktyczny przejazd nastąpił zaś o godz. 12:04. Czas przejazdu tej linii na całej trasie, w zależności od kierunku jazdy, wynosi od 34 do 37 minut, dlatego też kontroler biletów zakwestionował ważność powyższego biletu okazanego po ponad godzinie od momentu jego aktywacji i w oparciu o powyższe przepisy zasadnie nałożył opłatę dodatkową.

Innobaltica przeprasza i deklaruje anulowanie mandatu



Inaczej zareagowała Innobaltica. Przedstawiciele tej firmy przyznają się do błędu i biorą winę na siebie.

- Oczywiście nie ma w ofercie taryfowej biletu 120-minutowego. Jednak zaimplementowany w aplikacji mechanizm prezentacji biletu, widoczny na przesłanych screenach, wprowadził pasażera w błąd. To ewidentne niedopatrzenie naszego wykonawcy, za które bardzo przepraszamy tego pasażera - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik spółki Innobaltica. - Sprawa zostanie formalnie wyjaśniona, a opłata dodatkowa anulowana jako naliczona z powodu błędu naszego systemu sprzedaży biletów. W przypadku innych osób, które ewentualnie znalazły się w takiej sytuacji, również prosimy o kontakt.
Osoby, które w różnych sytuacjach zostały ukarane z powodu niejasnego działania systemu Fala, mogą to zgłosić reklamację do Pomocy Technicznej Systemu (info@systemfala.pl).

- Takie zdarzenia są nieuniknione w trakcie tzw. testów publicznych, ale będziemy starać się jeszcze bardziej, aby mieszkańcy doświadczali ich jak najrzadziej - zapowiada Cyprian Majewski. - Pasażer nie może i nie będzie ponosić konsekwencji finansowych, jeśli po weryfikacji widzimy, że system nie zadziałał prawidłowo.
Niestety takie sytuacje zrażają użytkowników do zaufania systemowi, który, delikatnie rzecz ujmując, nie ma na razie zbyt wiele do zaoferowania.

- Usunąłem aplikację Fali i już do niej nie wrócę - kwituje pan Jacek.

Opinie (465) 10 zablokowanych

  • Ale Anglika system fala uratował

    • 5 3

  • Nie chcemy fali!

    • 12 1

  • Przydałby się protest (1)

    • 13 1

    • Masz okazję zaprotestować...

      7 kwietnia br.

      • 3 1

  • Panie Jacku. (2)

    Te 120min. to czas na skasowanie biletu jednorazowego, a nie czas jeźdżenia na bilecie jednorazowym po skasowaniu?!

    • 8 4

    • A czy trzeba splunąć 4 razy przez lewe ramię, żeby było ważne?

      Kto ma to ogarniać. Może dodawajcie takie jajka-budziki do tego ;-)

      • 3 0

    • przecież nie minęło 120 minut

      radzę doczytać argumentację kanarów

      • 1 2

  • W Warszawie prościej... (1)

    W Warszawie są biletomaty czasowe, wstukujesz jaki bilet chcesz , przykładasz kartę lub telefon i od momentu wydruku jest aktualny , do tego papierowy , bilet tańszy i czas na przejazd dłuższy , ale to chyba za proste rozwiązanie dla postępowego Trójmiasta ...

    • 15 2

    • W Fali teraz można kupić czasowy

      Tylko trzeba wybrać go na dużym urządzenie

      • 0 1

  • dlatego nie korzystam ani z usług ZTM ani z żadnych aplikacji w telefonie

    • 6 2

  • Może czegoś NIE doczytałem - to po co jest ta wskazówka ważności 120 minut? (5)

    Od razu napiszę, że nie korzystam, więc na systemie się nie znam.

    Czy przy tym wcześniejszym zakupie jest informacja że należy jeszcze skasować bilet po wejściu do pojazdu?

    Jeśli TAK a to bilet jednorazowy, to w ogóle dlaczego jest jakiś limit czasowy? Ten powinien biec po odbiciu biletu w pojeździe.

    • 19 1

    • To jest proste, ale chyba nie dla każdego (4)

      Chodzi o to, że ktoś kasuje bilet jednorazowy na konkretnej linii, np. 29. Gdyby nie był on ważny czasowo, to każdy przejazd tą linią mógłby być opłacony

      • 0 0

      • (3)

        Kasujesz go po wejściu do pojazdu? To po co limit 120 minut?

        Analogicznie do biletu papierowego - jest wydrukowany przy opłaceniu, ale czas biegnie po skasowaniu.

        Nadal nie rozumiem po co takie kombinowanie.

        • 5 0

        • Bo system tworzyły osoby, które nigdy nie jechały komunikacją. I odkrywają Amerykę na nowo. A zanim odkryto Amerykę to setki statków zaginęły.

          • 8 0

        • Nie wymagaj za wiele od Asseco (1)

          Z konieczności sam się z nimi użeram. Nie chcieli mam sprzedać własnego produktu twierdząc, że nie ma on wymaganej przez nas funkcjonalności. Kupiliśmy od pośrednika i okazało się, że wszystko działa. Ale na przepychanki z nimi straciłem miesiąc

          • 2 1

          • No o to im się rozchodziło właśnie.

            • 0 0

  • Jedyny taki system na swiecie gdzie

    Zamawiajacy nienwie czego chce a wykonawca nie wie jak to wykonać

    • 16 4

  • Ja kupuje bilety na autobusy i SKM w jakdojade

    I o nic sie nie martwie. System laczy polaczenia, znajduje najlepsze, od razu sciaga kase z konta i do tego sam wygasza bilety
    FALA to dobre miejsce na krecenie lodow. Mam nadzieje, ze suweren w wyborach zmieni ta ekipe i ta nieudolnosc zniknie.

    • 11 5

  • A to dopiero początek przyjemności jakie będzie oferować Fala pasażerom

    Na jakiej zasadzie Innbaltika anuluje mandat? Pracownicy tej firmy zrobią zrzutkę czy też przewidziano specjalny fundusz dla poszkodowanych przez błędy systemu? Uprzejmie przypominam, że jest to firma publiczna, którą finansują nasze podatki, więc za blędy i niechlujstwo informatyków Innobaltiki zapłacą mieszkańcy, w tym ci, którzy kupują bilety. A to dopiero początek zabawy.

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane