• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażer ukarany przez błąd systemu Fala. "Usunąłem apkę i już do niej nie wrócę"

Michał Brancewicz
14 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (465)
Pan Jacek kupił bilet wcześniej, bo później miał mało czasu, by linią 29 dostać się na dworzec i wsiąść do pociągu. Pan Jacek kupił bilet wcześniej, bo później miał mało czasu, by linią 29 dostać się na dworzec i wsiąść do pociągu.

Pan Jacek kupił bilet na jeden przejazd w aplikacji Fala. Otrzymał informację, że jest on ważny przez 120 minut, ale gdy godzinę później wsiadł do autobusu, podczas kontroli dostał mandat. ZKM Gdynia nie uznał reklamacji, ale Innobaltica, która wdraża system Fala zapowiada, że anuluje karę.



Z której z tych rzeczy korzystasz już tylko w telefonie?

Fala reklamowana jest jako system, który ułatwi podróżowanie pasażerom. Szczególnie tym na co dzień niekorzystającym z komunikacji, bo za nich dobierze optymalne stawki kursów, by końcowa opłata wyszła jak najkorzystniejsza.

Fala jest na razie w fazie testów w Trójmieście, urządzenia działają na razie w autobusach, tramwajach i trolejbusach, ale nie w pociągach. Szkopuł w tym, że testy odbywają się na żywym organizmie, co nie zawsze dobrze się kończy.

Jednoprzejazdowy bilet czasowy w aplikacji Fala



Wygląda na to, że ofiarą "kalibrowania" systemu padł pan Jacek, nasz czytelnik.

- W aplikacji Fala kupiłem jednorazowy bilet o godz. 10:55. Potem miałem jeszcze spotkanie służbowe, które miało się zakończyć na chwilę przed odjazdem trolejbusu linii 29. Musiałem nim pojechać, żeby zdążyć na pociąg do Warszawy - opowiada pan Jacek. - Z systemu wcześniej nie korzystałem, nie chciałem robić tego na ostatnią chwilę, dlatego bilet kupiłem wcześniej.
W aplikacji systemu Fala naszemu czytelnikowi wyświetliła się informacja, że kupiony przez niego bilet na jeden przejazd będzie ważny przez 120 minut.

  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
O godz. 12:02 pan Jacek wsiadł do wspomnianego trolejbusu, a po chwili miał sprawdzany bilet. Jakież było jego zdziwienie, gdy kontroler stwierdził nieważność biletu. Uznał, że skoro bilet został zakupiony/skasowany ponad godzinę temu, to jego ważność upłynęła wraz z zakończeniem się kursu, który wówczas był na trasie.

Pasażer dostał mandat - 200 zł płatne w ciągu tygodnia lub 300 zł, płatne po tym terminie.

Pan Jacek zapłacił w pierwszym terminie, żeby nie narazić się na większe koszta.

Ale kupił jeszcze jeden bilet, żeby udowodnić, że system wprowadza pasażerów w błąd. I faktycznie, na zrzutach ekranu, które nam przysłał, widać informację o zakupionym bilecie jednoprzejazdowym oraz o tym, że jego ważność kończy się za 120 min.

Kolejne zrzuty ekranu z telefonu pokazują, że wraz z upływem czasu, okres ważności biletu się skraca. Pasażer może więc mieć przekonanie, że jego bilet wciąż jest ważny, ale ma coraz mniej czasu na jego wykorzystanie.

ZKM Gdynia reklamacji nie uznał



Pan Jacek złożył odwołanie do ZKM Gdynia. Prawnik podpowiedział mu, że to z tym przewoźnikiem zawarł umowę cywilno-prawną na przejazd kupując bilet, a nie z Innobaltiką, spółką odpowiedzialną za wdrażanie Fali.

- Pasażer ma obowiązek skasować bilet natychmiast po wejściu do pojazdu. Dotyczy to również biletów zakupionych w formie elektronicznej przy użyciu aplikacji telefonicznych. Bilet jednoprzejazdowy ważny jest od momentu jego skasowania (aktywacji) do końca trasy na wybranej przez pasażera linii - wyjaśnia Sylwia Muskietorz, naczelnik Wydziału Kontroli Biletów i Windykacji w ZKM Gdynia. - Bilet na przejazd trolejbusem linii 29 został przez pana zakupiony za pomocą aplikacji mobilnej o godz. 10:55, faktyczny przejazd nastąpił zaś o godz. 12:04. Czas przejazdu tej linii na całej trasie, w zależności od kierunku jazdy, wynosi od 34 do 37 minut, dlatego też kontroler biletów zakwestionował ważność powyższego biletu okazanego po ponad godzinie od momentu jego aktywacji i w oparciu o powyższe przepisy zasadnie nałożył opłatę dodatkową.

Innobaltica przeprasza i deklaruje anulowanie mandatu



Inaczej zareagowała Innobaltica. Przedstawiciele tej firmy przyznają się do błędu i biorą winę na siebie.

- Oczywiście nie ma w ofercie taryfowej biletu 120-minutowego. Jednak zaimplementowany w aplikacji mechanizm prezentacji biletu, widoczny na przesłanych screenach, wprowadził pasażera w błąd. To ewidentne niedopatrzenie naszego wykonawcy, za które bardzo przepraszamy tego pasażera - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik spółki Innobaltica. - Sprawa zostanie formalnie wyjaśniona, a opłata dodatkowa anulowana jako naliczona z powodu błędu naszego systemu sprzedaży biletów. W przypadku innych osób, które ewentualnie znalazły się w takiej sytuacji, również prosimy o kontakt.
Osoby, które w różnych sytuacjach zostały ukarane z powodu niejasnego działania systemu Fala, mogą to zgłosić reklamację do Pomocy Technicznej Systemu (info@systemfala.pl).

- Takie zdarzenia są nieuniknione w trakcie tzw. testów publicznych, ale będziemy starać się jeszcze bardziej, aby mieszkańcy doświadczali ich jak najrzadziej - zapowiada Cyprian Majewski. - Pasażer nie może i nie będzie ponosić konsekwencji finansowych, jeśli po weryfikacji widzimy, że system nie zadziałał prawidłowo.
Niestety takie sytuacje zrażają użytkowników do zaufania systemowi, który, delikatnie rzecz ujmując, nie ma na razie zbyt wiele do zaoferowania.

- Usunąłem aplikację Fali i już do niej nie wrócę - kwituje pan Jacek.

Opinie (465) 10 zablokowanych

  • czemu na siłę zakłada sie ,że wszyscy potencjalni pasażerowie muszą mieć smartfony i potrafią z nich korzystać?? komunikacja tzw, miejska wcale nie jest tak łatwo dostępna -a ludzie starsi ? wątpię ,że wielu z nich poradzi sobie z wątpliwym udogodniniem pod tytułem ,fala"

    • 21 3

  • Gniot ala fala

    zakupiony bilet, pobrał 1 złoty a z konta po tygodniu. Nigdy więcej a szału zakupowego nie ma.

    • 9 1

  • W naszym kraju najpierw wystawia się mandar

    ..a potem zaczynają się myśleć czy to miało sens. Generalnie tak jest zawsze.

    • 18 1

  • Smartfon to może dobra sprawa ale nie do wszystkiego. (1)

    Ja powróciłem do karty lojalnościowej i visa plastikowej. Teraz płatność to kwestia kilku sekund. Ludzie przede mną przy kasie grzebią w smartfonach nieraz przez pół minuty. Strata czasu. A mój portfel ma kilka milimetrów grubości i zawiera wszystko, czego mi na co dzień potrzeba. Karty rzadko używane mam w aplikacji. Takie "hybrydowe" rozwiązanie pozwala mi zaoszczędzić sporo czasu na zakupach. I tym za mną w kolejce też.

    • 14 3

    • Moj portfel ma wiecej, ale to nie przeszkadza, przepukliny od tego nie dostane.

      • 0 0

  • " Pasażer ma obowiązek skasować bilet natychmiast po wejściu do pojazdu. Dotyczy to również biletów zakupionych w formie elektro (3)

    Bilet należy skasować natychmiast po wejściu do pojazdu a nie godzinę przed wejściem do pojazdu.
    Co tu jest nie do zrozumienia?

    • 3 20

    • zakup biletu to nie to samo, co jego skasowanie

      i tak powinno to działać, mogę mieć 100 biletów na zapas, a kasować je w momencie rozpoczęcia podróży.

      • 13 2

    • kolo

      A, czemu nie przecież bilet ważny jest 75 minut, Kto mi zabroni?.

      • 1 0

    • Smartfon nie miesci sie w kasowniku.

      • 1 0

  • Taxi tańsze od ZKM

    System Fala, nie wnosi nic nowego do transportu miejskiego. A mógłby dużo, np. opłaty za przejechaną ilość przystanków. Ostatnio w 2 osoby musiałem jechać autobusem 2km (4 przystanki). 2 osoby to około 9,6zł. Sprawdziliśmy Ubera... 8,8zł... bez komentarza.

    • 12 1

  • Ale w jak dojadę jest tak samo

    Też ważność biletu jest 120 minut

    • 9 0

  • Bubel

    Badziewie zamontowali, tylko się ludzie o to obijają.

    • 14 1

  • Przecież jak wół napisane że do końca trasy (1)

    A nie że przez dwie godziny kiedy chce

    • 8 4

    • Jak wol jest tez napisane, ze bilet wazny jeszcze tyle i tyle minut. Tworca aplikacji nie wpadl na to, ze taka informacja wprowadza w blad i jest niepotrzeba. Kiedys podobnie bylo kiedys z aplikacja Poczty Polskiej. Zupelnie bez potrzeby podawala informacje, ze paczka wpisana do takiej albo innej ksiegi. To sa informacje niezbedne dla Poczty, dla adresata zbedne, bo nawet nie wiem co to za ksiegi.

      • 1 0

  • Fala to jedno wielkie oszustwo. Spółka innobaltica do likwidacji. Urzędników za to odpowiedzialnych na zbity pysk. My mieszkańcy nie potrzebujemy archaizmów tylko jednej taryfy, jednego biletu na wszystkie transporty w aglomeracji. Jeden bilet. Rozumiecie? Bez odbijania się , bez względu kto jest przewoźnikiem. Jeden bilet. Papierowy lub w formie doładowania na kartę plastikową. Żadne aplikacje. Jeden bilet.

    • 25 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane