• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażer ukarany przez błąd systemu Fala. "Usunąłem apkę i już do niej nie wrócę"

Michał Brancewicz
14 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (465)
Pan Jacek kupił bilet wcześniej, bo później miał mało czasu, by linią 29 dostać się na dworzec i wsiąść do pociągu. Pan Jacek kupił bilet wcześniej, bo później miał mało czasu, by linią 29 dostać się na dworzec i wsiąść do pociągu.

Pan Jacek kupił bilet na jeden przejazd w aplikacji Fala. Otrzymał informację, że jest on ważny przez 120 minut, ale gdy godzinę później wsiadł do autobusu, podczas kontroli dostał mandat. ZKM Gdynia nie uznał reklamacji, ale Innobaltica, która wdraża system Fala zapowiada, że anuluje karę.



Z której z tych rzeczy korzystasz już tylko w telefonie?

Fala reklamowana jest jako system, który ułatwi podróżowanie pasażerom. Szczególnie tym na co dzień niekorzystającym z komunikacji, bo za nich dobierze optymalne stawki kursów, by końcowa opłata wyszła jak najkorzystniejsza.

Fala jest na razie w fazie testów w Trójmieście, urządzenia działają na razie w autobusach, tramwajach i trolejbusach, ale nie w pociągach. Szkopuł w tym, że testy odbywają się na żywym organizmie, co nie zawsze dobrze się kończy.

Jednoprzejazdowy bilet czasowy w aplikacji Fala



Wygląda na to, że ofiarą "kalibrowania" systemu padł pan Jacek, nasz czytelnik.

- W aplikacji Fala kupiłem jednorazowy bilet o godz. 10:55. Potem miałem jeszcze spotkanie służbowe, które miało się zakończyć na chwilę przed odjazdem trolejbusu linii 29. Musiałem nim pojechać, żeby zdążyć na pociąg do Warszawy - opowiada pan Jacek. - Z systemu wcześniej nie korzystałem, nie chciałem robić tego na ostatnią chwilę, dlatego bilet kupiłem wcześniej.
W aplikacji systemu Fala naszemu czytelnikowi wyświetliła się informacja, że kupiony przez niego bilet na jeden przejazd będzie ważny przez 120 minut.

  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
O godz. 12:02 pan Jacek wsiadł do wspomnianego trolejbusu, a po chwili miał sprawdzany bilet. Jakież było jego zdziwienie, gdy kontroler stwierdził nieważność biletu. Uznał, że skoro bilet został zakupiony/skasowany ponad godzinę temu, to jego ważność upłynęła wraz z zakończeniem się kursu, który wówczas był na trasie.

Pasażer dostał mandat - 200 zł płatne w ciągu tygodnia lub 300 zł, płatne po tym terminie.

Pan Jacek zapłacił w pierwszym terminie, żeby nie narazić się na większe koszta.

Ale kupił jeszcze jeden bilet, żeby udowodnić, że system wprowadza pasażerów w błąd. I faktycznie, na zrzutach ekranu, które nam przysłał, widać informację o zakupionym bilecie jednoprzejazdowym oraz o tym, że jego ważność kończy się za 120 min.

Kolejne zrzuty ekranu z telefonu pokazują, że wraz z upływem czasu, okres ważności biletu się skraca. Pasażer może więc mieć przekonanie, że jego bilet wciąż jest ważny, ale ma coraz mniej czasu na jego wykorzystanie.

ZKM Gdynia reklamacji nie uznał



Pan Jacek złożył odwołanie do ZKM Gdynia. Prawnik podpowiedział mu, że to z tym przewoźnikiem zawarł umowę cywilno-prawną na przejazd kupując bilet, a nie z Innobaltiką, spółką odpowiedzialną za wdrażanie Fali.

- Pasażer ma obowiązek skasować bilet natychmiast po wejściu do pojazdu. Dotyczy to również biletów zakupionych w formie elektronicznej przy użyciu aplikacji telefonicznych. Bilet jednoprzejazdowy ważny jest od momentu jego skasowania (aktywacji) do końca trasy na wybranej przez pasażera linii - wyjaśnia Sylwia Muskietorz, naczelnik Wydziału Kontroli Biletów i Windykacji w ZKM Gdynia. - Bilet na przejazd trolejbusem linii 29 został przez pana zakupiony za pomocą aplikacji mobilnej o godz. 10:55, faktyczny przejazd nastąpił zaś o godz. 12:04. Czas przejazdu tej linii na całej trasie, w zależności od kierunku jazdy, wynosi od 34 do 37 minut, dlatego też kontroler biletów zakwestionował ważność powyższego biletu okazanego po ponad godzinie od momentu jego aktywacji i w oparciu o powyższe przepisy zasadnie nałożył opłatę dodatkową.

Innobaltica przeprasza i deklaruje anulowanie mandatu



Inaczej zareagowała Innobaltica. Przedstawiciele tej firmy przyznają się do błędu i biorą winę na siebie.

- Oczywiście nie ma w ofercie taryfowej biletu 120-minutowego. Jednak zaimplementowany w aplikacji mechanizm prezentacji biletu, widoczny na przesłanych screenach, wprowadził pasażera w błąd. To ewidentne niedopatrzenie naszego wykonawcy, za które bardzo przepraszamy tego pasażera - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik spółki Innobaltica. - Sprawa zostanie formalnie wyjaśniona, a opłata dodatkowa anulowana jako naliczona z powodu błędu naszego systemu sprzedaży biletów. W przypadku innych osób, które ewentualnie znalazły się w takiej sytuacji, również prosimy o kontakt.
Osoby, które w różnych sytuacjach zostały ukarane z powodu niejasnego działania systemu Fala, mogą to zgłosić reklamację do Pomocy Technicznej Systemu (info@systemfala.pl).

- Takie zdarzenia są nieuniknione w trakcie tzw. testów publicznych, ale będziemy starać się jeszcze bardziej, aby mieszkańcy doświadczali ich jak najrzadziej - zapowiada Cyprian Majewski. - Pasażer nie może i nie będzie ponosić konsekwencji finansowych, jeśli po weryfikacji widzimy, że system nie zadziałał prawidłowo.
Niestety takie sytuacje zrażają użytkowników do zaufania systemowi, który, delikatnie rzecz ujmując, nie ma na razie zbyt wiele do zaoferowania.

- Usunąłem aplikację Fali i już do niej nie wrócę - kwituje pan Jacek.

Opinie (465) 10 zablokowanych

  • System sie wali, ale jest na Fali jal u gorali z misiem na hali.

    • 18 0

  • System za 100 milionów

    ale jak coś robi KO to nie może być inaczej.

    • 15 2

  • Fala

    System Fala to to jeden wielki Niewypał i Wał! Czy w Polsce nie ma prawdziwych informatyków, którzy solidnie zajęliby się tym koślawym systemem! Wyrzućcie te czytniki Fali, bo do niczego się nie nadają! A jak będziecie chcieli, usprawnić system to zgłoście się do pierwszego lepszego licealisty, który w mig ogarnie ten wasz chaos! Wstyd wielki dla Innobaltica! Że zatrudnia po znajomości nieuków pseudo informatyków!!!! I jeżeli w dalszym ciągu, odbywają się takie sytuacje jak opisana, to te dwie firmy powinny się porozumieć, aby w przyszłości, nie karać pasażera, który uczciwie kupuje bilet w tym niedopracowanym systemie!!!!! Ja również usunąłem aplikację Fali, bo szkoda nerwów na ten Wał!!!

    • 24 0

  • Mało biletów pod ten system

    Fala miała by sens gdyby była większa ilość biletów: czasowe na 15 / 30 / 60 / 90 minut + Jednorazowy oraz 1/2/3/7 dobowe. (Tak jest np. we Wrocławiu).
    Dobrym pomysłem byłby też bilet weekendowy.
    W obecnej sytuacji raczej nie trudno zaplanować sobie przejazdy wybierając z "bogatej" oferty bilet: jedno przejazdowy/ 75 min / całodobowy.
    Mało przydatne jest automatyczne zliczanie biletów przez kosztowny system Fala, mając do dyspozycji tyle aplikacji do zakupu biletów, dla osób które tylko okazjonalnie korzystają z komunikacji.
    Jeżdżąc codziennie komunikacją nie zauważyłem jeszcze nikogo korzystającego z falowników/falomatów.

    • 18 0

  • Fala to najlepszy dowóď na konieczność wtwalebia obecnych władz Gdyni i Gdańska

    To marnotrawienie publucznych pieniędzy na coś co już istnieje np. Skycash albo JakDojadę. Fala nic ponad to nie wnosi

    • 21 3

  • Miś na miarę...

    Przyznać trzeba, że co i rusz poruszane tu problemy z użytecznością ZbiorKomu skutecznie leczą z ewentualnego zaprzestania poruszania się autem. Użytkownik auta ma parkomat - albo na monetę, albo na kartę. Użytkownik Z-K: ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk, MZK Wejherowo, Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, SKM Trójmiasto, Pomorska Kolej Metropolitalna, dziurę w Sopocie. Do tego macie tu plastik, tam plastik, ten bilet dostępny w tej appce, a tamten w innej, a jakiś we wszystkich. Powiedzieć, że Zbior-Kom w Trójmieście to jest totalny burdel z perspektywy użytkownika to nie powiedzieć nic. Miś na miarę naszych możliwości...

    • 22 0

  • haha naiwny i**ota myślał że to taki wspaniały system

    • 11 1

  • Jaki jest opis tego biletu w taryfie? (1)

    Jeśli bilet jest ważny 120min od momentu zakupu i jest biletem przesiadkowym, tzn. takim w czasie trwania którego można się przesiadać to kara się nie należy. Jeśli tylko na daną linię to wtedy może.
    Najpierw trzebaby ustalić - spółka ztm, urzędnicy, zarząd fali - wspólny mianownik takiego biletu, a nie sprzedawać go jakkolwiek bądź bez wspólnego stanowiska w jego opisie.
    I nikt mi nie powie, że własne auto nie jest lepszym rozwiązaniem......

    • 18 3

    • Jest to bilet jednoprzejazdowy wazny 120 minut od skasowania. Nie wolno sie na nim przesiadac. Mozna jechac raz, dowolna ilosc przystankow. Informacja o 120 minutach jest zbedna, nikomu nie potrzebna i powoduje zamieszanie.

      • 0 0

  • Fala powstała, aby

    Wyprowadzić kasę z UE i dać pensje elitkom. To wrak

    • 22 1

  • Fala miała być w założeniu długo wyczekiwanym wspólnym biletem dla trójmiasta

    Skończyło się na....
    biletomatach w pojazdach.
    Na dodatek takich które źle działają. Ale w tym szaleństwie jest metoda - jak zaczną w końcu jako tako działać to będzie można odtrąbić sukces zapominając o wspólnym bilecie na kolejne długie lata.

    • 25 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane