• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie za siatką, czyli reklamy na tramwajach

Michał Stąporek
27 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne. Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne.

Gdańsk obchodzi własne standardy umieszczania reklam na tramwajach. - Już w kolejnym tramwaju naklejona na szybach reklama uniemożliwia wyglądanie przez okna - skarży się nasz czytelnik. - Tak jest w czterech ze 117 składów - broni się ZKM.



Zaklejanie okien w tramwajach to:

Nasz czytelnik, pan Jakub, uważa, że nie powinno się oklejać reklamami okien w tramwajach. Zwrócił na to uwagę w liście, który wysłał do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Prosi w nim o usunięcie elementów reklam znajdujących się na oknach.

- Wprawdzie producenci folii do oklejania pojazdów gwarantują jej światłoprzepuszczalność, to w praktyce niewiele przez nią widać. Wieczorami i w czasie deszczu - nic. Niewiele lepiej jest w ciągu dnia; wyglądanie przez reklamę męczy wzrok, znacząco utrudnia, zwłaszcza osobom starszym i słabowidzącym, orientację w terenie - przekonuje.

Rzeczywiście, jest tak, jak pisze nasz czytelnik. Co ciekawe, na polskim rynku są folie do wykonywania podobnych reklam, które z wewnątrz pojazdu są niemal niewidoczne. Nie są one jednak stosowane w Gdańsku.

- Materiały do wykonywania reklam całościowych są dobierane tak, by nie ograniczały nadmiernie widoczności i nie niszczyły powłoki lakieru. Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jednak ograniczona widoczność, to nie jedyny problem, na który zwraca uwagę nasz czytelnik. - Osobną kwestią jest estetyka. Tramwaje "przyozdobione" w ten sposób wyglądają jak ogromne, ruchome billboardy, których wokół nas i tak jest zbyt wiele - uważa pan Jakub.

Z jego argumentami można się zgodzić lub nie - z naszą redakcją kontaktowali się też czytelnicy, którzy uważają, że reklam na tramwajach powinno być nie mniej, ale... więcej. - Po pierwsze, zwiększy to przychody ZKM, co pozwoli lepiej dbać o tramwaje i autobusy. Po drugie, kolorowe pojazdy dodadzą trochę życia szarym ulicom miasta - argumentował w liście do trojmiasto.pl pan Wojtek.

Dziwić może jedynie to, że reklamy na tramwajowych szybach pojawiają się mimo ograniczeń, jakie miasto nałożyło na przewoźników. Mówią one, że reklamodawca może umieszczać reklamy jedynie na burtach pojazdów. Wcześniej wolno było zaklejać do 30 proc. szyb.

- Stosujemy się do zaleceń Zarządu Transportu Miejskiego i reklamy na całych wagonach tramwajowych zamieszczamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy zgodę na taką promocję wyda Urząd Miasta. Należy zwrócić uwagę, że są to działania non-profit i mają na celu promowanie lokalnej działalności, głównie sportowej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Dodaje, że w pełni oklejone tramwaje stanowią niewielki odsetek całej floty ZKM. Chodzi bowiem o cztery ze 117 składów.

Pana Jakuba to nie satysfakcjonuje. - Dobrym przykładem tego, że można umieścić reklamę i jednocześnie uszanować pasażerów, jest tramwaj promujący Gdańsk jako miasto pretendujące do miana Europejskiej Stolicy Kultury - zauważa. - Pojawienie się tego tramwaju wzbudziło u mnie nadzieje, że kolejne reklamy, powstające na zlecenie czy za aprobatą władz miasta, nie będą obejmowały szyb pojazdów. Niestety, rozczarowałem się.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Przesada (1)

    Przez te okna oklejone nie jest tak źle. Owszem jest utrudniona widoczność, ale w niewielkim stopniu. Da radę spokojnie zobaczyć przystanenek i jego okolice za oknem. Poza tym ludzie, bez przesady nie wygląda się jak jakaś mocherowa babcia przez okno co robią ludzie.

    Poza tym ZKM dzięki tym reklamą ma fundusze, które wykorzystuje min. na czystośc i ustrzymanie pojazdów

    • 4 8

    • hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

      BUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

      • 0 0

  • ,

    Ja się zupełnie zgadzam! Reklamy reklamami, ale nie na oknach, bez przesady. To samo w skmkach.

    • 4 0

  • I co z tego że zdecydowanej większości się to nie podoba jak i tak na razie nic się nie zmieni i trzeba sobie k....wa psuć

    nerwy i wzrok! dobrze ze przynajmniej jesteśmy potęgą w piłce nożnej, rząd nie okrada obywatela i obniżono podatki, mamy szybkie i czyste pociągi, no przykłady można by tu mnożyć, tak więc jestem na razie optymistą

    • 4 1

  • nie jechać (2)

    Proponuję nie wsiadać do takich składów. Dyrekcja szybko wycofa takie reklamy

    • 3 3

    • sam se nie wsiadaj

      jak tramwaj jedzie raz na 20 minut to se postoisz

      • 2 0

    • to dadzą mniej tramwajów

      bo pomyślą że skoro nie wsiadają to nie potrzeba tak wiele

      ZKM to porażka - już nie korzystam od paru lat i nie zamierzam nigdy wiecej

      • 1 0

  • Popieram tego Pana

    równiesz mnie wkurzają pozaklejane szyby i mam dopiero 25 lat, a nie 70...

    • 4 2

  • syf

    LUDZIE PLACĄ KROCIE ZA BILETY WSIADAJĄ JAK DO JAKIEGOŚ CIEMNEGO TUNELU CZLOWIEK JEST WZROKOWCEM CHCIALBY COŚ WIDZIEC PRZEZ SZYBY A TU CIEMNO JAK W pup.........U MURZYNA JA NIE WSIADAM DO TAKICH POJAZDÓW

    • 3 2

  • A metro? (2)

    Co by to było gdyby w Gdańsku było metro. Tunel, nic nie widać. Przerażające.

    • 3 1

    • jeżeli nie widzisz różnicy niędzsy metrem a przystankami tramwajowymi to (1)

      powinieneś dostać skierowanie do okulisty

      • 2 4

      • niędzsy?

        i kto tu powinien iść do lekarza.

        • 1 1

  • słusznie ktoś zauwazył ze w razie sytuacji awaryjnej pasażerowie nie dadzą rady

    wybic takiego okna , ciekawe kto bedzie wtedy za to odpowiadał........odpukać

    • 2 2

  • Te reklamy są nadodatek darmowe i na koszt pasazera!!

    Do reklmamy lechi i sztoczniowca miasto doplaca!!zamiast zarabiac

    • 0 0

  • TE TRAMWAJE STANOWIĄ ZAGROŻENIE DLA ŻYCIA PASAŻERÓW

    PROPONUJĘ PROJEKTODAWCÓW TYCH BYDLĘCYCH WAGONÓW ZAWCZASU ODDAĆ POD SĄD, A NIE DOPIERO, JAK PASAŻEROWIE (ODPUKAĆ) SPŁONĄ ŻYWCEM NIE MOGĄC ROZBIĆ SZYB.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane