• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie za siatką, czyli reklamy na tramwajach

Michał Stąporek
27 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne. Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne.

Gdańsk obchodzi własne standardy umieszczania reklam na tramwajach. - Już w kolejnym tramwaju naklejona na szybach reklama uniemożliwia wyglądanie przez okna - skarży się nasz czytelnik. - Tak jest w czterech ze 117 składów - broni się ZKM.



Zaklejanie okien w tramwajach to:

Nasz czytelnik, pan Jakub, uważa, że nie powinno się oklejać reklamami okien w tramwajach. Zwrócił na to uwagę w liście, który wysłał do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Prosi w nim o usunięcie elementów reklam znajdujących się na oknach.

- Wprawdzie producenci folii do oklejania pojazdów gwarantują jej światłoprzepuszczalność, to w praktyce niewiele przez nią widać. Wieczorami i w czasie deszczu - nic. Niewiele lepiej jest w ciągu dnia; wyglądanie przez reklamę męczy wzrok, znacząco utrudnia, zwłaszcza osobom starszym i słabowidzącym, orientację w terenie - przekonuje.

Rzeczywiście, jest tak, jak pisze nasz czytelnik. Co ciekawe, na polskim rynku są folie do wykonywania podobnych reklam, które z wewnątrz pojazdu są niemal niewidoczne. Nie są one jednak stosowane w Gdańsku.

- Materiały do wykonywania reklam całościowych są dobierane tak, by nie ograniczały nadmiernie widoczności i nie niszczyły powłoki lakieru. Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jednak ograniczona widoczność, to nie jedyny problem, na który zwraca uwagę nasz czytelnik. - Osobną kwestią jest estetyka. Tramwaje "przyozdobione" w ten sposób wyglądają jak ogromne, ruchome billboardy, których wokół nas i tak jest zbyt wiele - uważa pan Jakub.

Z jego argumentami można się zgodzić lub nie - z naszą redakcją kontaktowali się też czytelnicy, którzy uważają, że reklam na tramwajach powinno być nie mniej, ale... więcej. - Po pierwsze, zwiększy to przychody ZKM, co pozwoli lepiej dbać o tramwaje i autobusy. Po drugie, kolorowe pojazdy dodadzą trochę życia szarym ulicom miasta - argumentował w liście do trojmiasto.pl pan Wojtek.

Dziwić może jedynie to, że reklamy na tramwajowych szybach pojawiają się mimo ograniczeń, jakie miasto nałożyło na przewoźników. Mówią one, że reklamodawca może umieszczać reklamy jedynie na burtach pojazdów. Wcześniej wolno było zaklejać do 30 proc. szyb.

- Stosujemy się do zaleceń Zarządu Transportu Miejskiego i reklamy na całych wagonach tramwajowych zamieszczamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy zgodę na taką promocję wyda Urząd Miasta. Należy zwrócić uwagę, że są to działania non-profit i mają na celu promowanie lokalnej działalności, głównie sportowej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Dodaje, że w pełni oklejone tramwaje stanowią niewielki odsetek całej floty ZKM. Chodzi bowiem o cztery ze 117 składów.

Pana Jakuba to nie satysfakcjonuje. - Dobrym przykładem tego, że można umieścić reklamę i jednocześnie uszanować pasażerów, jest tramwaj promujący Gdańsk jako miasto pretendujące do miana Europejskiej Stolicy Kultury - zauważa. - Pojawienie się tego tramwaju wzbudziło u mnie nadzieje, że kolejne reklamy, powstające na zlecenie czy za aprobatą władz miasta, nie będą obejmowały szyb pojazdów. Niestety, rozczarowałem się.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedyś mówiło się: klient nasz pan (1)

    dzisiaj reklama jest ważniejsza od pasażera. Dla pieniędzy Urząd Miasta gotów jest łamać przepisy. Ale cóż - mieszkamy przecież w Polsce :)

    • 10 1

    • Nie marudź zrzędo, nie podoba się, to na rower !!!

      • 0 2

  • A jak jest z niezasłanianiem okien w budynkach?

    Miał wejść taki przepis, ale ciągle jeszcze widzę bilbordy, które zasłaniają okna. Ktoś coś wie?

    • 5 0

  • wysiądzie pan,pani jak zobaczy...

    no właśnie jak co zobaczy? fige z makiem wymysśoną przez niemyślących

    • 5 0

  • Jak nie pasuje jazda za półdarmo to TAXI czeka. (1)

    Wiecznie marudząca gorsza część rozmodlonego narodu polskiego.W kościołach na drewnianych ławach i zamalowanych oknach siędzą i to im pasuje.

    • 2 11

    • ty oczywiście należysz do lepszej części narodu ?

      • 4 1

  • A ja mam to wszystko w pup.. :) do pracy chodzę na piechotkę (10min) i nie interesują mnie wasze problemy, a jak się komuś nie podoba to trudno, na rower albo spacerek, reklamy są fajne, pozdrawiam :)

    • 2 4

  • Czepiacie się...

    j.w.

    • 2 4

  • U nas w Gdyni nie ma tego problemu za to wiecznie są problemy z tym Gdanskiem budyniowem i jego mieszkańcami

    • 2 1

  • CIEKAWE JAK BEDZIE LIBERTYŃSKIE BYDŁO BĘDZIE TŁUMACZYĆ SIĘ JAK DOJDZIE DO POŻARU W TAKIM TRAMWAJU I OKNA OKLEJONE FOLIĄ STANĄ

    SIE ŚMIERTELNĄ PUŁAPKĄ POWINNI TEGO ZAKAZAĆ Z UWAGI NA BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW.OKNA NIE POWINNY BYĆ OKLEJANE ŻADNA FOLIĄ.ADAMOWICZ MUSI ODEJŚĆ!!!

    • 5 2

  • Reklam powinno byc jak najwiecej ale to maja bc płatne reklamy a nie Darmowe!!

    A za to w komunikacji miejskiej ma byc czysto jak w szpitalu!!A nie jak obecnie reklamy ,Lechii i stoczniowca ,komu to potrzebne n apewnie nie lechii i nie stocznowcowi od tego asy im nie przybedzie!!Wiec dla kogo darmowa reklama dla kiboli? I niech nie oszukują to nie jest propagowanie sportu!!

    • 2 1

  • a co kogo obchodzą reklamy, lepiej niech wprowadzą zapowiadanie przystanków

    ....

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane