• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie za siatką, czyli reklamy na tramwajach

Michał Stąporek
27 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne. Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne.

Gdańsk obchodzi własne standardy umieszczania reklam na tramwajach. - Już w kolejnym tramwaju naklejona na szybach reklama uniemożliwia wyglądanie przez okna - skarży się nasz czytelnik. - Tak jest w czterech ze 117 składów - broni się ZKM.



Zaklejanie okien w tramwajach to:

Nasz czytelnik, pan Jakub, uważa, że nie powinno się oklejać reklamami okien w tramwajach. Zwrócił na to uwagę w liście, który wysłał do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Prosi w nim o usunięcie elementów reklam znajdujących się na oknach.

- Wprawdzie producenci folii do oklejania pojazdów gwarantują jej światłoprzepuszczalność, to w praktyce niewiele przez nią widać. Wieczorami i w czasie deszczu - nic. Niewiele lepiej jest w ciągu dnia; wyglądanie przez reklamę męczy wzrok, znacząco utrudnia, zwłaszcza osobom starszym i słabowidzącym, orientację w terenie - przekonuje.

Rzeczywiście, jest tak, jak pisze nasz czytelnik. Co ciekawe, na polskim rynku są folie do wykonywania podobnych reklam, które z wewnątrz pojazdu są niemal niewidoczne. Nie są one jednak stosowane w Gdańsku.

- Materiały do wykonywania reklam całościowych są dobierane tak, by nie ograniczały nadmiernie widoczności i nie niszczyły powłoki lakieru. Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jednak ograniczona widoczność, to nie jedyny problem, na który zwraca uwagę nasz czytelnik. - Osobną kwestią jest estetyka. Tramwaje "przyozdobione" w ten sposób wyglądają jak ogromne, ruchome billboardy, których wokół nas i tak jest zbyt wiele - uważa pan Jakub.

Z jego argumentami można się zgodzić lub nie - z naszą redakcją kontaktowali się też czytelnicy, którzy uważają, że reklam na tramwajach powinno być nie mniej, ale... więcej. - Po pierwsze, zwiększy to przychody ZKM, co pozwoli lepiej dbać o tramwaje i autobusy. Po drugie, kolorowe pojazdy dodadzą trochę życia szarym ulicom miasta - argumentował w liście do trojmiasto.pl pan Wojtek.

Dziwić może jedynie to, że reklamy na tramwajowych szybach pojawiają się mimo ograniczeń, jakie miasto nałożyło na przewoźników. Mówią one, że reklamodawca może umieszczać reklamy jedynie na burtach pojazdów. Wcześniej wolno było zaklejać do 30 proc. szyb.

- Stosujemy się do zaleceń Zarządu Transportu Miejskiego i reklamy na całych wagonach tramwajowych zamieszczamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy zgodę na taką promocję wyda Urząd Miasta. Należy zwrócić uwagę, że są to działania non-profit i mają na celu promowanie lokalnej działalności, głównie sportowej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Dodaje, że w pełni oklejone tramwaje stanowią niewielki odsetek całej floty ZKM. Chodzi bowiem o cztery ze 117 składów.

Pana Jakuba to nie satysfakcjonuje. - Dobrym przykładem tego, że można umieścić reklamę i jednocześnie uszanować pasażerów, jest tramwaj promujący Gdańsk jako miasto pretendujące do miana Europejskiej Stolicy Kultury - zauważa. - Pojawienie się tego tramwaju wzbudziło u mnie nadzieje, że kolejne reklamy, powstające na zlecenie czy za aprobatą władz miasta, nie będą obejmowały szyb pojazdów. Niestety, rozczarowałem się.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • no jo.. (1)

    ..my tam w gdyni trajtków nie oblepiamy :D

    • 6 0

    • Bo jeżdżą tak wolno, żę trudno się nie zorientować

      gdzie się jest...

      • 0 1

  • Ograniczona reklamami widoczność

    jeszcze bardziej obnaża brak zapowiedzi przystanków - czy to głosowych, czy tekstowych na wyświetlaczach - jak w normalnych, choć trochę cywilizowanych, miastach.

    • 5 0

  • Nie zaklejać szyb w tramwajach

    Jeżeli ja płace za bilet i to coraz drożej to chcę siedzieć i widziec gdzie mam wysiąść.Ale urząd miasta i zkm ma to w nosie ,w zwiazku z tym proponuję ogłośić społeczną akcję czyszczenia szyb wezmy sprawy wswoje ręce weżmy skrobaki pewnego dnia i na pętli wyczyścimy wszystkie szyby

    • 11 0

  • Korzystajcie z taksowek!

    Jadac juz tylko w dwie osoby,nie mowie ze w czworke co jest oczywiste,na ktotkim odcinku ,to podobna cena jak za tramwaj,oczywiscie ,nieco wieksza,ale bez przesady,a komfort i poziom usługi o niebo lepszy.

    • 1 4

  • NIE STAĆ ICH NA CHLEB? NIECH JEDZĄ CIASTECZKA

    • 2 1

  • Trójmiasto.pl zazdrości

    bo samo nie ma bilboardu na tramwaju :)

    • 1 5

  • te reklamy są super chociaż nie jest tak szaro powinni więcej ich oklejać i dlaczego się nie podoba?wszystkie powinny być kolorowe

    • 1 8

  • Niedługo nas przywiążą za tramwajami i będziemy biec... Ważne żeby zarobili na naklejki. A bydło niech siedzi w domu jak sie rządy Panów nie podobaja...

    • 1 2

  • sorry

    miał być plusik

    • 0 0

  • A chcecie mieć jeszcze droższe bilety jeszcze wcześniej? Reklamy zawsze opóźniają podwyżki cen (1)

    Poza tym, tylko 5 letnie dziecko zgubiłoby się w tramwaju z taką reklamą. W słoneczny dzień to jest wprost zbawienie.

    Zawsze można spytać kogoś innego. Ale ja już wolałbym się zgubić, bo spaliłbym się ze wstydu. Choć jestem stary.

    Estetyka? Dopóki nie jest to reklama związków homoseksualnych, nie zrobią nic nieestetycznego.

    • 2 9

    • to są reklamy bezpłatne!!

      Miasto na tych reklamach nic niezarabia a przeciwnie tylko traci bo bezplatne reklama lechi i stocznoowego bankruta jeszce doplacaja do tego to jest własnie absurdalne ze jak juz są reklamy to powinne byc płatne

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane