• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie za siatką, czyli reklamy na tramwajach

Michał Stąporek
27 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne. Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne.

Gdańsk obchodzi własne standardy umieszczania reklam na tramwajach. - Już w kolejnym tramwaju naklejona na szybach reklama uniemożliwia wyglądanie przez okna - skarży się nasz czytelnik. - Tak jest w czterech ze 117 składów - broni się ZKM.



Zaklejanie okien w tramwajach to:

Nasz czytelnik, pan Jakub, uważa, że nie powinno się oklejać reklamami okien w tramwajach. Zwrócił na to uwagę w liście, który wysłał do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Prosi w nim o usunięcie elementów reklam znajdujących się na oknach.

- Wprawdzie producenci folii do oklejania pojazdów gwarantują jej światłoprzepuszczalność, to w praktyce niewiele przez nią widać. Wieczorami i w czasie deszczu - nic. Niewiele lepiej jest w ciągu dnia; wyglądanie przez reklamę męczy wzrok, znacząco utrudnia, zwłaszcza osobom starszym i słabowidzącym, orientację w terenie - przekonuje.

Rzeczywiście, jest tak, jak pisze nasz czytelnik. Co ciekawe, na polskim rynku są folie do wykonywania podobnych reklam, które z wewnątrz pojazdu są niemal niewidoczne. Nie są one jednak stosowane w Gdańsku.

- Materiały do wykonywania reklam całościowych są dobierane tak, by nie ograniczały nadmiernie widoczności i nie niszczyły powłoki lakieru. Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jednak ograniczona widoczność, to nie jedyny problem, na który zwraca uwagę nasz czytelnik. - Osobną kwestią jest estetyka. Tramwaje "przyozdobione" w ten sposób wyglądają jak ogromne, ruchome billboardy, których wokół nas i tak jest zbyt wiele - uważa pan Jakub.

Z jego argumentami można się zgodzić lub nie - z naszą redakcją kontaktowali się też czytelnicy, którzy uważają, że reklam na tramwajach powinno być nie mniej, ale... więcej. - Po pierwsze, zwiększy to przychody ZKM, co pozwoli lepiej dbać o tramwaje i autobusy. Po drugie, kolorowe pojazdy dodadzą trochę życia szarym ulicom miasta - argumentował w liście do trojmiasto.pl pan Wojtek.

Dziwić może jedynie to, że reklamy na tramwajowych szybach pojawiają się mimo ograniczeń, jakie miasto nałożyło na przewoźników. Mówią one, że reklamodawca może umieszczać reklamy jedynie na burtach pojazdów. Wcześniej wolno było zaklejać do 30 proc. szyb.

- Stosujemy się do zaleceń Zarządu Transportu Miejskiego i reklamy na całych wagonach tramwajowych zamieszczamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy zgodę na taką promocję wyda Urząd Miasta. Należy zwrócić uwagę, że są to działania non-profit i mają na celu promowanie lokalnej działalności, głównie sportowej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Dodaje, że w pełni oklejone tramwaje stanowią niewielki odsetek całej floty ZKM. Chodzi bowiem o cztery ze 117 składów.

Pana Jakuba to nie satysfakcjonuje. - Dobrym przykładem tego, że można umieścić reklamę i jednocześnie uszanować pasażerów, jest tramwaj promujący Gdańsk jako miasto pretendujące do miana Europejskiej Stolicy Kultury - zauważa. - Pojawienie się tego tramwaju wzbudziło u mnie nadzieje, że kolejne reklamy, powstające na zlecenie czy za aprobatą władz miasta, nie będą obejmowały szyb pojazdów. Niestety, rozczarowałem się.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Tak tak tak (2)

    Wprowadźmy zakaz oddychania w miejscu publiczym specjalnie dla Pana Jakuba.
    1. Reklama dźwignią handlu.
    2.Tylko 4/117 składów.
    3. Promowanie gdańskich klubów sportowych.
    4. Zarabianie na unowocześnianie składów.
    5. Na ulicach jest bardziej kolorowo.

    To tylko niektóre z plusów jakie z tego wynikają.
    Ale może dla Pana Jakuba specjalnie wrócimy do przegubowych Ikarusów, a Pesy i Bombardiery zamienimy na Konstal? Tylko wtedy będzie lament, że trzęsie i starsi ludzie nie mogą się utrzymać na nogach albo jest w zimę poprostu za zimno.

    Morał jest taki:
    Polak chciałby mieć wszystko za darmo, Polak chciałby mieć wszystko bez żadnego wysiłku, a oczywiście Polak narzekać potrafi.

    • 3 15

    • podpis adekwatny do stanu osoby, która pisała komentarz

      • 4 0

    • Za mało logiki w Twym manifeście ja proponuję:

      1.Nie wprowadzajmy zakazu oddychania w miejscach publicznych, sondaże by spadły,
      2.Na reklamy przekażmy 117 składów - teraz na poważnie,
      3.Promujmy wszystko co gdańskie i komercyjne i kto da więcej,
      4.Zarabiajmy dużo więcej na nowe składy,
      5.Na ulicach będzie kolorowo jak nigdy,
      6.Ale niech okna zostawią w spokoju, mało to miejsca?????

      Dobrze zaprojektowana reklama o ciekawym przekazie promować może produkt niekoniecznie na całym składzie, poza tym człowiek nie mucha i przez szybę chce widzieć normalnie:P

      • 5 0

  • PARANOJA?

    Ty rzeczywiście jesteś paranoja - mówimy o pozaklejanych oknach w wagonach bydlęcych, nie o całości

    • 7 0

  • podobno już jest w planach taki autobus i tramwaj bez oken (2)

    specjalnie na rynek polski....
    za zewnątz będą dwe kamery a w środku dwa telewizory za 1000 zł ;) tak by pasażerowie mogli się zorientować gdzie wysiadać

    na przedniej szybie ma być jedno okienko dla kierowcy 0,5 x 0,5 metra ;)

    podobno w Warszawie i Gdańsku ma też zostać wybudowany nowy wieżowiec bez okien
    - wszystko to czytałem w .....

    • 9 0

    • dobre.... ha ha

      .....................................

      • 2 0

    • Hm

      Wieżowce "jakby" bez okien już są; świat widac ale nie można otworzyc (okien, oczywiście) - tylko klima:(

      • 0 0

  • ciekawe gdzie bilety za przejazd są droższe niż w Gdańsku?

    ...................................................................

    • 9 0

  • bydlęce wagony są bez okien, to może całkiem pozaklejać i spokój będzie?

    .....................................................................

    • 11 0

  • OBKLEIĆ WSZYSTKIE SZYBY NA EURO 2012!!!

    DZIĘKI TEMU KIBICOM Z CAŁEJ EUROPY ZAOSZCZĘDZI SIĘ OGLĄDANIA Z OKIEN TRAMWAJÓW NASZYCH SYFÓW
    I TO BĘDZIE NA RZECZ PROMOCJI GDAŃSKA, TZN. ZAOSZCZĘDZENIA SOBIE WSTYDU WOBEC PRZYJEZDNYCH

    • 12 2

  • beznadzieja,jadac tramwajem lubie patrzec za okno

    • 9 0

  • TRUDNIEJ

    Trudniej ocenić, czy wewnątrz są kontrolerzy biletów :P

    • 2 0

  • POLACY TO MARUDY!!! (1)

    no niestety ale wiekszosc polakow to marudy potrafiace tylko na wszystko narzekac!!!!ja tam nie mam nic przeciwko tym reklamom przynajmiej jakos te tramwaje wygladaja i uwarzam ze wszystkie powinny byc tak oklejone a najlepiej to BARWAMI LECHII bo ten jest najładniejszy!!!

    • 2 16

    • "uwarzaj"na uważaj

      • 1 0

  • Nareszcie i media to dostrzegają (i Wasza ukochana AMS, ze spółki Agora zasyfia miasto)!

    Jak 2-3 lata temu o tym mówiłem, to wszystko w czoło się pukali i mówili, że to wspaniale, że mamy reklamy na mieście, że miasto żyje, ludzie zarabiają pieniądze i że to nie Korea Północna.
    Cieszę się, że Polacy wychodzą z tych żałosnych kompleksów.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane