• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie za siatką, czyli reklamy na tramwajach

Michał Stąporek
27 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne. Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne.

Gdańsk obchodzi własne standardy umieszczania reklam na tramwajach. - Już w kolejnym tramwaju naklejona na szybach reklama uniemożliwia wyglądanie przez okna - skarży się nasz czytelnik. - Tak jest w czterech ze 117 składów - broni się ZKM.



Zaklejanie okien w tramwajach to:

Nasz czytelnik, pan Jakub, uważa, że nie powinno się oklejać reklamami okien w tramwajach. Zwrócił na to uwagę w liście, który wysłał do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Prosi w nim o usunięcie elementów reklam znajdujących się na oknach.

- Wprawdzie producenci folii do oklejania pojazdów gwarantują jej światłoprzepuszczalność, to w praktyce niewiele przez nią widać. Wieczorami i w czasie deszczu - nic. Niewiele lepiej jest w ciągu dnia; wyglądanie przez reklamę męczy wzrok, znacząco utrudnia, zwłaszcza osobom starszym i słabowidzącym, orientację w terenie - przekonuje.

Rzeczywiście, jest tak, jak pisze nasz czytelnik. Co ciekawe, na polskim rynku są folie do wykonywania podobnych reklam, które z wewnątrz pojazdu są niemal niewidoczne. Nie są one jednak stosowane w Gdańsku.

- Materiały do wykonywania reklam całościowych są dobierane tak, by nie ograniczały nadmiernie widoczności i nie niszczyły powłoki lakieru. Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jednak ograniczona widoczność, to nie jedyny problem, na który zwraca uwagę nasz czytelnik. - Osobną kwestią jest estetyka. Tramwaje "przyozdobione" w ten sposób wyglądają jak ogromne, ruchome billboardy, których wokół nas i tak jest zbyt wiele - uważa pan Jakub.

Z jego argumentami można się zgodzić lub nie - z naszą redakcją kontaktowali się też czytelnicy, którzy uważają, że reklam na tramwajach powinno być nie mniej, ale... więcej. - Po pierwsze, zwiększy to przychody ZKM, co pozwoli lepiej dbać o tramwaje i autobusy. Po drugie, kolorowe pojazdy dodadzą trochę życia szarym ulicom miasta - argumentował w liście do trojmiasto.pl pan Wojtek.

Dziwić może jedynie to, że reklamy na tramwajowych szybach pojawiają się mimo ograniczeń, jakie miasto nałożyło na przewoźników. Mówią one, że reklamodawca może umieszczać reklamy jedynie na burtach pojazdów. Wcześniej wolno było zaklejać do 30 proc. szyb.

- Stosujemy się do zaleceń Zarządu Transportu Miejskiego i reklamy na całych wagonach tramwajowych zamieszczamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy zgodę na taką promocję wyda Urząd Miasta. Należy zwrócić uwagę, że są to działania non-profit i mają na celu promowanie lokalnej działalności, głównie sportowej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Dodaje, że w pełni oklejone tramwaje stanowią niewielki odsetek całej floty ZKM. Chodzi bowiem o cztery ze 117 składów.

Pana Jakuba to nie satysfakcjonuje. - Dobrym przykładem tego, że można umieścić reklamę i jednocześnie uszanować pasażerów, jest tramwaj promujący Gdańsk jako miasto pretendujące do miana Europejskiej Stolicy Kultury - zauważa. - Pojawienie się tego tramwaju wzbudziło u mnie nadzieje, że kolejne reklamy, powstające na zlecenie czy za aprobatą władz miasta, nie będą obejmowały szyb pojazdów. Niestety, rozczarowałem się.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • A czy UM lub ZKM w swojej siedzibie zakleja okna reklamami?! (1)

    Szkoda tylko, że na niebie nie da się nakleić reklam. Chociaż kto wie jak długo. Marketingowcy pewnie już nad tym pracują... :)

    • 16 1

    • niedlugo tanie linie lotnicze beda latac na niskim pulapie z duzymi reklamami

      • 3 0

  • WAGONY BYDLĘCE (1)

    świetny pomysł, zamiast nadawać imiona niezwykłych gdańszczan, którzy pewnie by się obrazili na ten pomysł, nadjeżdżające, z oklejonymi oknami składy, nazywać po imieniu : WAGONY BYDLĘCE

    • 19 1

    • kup sobie

      auto ,a zapomniałam mamusia musiała by wozić !

      • 0 0

  • WAGONY BYDLĘCE - ECK 2016

    Świetny pomysł, popieram nazwę

    • 13 2

  • A w SKM to jeszcze gorzej!!!

    Przez oklejone składy SKM to NAPRAWDĘ NIC NIE WIDAĆ!! Jesteśmy traktowani jak BYDŁO!
    Syf Kiła i Mogiła!!!

    • 16 0

  • paranoja

    żeby zaklejać szyby to już szczyt bezczelności lekceważenie pasażerów, którzy płacą nie małe pieniądze za przejazd i przez takie coś to nawet można przejechać przystanek bo przez takie g*wno nic nie widać w dobrą pogodę a co dopiero nocą i w złą pogodę. Ja chcę się zapytać jaśnie panów gdzie są normy oświetlenia, przecież za takie coś ZKM, SKM .. powinni płacić kary , odszkodowania za niszczenie wzroku pasażerów

    • 16 1

  • parę lat temu, jak korzystałem jeszcze z komunikacji, to trafiałem na takie reklamy dość często w pociągach SKM. przecież to jest jakaś masakra - patrzenie przez okno nawet w jasny dzień męczyło oczy bardzo, a do tego nie czuć w ogóle było przestrzeni. jak w puszce.

    • 14 1

  • Niedziela, piękne słońce, pogoda idealna na spacer (2)

    statystyczny polak jednak oddaje się swojemu ulubionemu zajęciu - narzekaniu. Idę się dotlenić, bo żal mi patrzeć na to co piszecie. Pozdrawiam wszystkich normalnych, szczekające pieski też :)

    • 4 13

    • idź, tylko posprzątaj po piesku (1)

      • 2 1

      • Będzie musiał po pięciu pieskach posprzątać,

        swoja drogą bardzo ładna prowokacja

        • 0 0

  • hmmmm (1)

    według tego:
    - Stosujemy się do zaleceń Zarządu Transportu Miejskiego i reklamy na całych wagonach tramwajowych zamieszczamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy zgodę na taką promocję wyda Urząd Miasta. Należy zwrócić uwagę, że są to działania non-profit i mają na celu promowanie lokalnej działalności, głównie sportowej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
    to nie urząd miejski wyrazi Zgodę z ZTM a promowanie Lechii,trefla, stoczniowca jak najbardziej niech jest ale ile dziennik daje za reklamę??
    2 kwestia: bezpieczenstwo
    Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk;
    tu juz mamy naruszenie bezpieczenstwa, wypadek,pozar: tak oklejona szyba(wyjscie awaryjne) stawia duzy opór przy jej wybiciu za pomoca młoteczka którego niekiedy brak.
    kto odpowiada za takie naruszenia przepisów ?? ZTM czy urząd miejski???

    • 15 0

    • odp

      Jak nie znasz norm i przepisow odnsnie materialow na rekamy to nie zabieraj glosu
      Normy dopuszczajace te materialy do stosowania mowia wyraznie o przypadkach awaryjnych i sa wydawane atesty

      • 1 0

  • ???

    Wszystkie tego typu reklamy na tramwajach, moim zdaniem, nie mają uzasadnienia logicznego. W jakim celu preferowana jest opcja obklejenia całego tramwaju wraz z oknami, tak aby komfort jazdy pasażerów płacących spadł, a nie opcja obklejenia tramwaju tymi samymi reklamami w innym formacie i innej szacie graficznej z pozostawieniem przejrzystych okien???????

    • 9 1

  • (4)

    Ja mam taką propozycję żeby każdy tramwaj ciągnął przyczepkę z reklamą, z głośników zamiast zapowiedzi przystanków leciały reklamy leków na wrzody na tyłku, a na wyświetlaczach na przystankach (zamiast informacji że system nie działa) jeszcze więcej reklam. Miasto będzie tak ożywione że się ludzie z wrażenia z*****ą.

    • 22 1

    • a kto posprzata (1)

      kupe??

      • 1 0

      • ten komu będzie przeszkadzała

        • 1 0

    • (1)

      ja już nie wytrzymałem:/

      • 0 0

      • w portki zrobiles?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane