• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie za siatką, czyli reklamy na tramwajach

Michał Stąporek
27 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne. Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne.

Gdańsk obchodzi własne standardy umieszczania reklam na tramwajach. - Już w kolejnym tramwaju naklejona na szybach reklama uniemożliwia wyglądanie przez okna - skarży się nasz czytelnik. - Tak jest w czterech ze 117 składów - broni się ZKM.



Zaklejanie okien w tramwajach to:

Nasz czytelnik, pan Jakub, uważa, że nie powinno się oklejać reklamami okien w tramwajach. Zwrócił na to uwagę w liście, który wysłał do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Prosi w nim o usunięcie elementów reklam znajdujących się na oknach.

- Wprawdzie producenci folii do oklejania pojazdów gwarantują jej światłoprzepuszczalność, to w praktyce niewiele przez nią widać. Wieczorami i w czasie deszczu - nic. Niewiele lepiej jest w ciągu dnia; wyglądanie przez reklamę męczy wzrok, znacząco utrudnia, zwłaszcza osobom starszym i słabowidzącym, orientację w terenie - przekonuje.

Rzeczywiście, jest tak, jak pisze nasz czytelnik. Co ciekawe, na polskim rynku są folie do wykonywania podobnych reklam, które z wewnątrz pojazdu są niemal niewidoczne. Nie są one jednak stosowane w Gdańsku.

- Materiały do wykonywania reklam całościowych są dobierane tak, by nie ograniczały nadmiernie widoczności i nie niszczyły powłoki lakieru. Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jednak ograniczona widoczność, to nie jedyny problem, na który zwraca uwagę nasz czytelnik. - Osobną kwestią jest estetyka. Tramwaje "przyozdobione" w ten sposób wyglądają jak ogromne, ruchome billboardy, których wokół nas i tak jest zbyt wiele - uważa pan Jakub.

Z jego argumentami można się zgodzić lub nie - z naszą redakcją kontaktowali się też czytelnicy, którzy uważają, że reklam na tramwajach powinno być nie mniej, ale... więcej. - Po pierwsze, zwiększy to przychody ZKM, co pozwoli lepiej dbać o tramwaje i autobusy. Po drugie, kolorowe pojazdy dodadzą trochę życia szarym ulicom miasta - argumentował w liście do trojmiasto.pl pan Wojtek.

Dziwić może jedynie to, że reklamy na tramwajowych szybach pojawiają się mimo ograniczeń, jakie miasto nałożyło na przewoźników. Mówią one, że reklamodawca może umieszczać reklamy jedynie na burtach pojazdów. Wcześniej wolno było zaklejać do 30 proc. szyb.

- Stosujemy się do zaleceń Zarządu Transportu Miejskiego i reklamy na całych wagonach tramwajowych zamieszczamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy zgodę na taką promocję wyda Urząd Miasta. Należy zwrócić uwagę, że są to działania non-profit i mają na celu promowanie lokalnej działalności, głównie sportowej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Dodaje, że w pełni oklejone tramwaje stanowią niewielki odsetek całej floty ZKM. Chodzi bowiem o cztery ze 117 składów.

Pana Jakuba to nie satysfakcjonuje. - Dobrym przykładem tego, że można umieścić reklamę i jednocześnie uszanować pasażerów, jest tramwaj promujący Gdańsk jako miasto pretendujące do miana Europejskiej Stolicy Kultury - zauważa. - Pojawienie się tego tramwaju wzbudziło u mnie nadzieje, że kolejne reklamy, powstające na zlecenie czy za aprobatą władz miasta, nie będą obejmowały szyb pojazdów. Niestety, rozczarowałem się.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • tramwaj lechia (2)

    co za pomysl ? aby tramwaj byl oklejony w bialo zielone barwy? zkm włazi w pupe stadionowym zwyrolom aby nie niszczyli taboru?

    • 26 7

    • Racja

      Tak jak juz powiedziałem kiboli pod sciane i kula w łeb bede mogł wtedy chodzic na mecze z dziecmi

      • 10 1

    • antykibic

      Myślę, że nie jesteś antykibicem, a ANTYKIBOLEM. Jeśli tak, to żółwik.

      • 5 1

  • frajda dla turystów

    jechać tramwajem i nie wiedzieć, gdzie wysiąść, bo nic nie widać na zewnątrz

    won z reklamami przy drogach, na budynkach i tramwajach i wtedy to miasto będzie ładniejsze, poszukajcie sobie takich wizualizacji a zobaczycie

    a u nas się stawia wszystko gdzie się chce, dramat!

    • 31 0

  • skm (1)

    To samo z skm'kami. Trudno się zorientować przez te folie reklamowe, gdzie się jest, czy już należy wysiąść, czy jeszcze nie. Szyby nie powinny być wcale okejane! Reszta może być.

    • 26 1

    • Folia zbier brud w oczkach i rozną na nim glony

      W efekcie w skm nie widać niczego. Zawsze jak podjeżdża to oklejone paskudztwo, czekam na następny skład. Jakimś dziwnym trafem zawsze podjeżdza ten zaklejony...

      • 1 1

  • reklamy powinny byc

    jak dla mnie obkleic wszystkie składy wszystkie autobusy wprowadzic system informujacy o przystanku i bedzie kasa na tansze bilety wole to niz zeby nie było reklam i drozsze bilety

    • 3 16

  • Bydło może jeździć w oklejonych. Nasi "rządzący" nie zniżają sie do jazdy komunikacją więc co ich to obchodzi?

    • 14 3

  • Po co tyle krzyku???

    Wybudujmy w Gdańsku metro, a wówczas zapewnimy pasażerom codzienne podziwianie zaokiennych widoków. A tak na marginesie - tyle nieżyczliwych dla ZKM opinii, a chętnie korzystamy z jego CORAZ LEPSZYCH usług.

    • 1 14

  • bez przesady (1)

    To tylko 4 tramy na ponad 100. Najwyraźniej autor tekstu lubi się czepiać.

    • 4 18

    • Taaak

      Jedzie sobie babina takim tramwajem, nic nie widzi, ale mowi sobie: "luuuzik, to tylko 4 na 100 tramwajów, wiec nic sie nie stanie jak wysiade 5 przystankow za daleko"

      • 6 2

  • chołoto, wybraliście swoich przedstawicieli do władz miasta, wybraliście (3)

    to teraz się stosować do "genialnych" pomysłów waszych wybrańców. Przecież miasto zarabia na reklamach i później ma pieniądze np na tablice w narzeczu kaszubskim o które mieszkańcy się upominali.

    • 16 2

    • a ty nawet nie znasz polskieego narzecza (1)

      a w każdym razie pisowni słowa "hołota"

      • 1 2

      • prezydent mym wzorem

        poza tym "chołota" wie jak się pisze hołota

        • 3 1

    • Antek

      zostań w PUMACH

      • 0 0

  • jeden wielki śmietnik...

    Przeciętny Polak za parę groszy by własnej matce reklamę na czole wytatuował... Tragedia... A potem przyjeżdża się zza jakiejkolwiek granicy i pierwsze co rzuca się w o

    • 8 1

  • (5)

    Brudne i szare-źle bo wstyd. Są reklamy-źle bo nie widać....Niskopodłogowe-źle bo się psuję....LUDZIE, OPAMIETAJCIE SIĘ i zastanówcie się, czego Wy w ogóle chcecie bo póki co to chyba tylko marudzić i narzekać!

    • 7 25

    • I jeszcze o czymś zapomniałaś (3)

      Jeżdżą za szybko, jeżdżą za szybko i nie zgrzytają na zakrętach - tu dopiero można pomarudzić...

      • 4 6

      • 0prócz tego jesteś zdrowy ? (2)

        • 5 2

        • Tak, (1)

          Czegoi Tobie życzę

          • 2 1

          • Hahaha, ale odpowiedz....

            .... ŻAŁOSNA

            • 0 1

    • Przecież to domena 80% społeczeństwa

      narzekać na wszystko, jeszcze dodam, że nasz naród w co drugim obywatelu ma specjalistów od wszystkiego.

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane