• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie za siatką, czyli reklamy na tramwajach

Michał Stąporek
27 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne. Władze Gdańska zgadzają się na oklejanie tramwajów, gdy promowane są wydarzenia lub instytucje "o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej". W ten sposób reklamują się gdańskie kluby sportowe: Lechia, Stoczniowiec i Trefl oraz miejskie akcje kulturalne.

Gdańsk obchodzi własne standardy umieszczania reklam na tramwajach. - Już w kolejnym tramwaju naklejona na szybach reklama uniemożliwia wyglądanie przez okna - skarży się nasz czytelnik. - Tak jest w czterech ze 117 składów - broni się ZKM.



Zaklejanie okien w tramwajach to:

Nasz czytelnik, pan Jakub, uważa, że nie powinno się oklejać reklamami okien w tramwajach. Zwrócił na to uwagę w liście, który wysłał do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Prosi w nim o usunięcie elementów reklam znajdujących się na oknach.

- Wprawdzie producenci folii do oklejania pojazdów gwarantują jej światłoprzepuszczalność, to w praktyce niewiele przez nią widać. Wieczorami i w czasie deszczu - nic. Niewiele lepiej jest w ciągu dnia; wyglądanie przez reklamę męczy wzrok, znacząco utrudnia, zwłaszcza osobom starszym i słabowidzącym, orientację w terenie - przekonuje.

Rzeczywiście, jest tak, jak pisze nasz czytelnik. Co ciekawe, na polskim rynku są folie do wykonywania podobnych reklam, które z wewnątrz pojazdu są niemal niewidoczne. Nie są one jednak stosowane w Gdańsku.

- Materiały do wykonywania reklam całościowych są dobierane tak, by nie ograniczały nadmiernie widoczności i nie niszczyły powłoki lakieru. Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jednak ograniczona widoczność, to nie jedyny problem, na który zwraca uwagę nasz czytelnik. - Osobną kwestią jest estetyka. Tramwaje "przyozdobione" w ten sposób wyglądają jak ogromne, ruchome billboardy, których wokół nas i tak jest zbyt wiele - uważa pan Jakub.

Z jego argumentami można się zgodzić lub nie - z naszą redakcją kontaktowali się też czytelnicy, którzy uważają, że reklam na tramwajach powinno być nie mniej, ale... więcej. - Po pierwsze, zwiększy to przychody ZKM, co pozwoli lepiej dbać o tramwaje i autobusy. Po drugie, kolorowe pojazdy dodadzą trochę życia szarym ulicom miasta - argumentował w liście do trojmiasto.pl pan Wojtek.

Dziwić może jedynie to, że reklamy na tramwajowych szybach pojawiają się mimo ograniczeń, jakie miasto nałożyło na przewoźników. Mówią one, że reklamodawca może umieszczać reklamy jedynie na burtach pojazdów. Wcześniej wolno było zaklejać do 30 proc. szyb.

- Stosujemy się do zaleceń Zarządu Transportu Miejskiego i reklamy na całych wagonach tramwajowych zamieszczamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy zgodę na taką promocję wyda Urząd Miasta. Należy zwrócić uwagę, że są to działania non-profit i mają na celu promowanie lokalnej działalności, głównie sportowej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Dodaje, że w pełni oklejone tramwaje stanowią niewielki odsetek całej floty ZKM. Chodzi bowiem o cztery ze 117 składów.

Pana Jakuba to nie satysfakcjonuje. - Dobrym przykładem tego, że można umieścić reklamę i jednocześnie uszanować pasażerów, jest tramwaj promujący Gdańsk jako miasto pretendujące do miana Europejskiej Stolicy Kultury - zauważa. - Pojawienie się tego tramwaju wzbudziło u mnie nadzieje, że kolejne reklamy, powstające na zlecenie czy za aprobatą władz miasta, nie będą obejmowały szyb pojazdów. Niestety, rozczarowałem się.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Pytanie:"Co ciekawe, na polskim rynku są folie do wykonywania podobnych reklam, które z wewnątrz pojazdu są niemal niewidoczne. (2)

    Nie są one jednak stosowane w Gdańsku" Odpowiedź:"Materiały do wykonywania reklam całościowych są dobierane tak, by nie ograniczały nadmiernie widoczności i nie niszczyły powłoki lakieru. Wszystkie tramwaje są dopuszczone, zgodnie z przepisami, do ruchu - przekonuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

    Ględzi kobieta bez skladu i ladu,odpowiedz dlaczego nie są stosowane takie folie i tyle a nie kombinujesz jak koń pod górę.

    • 40 2

    • bo są

      droższe. W Polsce stosuje się wszystko co najtańsze.

      • 2 0

    • To jest właśne PR

      czyli praca rzecznika - udziela odpowiedzi bez odpowiedzi.

      • 3 1

  • Jestem za oklejaniem (1)

    Oklejone tramwaje lepiej wyglądają niż te w barwach gdańskiej komunikacji.
    Może gdyby barwy te nie były przyjemniejsze dla oka (zielony , niebieski itp.) to byłbym przeciw.

    • 5 51

    • oklejanie tak, niech ZTm zarabia, jestem za , ale nie 100%...przejedz się kiedyś takim tramwajem...przelenionym i obklejonym..gwarantuje, ze znienisz zdanie

      • 6 1

  • tramwaje powinny być kolorowe, zalepione reklamami jak się da - zawsze to zarobek i teoretycznie mniej pieniędzy idzie z

    naszych podatków (teoretycznie bo kradną na coś innego) jednak okna to wyjątek - okno ma z definicji służyć do patrzenia przez nie

    • 14 25

  • kij w te reklamy, ale niech PKP zabierze tych handlarzy kwiatów z tunelu, po prostu czasem trzeba używać łokci żeby przejsć!!!

    do krzyśka
    ty też narzekasz, może tego nie widzisz, bo najciemniej jest POd latarnią
    narzekasz na innych Polaków
    nieprawdaż:-)

    • 15 10

  • ZEPSUTA ESTETYKA!

    TE REKLAMY MOGA BYC, TYLKO NIECH ZE ZOSTANA CZYSTE SZYBY, BEZ REKLAM. SIATKA NA SZYBACH JEST TEZ DENERWUJACA;(

    • 31 1

  • jak się wam moJi koHani wydaje, czy "wspÓlne" w reklamie jest napisane prawidłowo?? (3)

    od czasu tsÓnami mamy nową ortografię
    nieprawdaż:-)

    • 8 8

    • y? (1)

      przecież wspólne to poprawna forma profesorze miodku -.-'

      • 8 1

      • na razie tak, ale Komoruski może niedługo zarządzić inaczej.

        • 1 4

    • Znasz się na wielu rzeczach, ale za ortografię lepiej się nie zabieraj

      • 7 2

  • OKULISTA ZA DARMO ZA OKAZANIEM BILETU TRAMWAJOWEGO!!!

    Oczy się psują od patrzenia przez takie szyby. Proponuję, by władze miasta uruchomiły fundusz dla ofiar patrzenia przez takie szyby - za okazaniem biletu MZK - darmowe leczenie wzroku

    • 23 2

  • mnie denerwuje

    okrutnie męczy wzrok, a do tego stojąc na przystanku nie widzę, czy w środku nie siedzi czasem bydło z browarami, co się do mojego portfela przytuli... nie lubię bić ludzi.

    • 27 6

  • Malkontenci wystąp !!! (3)

    Hurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrra jest temat komunikacji miejskiej - ulubione dziecię do krytyki plebsu i wiecznych malkontentów .

    • 8 30

    • żądanie szacunku i wygody nazywasz malkontenctwem? płacę - wymagam, koniec kropka.

      • 11 3

    • kretyn..nic dodac nić ująć

      • 5 2

    • Wyzywasz wszystkich od malkontentów i plebsu a Tobie pewnie słoma z butów wystaje aż furczy ehheeh

      • 1 1

  • :/ (1)

    Jakoś różowy w Kulturę2016 dało się okleić bez okien (i super to wygląda) ale jakieś następne obleśne żółte szczyny Treflu muszą zawalać całe okna:/
    NIE ZAWALAJCIE OKIEN!!!

    • 30 4

    • Jaki poziom komentarza taki komentującego...

      • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane