• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasy i tunel. Policzyliśmy pieszych na przejściach przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
29 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu

Nieco ponad tydzień po otwarciu naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie WyżynnejMapka sprawdziliśmy, ile osób korzysta z nowej zebry, a ile wybiera stare przejście tunelem.



Jak po dwóch tygodniach oceniasz funkcjonowanie nowego przejścia?

Nasz test przeprowadziliśmy we wtorek, 26 kwietnia, w południe. Przejście i korzystających z niego pieszych nagrywaliśmy przez 30 minut kamerą ustawioną od strony budynku LOT.

Dlaczego akurat tam?



Wybraliśmy tę stronę, ponieważ tylko tu piesi mają równe szanse w podjęciu decyzji: czy chcą iść dołem czy górą.

Liczenie ich po drugiej stronie Wałów Jagiellońskich byłoby kłopotliwe z kilku względów. Po pierwsze wejście do tunelu znajduje się na tym samym poziomie, co wejście do Forum Gdańsk, a to naturalnie generuje tam większe potoki pieszych.

  • Dołem czy górą? Przed takim dylematem stoją piesi zmierzający na przystanki autobusowe i tramwajowe oraz do galerii handlowej od strony Bramy Wyżynnej.
Po drugie tunel dla pasażerów schodzących z przystanków autobusowych i tramwajowych nadal jest pierwszym wyborem. Dzieje się tak z dwóch powodów: albo schodzą do niego z przyzwyczajenia, albo nie wiedzą, że bezpośrednio z przystanku mogą wejść na naziemne przejście.

Dlatego zdecydowaliśmy się na test od strony Bramy Wyżynnej i liczyliśmy tylko osoby kierujące się na przejście lub do tunelu i tylko w kierunku Forum Gdańsk. Nie liczyliśmy poruszających się w przeciwną stronę.

Wnioski? Więcej ludzi w tunelu



W ciągu pół godziny z naziemnego przejścia skorzystało 212 osób. Wśród nich byli zwykli piesi, ale też rowerzyści, matki z wózkami czy osoby starsze.

W ciągu pół godziny niemal dwa razy więcej osób (35 do 65 proc.) skorzystało z tunelu, a nie z pasów na Wałach Jagiellońskich. W ciągu pół godziny niemal dwa razy więcej osób (35 do 65 proc.) skorzystało z tunelu, a nie z pasów na Wałach Jagiellońskich.
W tym samym czasie do tunelu od strony Bramy Wyżynnej weszło 379 osób. Z naszych obserwacji wynika, że wiele osób zbliżając się do tunelu i przejścia, nie chciała czekać na zielone światło i wybierała schody.

A co z korkami? Nie ma ich



Otwarcie przejścia spotkało się z falą krytycznych głosów kierowców obawiających się większych korków. Zarówno w czasie naszego testu, jak i w dniach go poprzedzających nie zaobserwowaliśmy większych utrudnień w centrum Gdańska. Ruch samochodowy w obrębie przejścia odbywa się płynnie.

Opinie (482) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ma korków?

    Czy ta sonda była robiona o 5 rano???

    • 6 1

  • Ciekawe porównanie p. Maćku.

    Ciekawe porównanie p. Maćku. Wynik odzwierciedla albo dotychczasowe przyzwyczajenia albo też chęć decydowania czy wolę iść tunelem swobodnie, bez czekania na zielone czy jednak poczekam. Dla osób o kulach, z dzieckiem w wózku i na wózku zapewne przejście górą jest wygodniejsze.

    Dla mnie hardcorowym przyjściem jest przejscie przy CH Manhattan. Tam powinny być zmiany.

    • 5 0

  • Kolejne przejscie jest zaraz obok

    Nie widzę sensu zastanawiać się czy przejście czy tunel skoro jakieś sto no może 200 metrów dalej jest przejście dla pieszych i za rondem kolejne. Więc przejść naziemnch jest tam teraz aż nadto. Paranoja, jeszcze robią kolejne naziemne koło Skolodowskiej Curie i czytałam o przejściu na dworcu. Za rozwiązania drogowe w Gdańsku kogoś powinien dostać "medal" biorąc pod uwagę również wszystkie cudne ronda na ktorych się auto jedno nie może zmieścić i miejsca parkingowe na ulicach tak ze nie da sie autem przejechac.

    • 6 1

  • Po co liczyć pieszych? Co to da? Wiele lat chodziłem tym przejściem podziemnym, nie tęskniąc za światłami

    Nie lepiej policzyć ile paliwa w korkach wygenerowanych przez to przejście zostanie wyemitowane do atmosfery?

    • 7 0

  • Brawo, dziękujemy super!!!

    • 0 6

  • A gdzie sa nowe wiaty na przystanku

    Chyba ktoś zapomniał

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Porównanie liczby przechodzących przez Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej

    Tylko przejścia naziemne! (1)

    bardzo dobre rozwiązanie

    • 1 35

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Porównanie liczby przechodzących przez Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej

    Paraliż w centrum miasta trwał prawie rok

    Tyle czasu trwało wymalowanie pasów - przypuszczam, że przełożenie nawierzchni chodników nie wymagało zamykania 2/3 jezdni. Wyprowadzenie ruchu pieszych z tunelu na jezdnię na pewno nie będzie skutkować zwiększeniem bezpieczeństwa pieszych - obawiam się, że wzrośnie ilość potrąceń ludzi biegnących do tramwaju na czerwonym świetle. Taka sama sytuacja szykuje się przy Dworcu Głównym i pod Akademią Medyczną (jakkolwiek się ona teraz nazywa). "Poligon" mamy już na skrzyżowaniu Łąkowej z Podwalem Przedmiejskim - kierowcy nieraz hamują z piskiem opon przed przebiegającym na czerwonym potencjalnym pasażerem tramwaju, który "przecież na pewno zdąży" przed nadjeżdżającymi samochodami... Te przejścia "wydobyte z tuneli" to nie błąd - to obłęd!

    • 5 1

  • Za dwa miesiące będzie dwa razy więcej przejść naziemnych, a za dwa lata nikt nie będzie chodził pod ziemią i wreszcie zakopią tunel. Te tunele są okropne i szpecą miasto.

    • 0 6

  • Może po prostu nie idą z przyzwyczajenia tylko dlatego że nie muszą czekać na zmianę świateł? i nie są leniwi żeby pokonać kilka schodów?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane