• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Więcej ROND!

    Ja uważam ze powinni robic duzo więcej rondowych skrzyżowań. To do tej pory najlepsze skrzyzowanie jakie wymyślił człowiek. Kwestia tego że polacy tak naprawdę nie umieją się poruszać na takich skrzyżowaniach-ale nauczą się i będzie sprawnie jak na rondach w Anglii.

    • 0 0

  • Panie Lisicki... Łostowicka... kiedy???

    Takie głodne kawałki, że problemem jest wyburzenie i grunty słyszymy od lat. Bądź Pan mądry i powiedz "kiedy i jak". A jak nie możesz tego powiedzieć to się schowaj w gabinecie, bo za jego ścian świat wygląda zdecydowanie lepiej.

    • 0 0

  • Ronda

    dobra rzecz... i co do tego że ludzie nie potrafią się na nich poruszać też się zgodzę... sam widziałem jak jakaś babka (wyjazd z Jaśkowej Doliny na Morenę) przegapiła swój zjazd i cofała na rondzie... mało brakowało a by mi przód skasowała ... no i oczywiście jeszcze miała pretensje jak zatrąbiłem... ech...

    • 0 0

  • z ekobiadolenia, że Polaków jest coraz więcej i się nie mieszczą !

    1. Liczba ludności według GUS str. 109 z Małego rocznika za rok 2006
    1995 - 38265 tys
    2000- 38 263 tys
    2004- 38191 tys
    2005- 38174 tys.
    Słuchaj antypolityku - przestań w końcu mieszać ludziom kłamstwami i półprawdami w głowach.
    Nie masz pojęcia o czym piszesz - jeśli wróci emigracja to liczba ludności się podniesie ???? To chyba musiała wcześniej spaść. Dlatego liczby, które wyzej podałem to liczby szacunkowe - zdecydowanie zawyżone. W rzeczywistości liczby są ze dwa miliony niższe.
    2. Gęstość zaludnienia - 123 os/km. (przez lata było to 124 os/km). W takich krajach jak Holandia czy niemcy średnia jest duzo wyższa. Tam sobie radzą i z wyżywieniem i przyrodą i liczbą ludnosći. Liczba ludności moze w Polsce swobodnie wzrosnąć ze dwa razy bez duzych konsekwencji środowiskowych. Ale dla Ciebie to byłby największy koszmar...

    • 0 0

  • a co ze spacerową

    5 dni w tygodniu "zjeżdzam" rano Spacerowa zawsze jest KOREK

    • 0 0

  • wszyscy tak dążą do tego co się dzieje na zachodzie np jedno centrum handlowe na drugim...nagłe remonty dróg bo przecież na zachodzie są dobre a Euro 2012 już tuż tuż...szkoda że ludzie a szczególnie mieszkańcy dużych węzłów komunikacyjnych też nie dążą do standardu zachodu np usa, niemcy, kanada. tam jak ktoś ma pod nosem kolejke albo autobus to kozysta z tejze komunikacji.a u nas co?mnoży sie coraz to wiecej samochodow wlasnie przez to ze ludzie niekozystaja w duzym stopniu z komunikacji miejskiej przez co komunikacja ma w nosie tych co sie przemieszczają ztm lub skm i puszczaja albo krotkie autobusy albo zbyt zadko...absurdem tez sa krotkie kolejki serii EN 71 w godzinach szczytu...gdzie tak naprawde przydalyby sie 3 sklady a nie jeden...pozdrawiam stojacych w korkach na wlasne zyczenie.ja zrezygnowalem z podrozowania samochodem do pracy na rzecz podrozy SKM i jestem zadowolony

    • 0 0

  • i jeszce liczba ludności gdańska

    1990 - 464 600
    2004 - 459 072
    2006 - 458 053
    1 stycznia 2007 - 456 658 mieszkańców.
    Przestań w końcu pisać niedorzecznosci bo albo nie wiesz o czym piszesz albo nie masz pojęcia o czym piszesz

    • 0 0

  • Spacerowej nie ale za to PO ma kase na wlasna dzialalnosc

    • 0 0

  • model rodziny 2+1 to gatunkowe samobójstwo

    za 50 lat jest nas ponad połowę mniej, za 100 lat jest nas 25 % itd... Nawet model 2+2 nie powoduje zastępowalnosci pokoleń. Zbyt wiele osob zginie zanim będzie miało dzieci a i później nie każdy będzie mógł to dziecko posiadać.
    Kupowanie na rynku wtórnym - ponieważ na rynku brakuje ok. 3000 000 mieszkań (dlatego o takich liczbach gadali Kaczyńscy) to ich cena rośnie w ostatnim czasie tak, ze przeciętnej rodziny na nie nie stać.

    • 0 0

  • sprawdzam w internecie

    Ludnosc Gdańska jest porównywalna teraz z rokiem 1980 (lub mniejsza).

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane