• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • dla porównania Wrocław (1)

    Wrocław w liczbach

    Powierzchnia miasta:

    * powierzchnia ogółem: 293 km2


    Ludność we Wrocławiu :

    * ludność ogółem: 635,2 tys. osób
    * kobiety: 338 tys
    * mężczyźni: 297,2 tys.

    Przyrost naturalny ludności :

    * 0,86 (na 1000 mieszkańców)

    Źródło: Główny Urząd Statystyczny, Bank Danych Regionalnych ( stan za IV kwartał 2006r. )

    • 0 0

    • dla porównania

      najwyższa liczbę ludności miał Wrocław w 1991
      ale porównując rok 1980 z 2007 (w tych latach była ta sama sama liczba ludności w Gdańsku):
      w 1980 - 617 tys. ludzi we Wrocławiu
      ost. kwartał 2006 - 635 tys. ludzi we Wrocławiu

      • 0 0

  • KORKI

    Na urzędniczą głupotę nie ma lekarstwa.Ile kossztowała przevudowa ul.Kartuzkiej, a jak sie nia teraz jeździ? Jeden samochód nauki jazdy blokuje ją od skrzyżowania do skrzyżowania.Mogła n\być nowoczesna arteria a jest tama dla ruchu kołowego zwłaszcza do centrum miasta.Podobno o to chodziło dla "usprawnienia" ruchu. Wiocha w gdansku rośnie i może być tylko gorzej.

    • 0 0

  • zamiast zrobić 4 pasy na kartuskiej to zrobili smiercionosne wysepki.. łajzy i tyle...

    to najgorsza decyja z jaką się w życiu spotkałem !

    • 0 0

  • gegroza

    Nie wziąłeś pod uwagę dwóch ostatnich lat oraz 1 mln na emgracji z czego będzie większość chciała z betonowego Zachodu do sielskiej zielonej Polski. Nie wziąłeś również pod uwagi nacisków polityków, demografów i kościoła. Dlatego nie są to kłamstwa. Oczywiście Polacy nie będą się rozmanażać jak mieszkańcy strefy Gazy niemniej jednak liczba ludności będzie rosnąć. Już się mówi w TV o tym, że trend spadku ludności został zahamowany. Jeszcze niedawno mówiło się, że wzrost narodzin wynika z wyżu dempgraficznego lat 80-tych. Obecnie już się przyznaje, że wraca moda na rodziny wielodzietne. Mówię o 2 ostatnich latach, a nie okresie do roku 2005.Dlatego
    iesie ???? To chyba musiała wcześniej spaść.

    W Holandi ludzie sobie radzą bardzo dobrze, w zatłoczonym Hong-Kongu jeszcze bardziej. Jak zamierzasz każdemu z rosnącej liczby ludności na świecie zapewnić poziom życia w USA, bo fo tego wszyscy dążą. Skąd wziąć dla nich ropę do samochodów i lasy na papier?
    Jakie masz środowisko w Holandii? Zieloną trawkę, kanały, rozlewiska i płatki lasu, poprzecinane autostradami. To jest ich natura. Dlaczego Holendrzy są zachwyceni Polską? Czy w niemczech, Belgi, Holandii, Francji żyją niedżwiedzie, rysie, wilki, łosie? A żyły. Dla mnie byłby to na pewnio koszmar, dla ciebie za to mam wesoła wiadomość. Dzisiaj GW podała, że zagrożone jest ostatnie siedlisko goryli górskich w Kongu. Spowodowane jest to wojną, ale też wypalaniem na pola manioku dżungli przez tubylców. Goryli nizinnych juz w Afryce nie ma i o to chodzi przecież, prawda?

    • 0 0

  • gegroza

    Prognoza zmniejszenia się ludności Polski za 25 lat jest już nieaktualna, ale masz rację były takie prognozy i to niedawno. Radzą zweryfikować najnowsze dane.

    • 0 0

  • 27 lat później (1)

    W ciągu ostatnich dwóch lat w Gdańsku też wzrasta liczba ludnosci. Podaję za Olechnowicz z Panoramy oraz za Wydarzeniami Polsatu.

    • 0 0

    • Ludnosc Gdańska!

      Właśnie widac wiarygodnosc polsatu i innych panoram

      podaję z internetu powołanie na GUS:

      # 2003 - 461 011
      # 2004 - 459 072
      # 2005 - 458 053
      # 2006 - 456 658

      Ludnosc Gdańska zmalała do poziomu z 1980 roku.

      • 0 0

  • Zaskoczeni?

    Władze miasta obudziły się z ręką w nocniku gdy całe miasto stanęło w korkach. Cóż za bezmyślność, jak na tyle lat i n-tą kadencję to pan Adamowicz całkowicie zawiódł i nie ma tu żadnego usprawiedliwienia. Trzeba gościa zmienić i tyle.

    • 0 0

  • gegroza - problem mieszkaniowy

    Problem mieszkaniowy w Polsce jest rozdmuchany. U nas nie buduje się dla młodych ludzi niemających mieszkań, ale wyłącznie dla lokaty kapitału i dla tych, którzy mają i tak po parę mieszkań. Kup dziś mieszkanie, nawet na kredyt. Z kednej strony każdy chce mieszkać w Sopocie, tu zawsze będzie barkować mieszkań lub w Warszawie z drugiej strony w inncyh rejonach mieszkania stoją puste, bo ludzie się wyprowadzają. W Polsce problem mieszkaniowy jest nierozwiązywalny niezależnie od liczby ludności.

    • 0 0

  • Lisicki

    nie powiedziałeś nic nowego, nie podałeś dat, a poranny przejazd potraktowałeś jak spacerek w godzinach pracy zamiast siedzieć w biurze... nadal masz w dupie to co się dzieje w Gdańsku na drogach byleby ciepła pensyjka spływała co miesiąc na konto i byleby urzędowe koryto było pełne, ale co tu tyle pisać, codziennie rano wstajesz, idziesz do lustra i głośno sobie mówisz "możecie mi skoczyć"...

    • 0 0

  • 4 pasy na Słowackiego???

    i co to da? problemem nie jest ilość pasów u góry Słowackiego (przy Obwodnicy) lecz 1 pas na dole (przy Grunwaldzkiej)!!!!
    tam się wszystko korkuje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane