• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • wizja (2)

    Trójmiasto-bis powstaje już za obwodnicą. W takim tempie rozwoju liczba osób mieszkających za obwodnicą przewyższy liczbę tych w środku.

    • 0 0

    • (1)

      To Co radzisz innego? zamknąć miasto?

      • 0 0

      • Dobrze, że część mieszkańców poświęciła się dla dobra ogółu i wyjechała do Irlandii.

        • 0 0

  • gaba

    Pomysł przedni, ale nasi kierowcy kochani by chyba zabili tego, kto by to wprowadził.

    • 0 0

  • KARTUSKA!!!

    Kartuska to jedna wielka tragedia! Korek zaczyna się zaraz za Auchan i ciągnie się prawie do Siedlec!! Nigdy w życiu nie widziałam czegoś podobnego! Problem korków w tamtych okolicach zaczął się jakieś 3 lata temu i z każdym rokiem jest coraz gorzej! Po prostu ma-sa-kra! Kiedy to się skończy?!

    • 0 0

  • grujer

    Nigdy

    • 0 0

  • karuska-Auchan

    Tragiczne korki na światłach przy centrum Auchan już nikogo chyba nie dziwią, ponieważ się nie kończą. Zdecydowanie nie dopracowano tego miejsca. Mam nadzieje, że to sie zmieni;-)

    • 0 0

  • ad. Kartuska

    człowieku zostaw kartuską w spokoju. Wysepki są potrzebą bo teraz łatwiej przejść, zdecydowanie... nie podoba tobie się kartuska jest sobie inną ulicą!

    • 0 0

  • Do Gosi Rep i innych krytykantów (2)

    Czy uważasz, że u nas naprawdę nic się nie robi? Chyba nie masz bladego o tym pojęcia. Takiego boomu drogowego jak teraz nie było u nas od dziesiątek lat. Ja wiem, ze super by było, gdyby naraz wszystko zrobiono i to jeszcze w momentalnie krótkim czasie. A kto zapłaci te horrendalne sumy? Kto to wykona? Jak miasto będzie wyglądało, jak jeszcze więcej się będzie budowało, remontowało, niż teraz?! Taka pusta krytyka wynika tylko i wyłącznie z zacofania i niewiedzy. Nie ukrywam: szlag mnie trafia nie na urzędników, tylko na Was, tych którzy krytykują, oskarżają, wytykają błędy, sami nie mając zielonego pojęcia o tym na jakich zasadach, za jakie pieniądze, z jakimi przeszkodami inwestycje takie się wykonuje. Wstrzymywałem sie długo z ocenianiem wypowiedzi niektórych, ale miarka się przebrała. I tak moje gadanie nic nie zmieni, ba: zapewne bardziej jeszcze zbulwersuje te wszystkie osoby. Doceńcie to co jest, co co robi się w tym mieście: przecież to wszystko robimy tylko i wyłącznie dla siebie! Nikt nie chce by się jeździło gorzej, trudniej. Buduje się na miarę możliwości finansowych miasta, nawet je w obecnym czasie przekraczając. To co niektórzy oceniają krytycznie ze swojego punktu widzenia, jest wytłumaczalne i zrozumiałe w kontekście dalszego okresu czasu. Czy nikt sobie nie zdaje sprawy, że niedługo trasa WZ będzie dociągnięta do Kartuskiej, a następnie do samej obwodnicy? Czy nikt nie wie, że wysepki na Kartuskiej mają poprawić bezpieczeństwo pieszych, a ulica za za chwile stanie się ulica lokalną i natężenie ruchu na niej ulegnie zmniejszeniu? Krótkowzroczność to chyba cecha naszego narodu; analogicznie do polityków, którzy najchętniej by burzyli i niszczyli dorobek swoich poprzedników. Żeby było lepiej, trzeba się na początku pomęczyć i przeżyć te wszystkie rozbudowy, zmiany, remonty. Tak samo Galeria Bałtycka została wybudowana w tym miejscu z myślą, że już niedługo rozpocznie się gruntowna przebudowa ul Słowackiego wraz z bezkolizyjnym wiaduktem nad Al. Grunwaldzką, który zrewolucjonizuje sprawność przejazdu na tym obszarze. Ktoś mógłby powiedzieć: to trzeba było wybudować Galerię Bałtycką po wybudowaniu skrzyżowania. Powstaje pytanie: kto by sie na to zgodził? Ta Galeria to miejsca pracy dla ludzi i interes dla miasta: to siła napędowa rynku, tysiące konsumentów wydających tam swoje pieniądze. To interes, biznes. Taki jest dzisiejszy świat i jak ktoś się z tym nie pogodzi, to do końca życia będzie permanentnie niezadowolonym, narzekającym gburem. Przepraszam jeśli kogoś uraziłem. To tyle z mojej strony. Pozdrawiam.

    • 0 0

    • Zapewne do pracy masz 15 minut spacerkiem, dlatego chcę wytłumaczyć, że o zmodernizowaniu Słowackiego mowa jest od kilkunastu lat.

      • 0 0

    • 'za chwilę' to moze znaczyc za bardzo długi czas -a szkoda ze nie pomyślano o bezpieczeństwie rowerzystów na Kartuskiej-(I NIE TYLKO Na NIEJ)-tacy sami obywatele jak piesi i kierowcy...czasem wiele rzeczy można by było robić bardziej z głową...i tyle...a nie że jak się nacierpisz to bardziej docenisz...nic bardziej mylnego...pozdrawiam

      • 0 0

  • Słowackiego 3012 (1)

    Tak się składa, że pracuję na terenach Portu Północnego, a mieszkając na Żabiance, nie mam łatwego dojazdu, szczególnie że nieraz ten dojazd zajmuje mi 1,5 godziny. Jest tragicznie, ale to nie powód by bezmyślnie krytykować i nie rozumieć działań, które są podejmowane. Co do Słowackiego i wszelkich innych projektów dróg: są one w planach nawet od lat kilkudziesięciu, lecz dopiero teraz istnieją realne szanse na ich realizacje i będą realizowane. Żaden argument nie podważy tych faktów i nie sprawi że zacznę klnąc na otoczenie jak niektórzy i szukać wszędzie winnych.

    • 0 0

    • mowa-trawa

      "lecz dopiero teraz istnieją realne szanse na ich realizację"

      mowa-trawa, trawo-mowa

      • 0 0

  • Malkontenci.

    Nic sie nie robi-zle.Robi sie duzo-zle.n****ne macie w tych pustych lbach i tyle.

    • 0 0

  • Spacerowa

    Ja dojeżdżam codziennie do pracy z Osowy do Na Żabiankę, jest to ok 4,5 km. Stoje w korku na wyjeździe z osiedla, jak dojeżdzam do Reala przy Obwodnicy to już mam pół godziny za sobą (45 inut).Kolejne pół (jak dobrze pójdzie, tzn nie ma wypadku i kierowców którzy muszą dokładnie obejrzeć zdarzenie coby mieć gotowy temat przy porannej kawce)na Spacerowej. Od strony Osowy i Chwaszczyna z racji masowo oddawanych nowych osiedli jest dramat. Zastanawia mnie fakt dlaczego przy gruntownym remoncie ulicy Spacerowej (ok 2 lata temu)nikt nie pomyślał o kolejnej wstążce, a zamiast tego usypał "śliczne" pobocze, to jest droga przez las do jasnej cholery i nie trzeba wykupywać gruntów od okolicznych właścicieli itp

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane