• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pędem do stolicy

Maciej Sandecki
11 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy będzie trwać dwie godziny, a do Katowic cztery. Na kapitalny remont linii z Gdyni do stolicy Unia Europejska przekaże 1,5 mld zł. Początek inwestycji już w przyszłym roku, termin realizacji - rok 2013.

Pieniędzy z UE na modernizację tej linii kolejowej można było się spodziewać, bo już ponad rok temu uznano tzw. VI korytarz transportowy, biegnący z Trójmiasta aż do Wiednia, za priorytetowy dla całej Wspólnoty. Władze województwa pomorskiego i PKP dostały właśnie potwierdzenie, że środki na inwestycję zostaną przekazane. Za rok w naszym regionie ruszy więc kolejna gigantyczna, po budowie autostrady A1, inwestycja transportowa. Łączny koszt modernizacji odcinka Gdynia - Warszawa to ok. 1,8 mld zł, budżet państwa musi więc dołożyć 300 mln.

Tory na całej linii zastaną wymienione. Nowe, trwalsze, o większym nacisku, umożliwią jazdę z większą prędkością. - Zakładamy, że pociągi pasażerskie z Gdańska do Warszawy będą jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę, ale teoretycznie mogły pędzić nawet 200 km/h - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, która będzie głównym inwestorem. - To oznacza, że podróż z Gdańska do Warszawy potrwa około dwóch godzin.

Na całej linii trzeba zlikwidować wiele tzw. łuków, na niektórych odcinkach pobiegnie więc ona inaczej niż obecnie. Wymieniona ma być też cała sieć trakcyjna i podstacje energii, bo szybsze pociągi wymagają większej mocy. Kapitalnego remontu wymagają wszystkie wiadukty, mosty, mostki - na całej trasie jest ich blisko 100. - W pierwszej kolejności modernizacja ma dotyczyć stacji Gdynia Główna Osobowa oraz mostu w Tczewie, po którym dzisiaj można jechać maksymalnie 40 km/h - dodaje Krzysztof Łańcucki.

W ramach przekazanych przez UE 1,5 mld zł znajdą się pieniądze m.in. na wyposażenie całej trasy w automatyczny system sterowania ruchem kolejowym. - Zapewni on maksymalne bezpieczeństwo. Nie będzie już też niestrzeżonych przejazdów - mówi Łańcucki.

UE nie da za to pieniędzy na zakup nowych pociągów, te muszą we własnym zakresie nabyć polscy przewoźnicy. - Na pewno w grę wchodzi włoski Pendolino, był on już testowany w Polsce, ma odpowiedni silnik do naszych trakcji i jest tańszy niż francuski TGV - dodaje Łańcucki.

Z Gdyni aż do Wiednia

Roboty na torach rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2007 roku, a cała trasa z Gdyni aż do Katowic ma być gotowa w 2013 roku. Odcinki z Gdyni do Warszawy i z Warszawy do Katowic będą modernizowane równolegle. Podobnie kolejne odcinki z Katowic do Bratysławy i do Wiednia.

Jednocześnie PKP PLK, za unijne pieniądze, ma też wyremontować linie Warszawa - Poznań i Warszawa - Wrocław. Za siedem lat z Gdańska do Wrocławia będziemy jechać tak długo, jak dziś do stolicy.
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (85) 2 zablokowane

  • Niech oni zaczną od odcinka Nasielsk - Warszawa, tam się teraz pociąg wlecze strasznie.

    • 0 0

  • Ale fajnie

    Ale fajnie. Wreszcie coś się dzieje.

    • 0 0

  • zalosne

    Zawsze jak odwiedzam jakis temat z dobra wiadomoscia to zastanawiam sie ile bedzie negatywnych komentarzy. Tym razem znowu sie nie zdziwilem, bo poraz kolejny te dominuja. Nic tylko narzekac, zamiast sie cieszyc, ze tyle kasy przyjdzie. Zawsze sie znajdzie jakis powod do niezadowolenia (i oczywiscie trzeba go tu umiescic chyba dla poprawy chorego ego). Gdyby Polsce np. darowano dlugi zagraniczne tez pewnie lecialy glupie teksty, 'ze to i tamto'. Zalosne.

    • 0 0

  • rząd da 300mln - ha ha ha

    juz to widzę jak nasz rząd wyłoży 300 mln. jeszcze bedą krzyczeć o jakies granty z tytułu przyznanych przez UE funduszy !

    • 0 0

  • Super!

    Najbardziej mi się podoba,ze z Gdańska do Wrocławia podróż będzie trwała duzo krócej!Szkoda tylko ze tak długo trzeba na to czekać:-(

    • 0 0

  • cholercia und cholipcia
    teraz dróżnik bedzie musiał mieć jakiś specjalny ubiór np jak ci z GROM-u, bo inaczej już widzę te pomarańczowoą kamizelke zerwaną pędem "strzały północy"
    a chorągiewke to pewnie na czeskiej granicy znajdą
    no i dobrze, że cos sie robi planuje jednym słowem, że sie wie, że to co teraz jest, to cofanie do tyłu
    a i "tanie" linie lotnicze padną na ryjki:)

    • 0 0

  • Ciekwae czy to następna KACZKA dziennikarska

    bo o 'pendolinizacji' kolei w Polsce słyszę od chyba 15 lat...

    sam kiedyś zwracałem uwagę pewnemu 'konsultantowi' zbliżonemu do ówczesnych kręgów władzy, że w miarę szybko możnaby wprowadzić właśnie pociąg typu Pendolino, gdyż ten nadaje się do krętych linii (w tym gorszych jak w Polsce)

    TGV jest nieosiągalny, bo musi mieć proste linie

    Remont dworca PKP w Gdyni... możnaby powiedzieć nareszcie, gdyby nie to że chyba coś takiego wyremontować się nie da i tzrebaby zrzucić raczej bombę... także na ludzi odpowiedzialnych za jego stan (brud, menelstwo, pijactwo, stan higieny) - w tym za gospodarzy miasta, którzy tolerują taki syf w centrum miasta - a przypominam że obiekt służy także do 'przechodzenia pod torami' dla mieszkańców Gdyni...

    • 0 0

  • A świstak siedzi i zawija je w te sreberka

    blebleble

    • 0 0

  • MALKONTENCI DO ŁOPAT

    Wreszcie jakaś pozytywna wiadomość na północy Polski!!

    Marzę, żeby podróż z Gdańska do Wwy trwała 2h, bo na razie to wstyd, ale trwa dłużej niż w latach 50. XX wieku w epoce parowozów!!

    Poza tym, jak ktoś jeździ koleją do Wwy to widzi, że do Krakowa i Poznania jeżdżą już w większości nowiutkie składy z klimą i wagonem resturacyjnym, a do Gdyni ciągle takie lekko odpicowane furmanki sprzed 30 lat...

    może i to się zmieni na plus??

    • 0 0

  • cytrynko, na czas remontu torowiska bedziesz sie do Wawy tluc autobusem:)
    swietnie ze sie chociaz za te glowne linie biora, bo torowiska sa w calej Polsce w oplakanym stanie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane