• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pędem do stolicy

Maciej Sandecki
11 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy będzie trwać dwie godziny, a do Katowic cztery. Na kapitalny remont linii z Gdyni do stolicy Unia Europejska przekaże 1,5 mld zł. Początek inwestycji już w przyszłym roku, termin realizacji - rok 2013.

Pieniędzy z UE na modernizację tej linii kolejowej można było się spodziewać, bo już ponad rok temu uznano tzw. VI korytarz transportowy, biegnący z Trójmiasta aż do Wiednia, za priorytetowy dla całej Wspólnoty. Władze województwa pomorskiego i PKP dostały właśnie potwierdzenie, że środki na inwestycję zostaną przekazane. Za rok w naszym regionie ruszy więc kolejna gigantyczna, po budowie autostrady A1, inwestycja transportowa. Łączny koszt modernizacji odcinka Gdynia - Warszawa to ok. 1,8 mld zł, budżet państwa musi więc dołożyć 300 mln.

Tory na całej linii zastaną wymienione. Nowe, trwalsze, o większym nacisku, umożliwią jazdę z większą prędkością. - Zakładamy, że pociągi pasażerskie z Gdańska do Warszawy będą jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę, ale teoretycznie mogły pędzić nawet 200 km/h - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, która będzie głównym inwestorem. - To oznacza, że podróż z Gdańska do Warszawy potrwa około dwóch godzin.

Na całej linii trzeba zlikwidować wiele tzw. łuków, na niektórych odcinkach pobiegnie więc ona inaczej niż obecnie. Wymieniona ma być też cała sieć trakcyjna i podstacje energii, bo szybsze pociągi wymagają większej mocy. Kapitalnego remontu wymagają wszystkie wiadukty, mosty, mostki - na całej trasie jest ich blisko 100. - W pierwszej kolejności modernizacja ma dotyczyć stacji Gdynia Główna Osobowa oraz mostu w Tczewie, po którym dzisiaj można jechać maksymalnie 40 km/h - dodaje Krzysztof Łańcucki.

W ramach przekazanych przez UE 1,5 mld zł znajdą się pieniądze m.in. na wyposażenie całej trasy w automatyczny system sterowania ruchem kolejowym. - Zapewni on maksymalne bezpieczeństwo. Nie będzie już też niestrzeżonych przejazdów - mówi Łańcucki.

UE nie da za to pieniędzy na zakup nowych pociągów, te muszą we własnym zakresie nabyć polscy przewoźnicy. - Na pewno w grę wchodzi włoski Pendolino, był on już testowany w Polsce, ma odpowiedni silnik do naszych trakcji i jest tańszy niż francuski TGV - dodaje Łańcucki.

Z Gdyni aż do Wiednia

Roboty na torach rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2007 roku, a cała trasa z Gdyni aż do Katowic ma być gotowa w 2013 roku. Odcinki z Gdyni do Warszawy i z Warszawy do Katowic będą modernizowane równolegle. Podobnie kolejne odcinki z Katowic do Bratysławy i do Wiednia.

Jednocześnie PKP PLK, za unijne pieniądze, ma też wyremontować linie Warszawa - Poznań i Warszawa - Wrocław. Za siedem lat z Gdańska do Wrocławia będziemy jechać tak długo, jak dziś do stolicy.
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (85) 2 zablokowane

  • postawiłem sobie nastepujace pytanie
    jaka musi odległość dróznika od torów w momencie przelotu "strzały północy" z prędkoscia 160 km/h tak żeby nie porwało samego chłopa??
    wyszło mi, że odległość musi być DUŻA:)
    a jak uwzględniłem wiatr w plecy o prędkosci 120 km/h co w pomorskiem zdarza sie często wyszło mi, że najbezpieczniej bedzie asystować "potworowi na torach" z bunkra....

    • 0 0

  • Galluxiku - "kulejarzu za dyszkę"

    wyobraź se /albo sobie/ że jak jus wyremontują tę linie to "dróżników' nie budiet. Taka kobicina stojąca przy szlabanie z chorągiewką - to niestety relikt, troskliwie pielęgnowany przez kolej polską!
    Bo! jedej z mądrych związkowców /typu lepper/ wyszedł z założenia że zatrudnienie musi być, a drugi wybitny "finansista" wyszedł z założenia, że lepiej trzymać kobicinę za jakąś kasę niż zamontować "drogie" urządzenia.
    I tak to się toczy...

    • 0 0

  • Nie ma sie co podniecac, ze pociagi w innych krajach jezdza duzo szybciej niz w Polsce.
    Predkosc podrozna nie zalezy tylko i wylacznie od stanu torowiska , ale rowniez od napiecia zasilajacego.
    Wlosi maja w sieci tak jak PKP 3 kV pradu stalego.
    Francja to 25kV/50 Hz i Niemcy 15kV 16 2/3Hz pradu zmiennego.
    Krotko mowiac ICE3 , ktory w Niemczech moze osiagnac max. predkosc 330 km/h , przy zasilaniu z sieci PKP bedzie pojedzie max. 240 km/h.

    • 0 0

  • PKP...

    wszystko byloby pieknie, gdyby PKP nie maczalo w tym palców...

    • 0 0

  • Opinia

    Lepiej byłoby gdyby zmodernizowali trasę Gdynia - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław ... byłoby nam bliżej do zachodu ;)

    • 0 0

  • Wiem coś o PKP

    Wiem coś o podróżach PKP. Przez 5 lat dojeżdżałam do Torunia na studia. Ogólnie możnaby to było nazwać "tragedią". Jeżeli faktycznie dojdzie do tej modernizacji, to zacznę żałować, że już nie studiuję. Plan jest naprawdę zacny, ale po raz kolejny pokazuje, że Polska jest krajem prehistorycznym.

    • 0 0

  • bez malborka?

    z mapki wynika ze ta nowa trasa do warszawy ma prosto z tczewa na ilawe, omijając malbork
    czy tak bedzie w rzeczywstosci?

    • 0 0

  • mapki z gw

    ad mojego postu nizej, mapka jest w gw, pomysylily mi sie portale:}

    • 0 0

  • Nie remont

    Trasy do Poznania i Wrocławia nie będą remontowane. Będą wybudowane od podstaw, ze stacją rozdzielającą w Kaliszu.

    • 0 0

  • Zlikwidować PKP

    PKP to samo zło. Cały tabor ma już pół wieku ,co to za ścierwo ,że tak się dzieje. Do piachu z nimi ,zezłomować ze stare EN'y ,tory zakopać i wprowadzić nowego inwestora ,który się tym zajmie. Tutaj już nie można mówić o modernizacji tylko o gruntowych zmianach.

    Cieszę się ,że taka linia powstanie ,ten włoski Pendolino nie jest zły. Jeżeli podróż zajmie naprawdę 2h do stolicy ,to sporo ludzi przerzuci się na kolej ,zostawi samochody ryzykując życie na naszych drogach ,tylko ,żeby cena biletów było odpowiednia.

    Ja bym się bardziej ucieszył z wymiany kibli SKM na nowe zmodernizowane EN57. Takie jak mają być na trasie Wawa - Łódź. Tyle ,że u nas by SKM takie miała na całą trase 3miasta i okolic.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane