• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pędem do stolicy

Maciej Sandecki
11 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy będzie trwać dwie godziny, a do Katowic cztery. Na kapitalny remont linii z Gdyni do stolicy Unia Europejska przekaże 1,5 mld zł. Początek inwestycji już w przyszłym roku, termin realizacji - rok 2013.

Pieniędzy z UE na modernizację tej linii kolejowej można było się spodziewać, bo już ponad rok temu uznano tzw. VI korytarz transportowy, biegnący z Trójmiasta aż do Wiednia, za priorytetowy dla całej Wspólnoty. Władze województwa pomorskiego i PKP dostały właśnie potwierdzenie, że środki na inwestycję zostaną przekazane. Za rok w naszym regionie ruszy więc kolejna gigantyczna, po budowie autostrady A1, inwestycja transportowa. Łączny koszt modernizacji odcinka Gdynia - Warszawa to ok. 1,8 mld zł, budżet państwa musi więc dołożyć 300 mln.

Tory na całej linii zastaną wymienione. Nowe, trwalsze, o większym nacisku, umożliwią jazdę z większą prędkością. - Zakładamy, że pociągi pasażerskie z Gdańska do Warszawy będą jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę, ale teoretycznie mogły pędzić nawet 200 km/h - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, która będzie głównym inwestorem. - To oznacza, że podróż z Gdańska do Warszawy potrwa około dwóch godzin.

Na całej linii trzeba zlikwidować wiele tzw. łuków, na niektórych odcinkach pobiegnie więc ona inaczej niż obecnie. Wymieniona ma być też cała sieć trakcyjna i podstacje energii, bo szybsze pociągi wymagają większej mocy. Kapitalnego remontu wymagają wszystkie wiadukty, mosty, mostki - na całej trasie jest ich blisko 100. - W pierwszej kolejności modernizacja ma dotyczyć stacji Gdynia Główna Osobowa oraz mostu w Tczewie, po którym dzisiaj można jechać maksymalnie 40 km/h - dodaje Krzysztof Łańcucki.

W ramach przekazanych przez UE 1,5 mld zł znajdą się pieniądze m.in. na wyposażenie całej trasy w automatyczny system sterowania ruchem kolejowym. - Zapewni on maksymalne bezpieczeństwo. Nie będzie już też niestrzeżonych przejazdów - mówi Łańcucki.

UE nie da za to pieniędzy na zakup nowych pociągów, te muszą we własnym zakresie nabyć polscy przewoźnicy. - Na pewno w grę wchodzi włoski Pendolino, był on już testowany w Polsce, ma odpowiedni silnik do naszych trakcji i jest tańszy niż francuski TGV - dodaje Łańcucki.

Z Gdyni aż do Wiednia

Roboty na torach rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2007 roku, a cała trasa z Gdyni aż do Katowic ma być gotowa w 2013 roku. Odcinki z Gdyni do Warszawy i z Warszawy do Katowic będą modernizowane równolegle. Podobnie kolejne odcinki z Katowic do Bratysławy i do Wiednia.

Jednocześnie PKP PLK, za unijne pieniądze, ma też wyremontować linie Warszawa - Poznań i Warszawa - Wrocław. Za siedem lat z Gdańska do Wrocławia będziemy jechać tak długo, jak dziś do stolicy.
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (85) 2 zablokowane

  • no dobra, a czy jakiś fascynat może mi powiedzieć co to za cudo z napisem "skm" można zoczyć czasami w warszawie? już dwa razy - raz na wschodniej, a raz na zachodniej widziałem takie z nochalem nisko przy ziemi i wyraźnie rwące się do przodu i nie wiedzieć czemu miało wszędzie napis "skm" - co to za tajemnica?

    • 0 0

  • zgredziszon,

    wejdz sobie na te strone . Na drugiej stronie dokumentu jest wykres zaleznosci napiecia zasilajacego do mocy silnikow w ICE 3 .
    Przy pradzie zmiennym (D iF) 8000kW (330 km/h)
    Przy pradzie stalym (PL,I,B) 4300kW (230 km/h)
    Kolega Bugatron myli sie w druga strone , twierdzac , ze napiecie zasilajace nie ma zadnego wplywu na predkosc.
    references.transportation.siemens.com/refdb/ link_download.jsp?file_name=ice3_a19100_v800_b101_v3355.pdf&a

    • 0 0

  • tylko nie pendolino

    chyba kogos pogielo z pomysłem kupna wloskiego złomu "pendolino" ... i po co pendolino z wyhylnym pudłem skoro maja przebudowac łuki ? starczy dobry lok z wagonami i bedzie git.

    • 0 0

  • 14WE

    to cudo które widziałes w SKM W-wa, to produkt NEWAG-u czyli ZNTK Nowy Sącz, sa to jednostki typu 14WE, dość pomroczna konstrukcja, niby nowe, a w większości rozwiazania konstrukcyjne sa oparte na przestarzałych ezt serii EN57 , to taka ładna zabawka z zewnątrz tylko, miła dla oka, a gorzej juz z codzienną eksploatacją i właściwosciami trakcyjnymi

    • 0 0

  • zgredziszony bugatrony i inne elektryki

    Im wyższe napięcie - tym mniejszy przekrój drutu jezdnego - przypominam że na DB jest jeden cięki drut jeezdny - u nas 2! Nie trzeba zatem co kawałek budować podstacji zasilających.
    A parametry prądu mają niewątpliwy wpływ na moc lokomotywy - i również na prędkość.
    PKP jeździ na konstrukcji z lat 70., na DB to już n-ta generacja!

    • 0 0

  • SKM

    dzięki za odpowiedź, a jak to jest że to opisane jako skm jest?

    • 0 0

  • podaje nowa strone.Bardziej przezysta i na dodatek "chodzi"

    http://references.transportation.siemens.com/refdb/showReference.do?r=355&l=de

    • 0 0

  • Kłocicie sie o lokomotywy i wagony..

    ..a większa cześć kasy z UE pójdzie jaki zwykle na analizy i projekty firm doradczych, premie dla zarządów i inne bzdety. Easy come easy go.. A linie przebudują z Gdyni gdzieś do Oruni.. no może do Pruszcza, troche w okolicach warszawy -na pokaz.

    • 0 0

  • ciekawa jestem cen..

    ciekawa jestem cen biletów na tych nowych liniach..
    Czy pozostaną bez zmian?;-)

    • 0 0

  • do akamoda

    w warszawie takze funkcjonuje szybka kolej miejska czyli skm

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane