• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pędem do stolicy

Maciej Sandecki
11 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy będzie trwać dwie godziny, a do Katowic cztery. Na kapitalny remont linii z Gdyni do stolicy Unia Europejska przekaże 1,5 mld zł. Początek inwestycji już w przyszłym roku, termin realizacji - rok 2013.

Pieniędzy z UE na modernizację tej linii kolejowej można było się spodziewać, bo już ponad rok temu uznano tzw. VI korytarz transportowy, biegnący z Trójmiasta aż do Wiednia, za priorytetowy dla całej Wspólnoty. Władze województwa pomorskiego i PKP dostały właśnie potwierdzenie, że środki na inwestycję zostaną przekazane. Za rok w naszym regionie ruszy więc kolejna gigantyczna, po budowie autostrady A1, inwestycja transportowa. Łączny koszt modernizacji odcinka Gdynia - Warszawa to ok. 1,8 mld zł, budżet państwa musi więc dołożyć 300 mln.

Tory na całej linii zastaną wymienione. Nowe, trwalsze, o większym nacisku, umożliwią jazdę z większą prędkością. - Zakładamy, że pociągi pasażerskie z Gdańska do Warszawy będą jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę, ale teoretycznie mogły pędzić nawet 200 km/h - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, która będzie głównym inwestorem. - To oznacza, że podróż z Gdańska do Warszawy potrwa około dwóch godzin.

Na całej linii trzeba zlikwidować wiele tzw. łuków, na niektórych odcinkach pobiegnie więc ona inaczej niż obecnie. Wymieniona ma być też cała sieć trakcyjna i podstacje energii, bo szybsze pociągi wymagają większej mocy. Kapitalnego remontu wymagają wszystkie wiadukty, mosty, mostki - na całej trasie jest ich blisko 100. - W pierwszej kolejności modernizacja ma dotyczyć stacji Gdynia Główna Osobowa oraz mostu w Tczewie, po którym dzisiaj można jechać maksymalnie 40 km/h - dodaje Krzysztof Łańcucki.

W ramach przekazanych przez UE 1,5 mld zł znajdą się pieniądze m.in. na wyposażenie całej trasy w automatyczny system sterowania ruchem kolejowym. - Zapewni on maksymalne bezpieczeństwo. Nie będzie już też niestrzeżonych przejazdów - mówi Łańcucki.

UE nie da za to pieniędzy na zakup nowych pociągów, te muszą we własnym zakresie nabyć polscy przewoźnicy. - Na pewno w grę wchodzi włoski Pendolino, był on już testowany w Polsce, ma odpowiedni silnik do naszych trakcji i jest tańszy niż francuski TGV - dodaje Łańcucki.

Z Gdyni aż do Wiednia

Roboty na torach rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2007 roku, a cała trasa z Gdyni aż do Katowic ma być gotowa w 2013 roku. Odcinki z Gdyni do Warszawy i z Warszawy do Katowic będą modernizowane równolegle. Podobnie kolejne odcinki z Katowic do Bratysławy i do Wiednia.

Jednocześnie PKP PLK, za unijne pieniądze, ma też wyremontować linie Warszawa - Poznań i Warszawa - Wrocław. Za siedem lat z Gdańska do Wrocławia będziemy jechać tak długo, jak dziś do stolicy.
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (85) 2 zablokowane

  • oj gallux

    nie boję się podać IP kompa, tylko jest to pojęcie względne, gdyż często korzystam z różnych źródeł dostępu do netu i po co się do jednego przyzwyczajać? ty zresztą też swój zmieniłeś jeśli dobrze kojarzę...?
    a podpisać się zapomniałam z roztargnienia
    co do latania to nie taki pociąg, tfu samolot straszny jak go malują, ale widzę, że czekasz na pendolino

    • 0 0

  • obyś doczekał...

    względnie twoi potomni doczekają a potem będą mówić o dziadku (kurcze temat dziadka wciąż żywy?) że bał się latać a oni będą samolotami do pracy codziennie...

    • 0 0

  • nie no.. bez takich mi tu - w wawie jest wkd...

    • 0 0

  • Ja jechalem pociagiem z predkoscia 431 km/h

    taki pociag lewituje na odcinku 50 km z lotniska do Shanghaju, jestesmy 100 lat za murzynami... i 150 za chinczykami

    • 0 0

  • zenek

    to by wyszło jakieś 7 minut odcinek 50 km? jak to się rozpędza szybko? i jakie ma przyspieszenie?

    • 0 0

  • rozpedza sie szybciej niz polonez ale wolniej niz samolot

    nie mierzylem przyspieszenia, cala podroz trwala okolo 15-17 minut,1/3 drogi posiag sie rozpedza i 1/3 hamuje,podobno rekord predkosci pociagu magnetycznego to 600 km/h, tyle co samolot turbosmiglowy, wiec wkrotce mozna sie spodziewac
    podrozowania z predkoscia 600 km/h.

    • 0 0

  • PKP

    Ciekawe ile z tych środków trafi na remonty a ile "rozparcelują" przedsiębiorczy prezesi z PKP.

    • 0 0

  • Sprostowanie pociag jedzie na odcinku 30 km w ciagu

    8 minut, i kursuje co 20 minut.

    • 0 0

  • do akadoma

    neistety stary ale nie jestes na czasie, wkd owszem ejst, ale jak sama nazwa sugeruje obskuguje polaczenia zespolu miejskiego warszawy, a skm chyba jezdzi tylko po stolicy, tego pewny nie ejstem ale fakt powstania szybkiej kolei mioejskiej w warszawie jest bezsprzeczny

    • 0 0

  • popa popa, akamod całe życie się uczy ;) dzięki za objaśnienie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane