• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • pitolino?

    • 6 0

  • Z POślizgiem , (2)

    To 2024 i nie Pendolino a, ( kto dokończy )

    • 6 0

    • 2:30 DO WAWY hahaha

      PROBLEM W TYM ZE TEN POCIAG NIE POJEDZIE 2:30 TYLKO 4:30
      "Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h."
      WIEC SAMOLOTEM I TAK BEDZIESZ SZYBCIEJ

      • 2 0

    • Artykuł na trójmiasto.pl w 2035r:

      Po wielu latach starań koleje państwowe w końcu zmodernizowały linię kolejową do warszawki. W przetargu na tabor wystartowały dwie firmy: włoski producent pendolino oraz polska firma "Pafawag-Pesa Train Super Co". Kryterium była cena. W wyniku przetargu wygrała firma polska. Już w roku 2040 zostaną dostarczone na trasę do warszawki zmodernizowane składy EN57, które swoim wyglądem bardzo przypominają pendolino. PKP obiecuje że po dostarczeniu nowych składów podróż do warszawy skróci się o 3,5h i będzie zajmowała tylko 8,5h.

      • 5 0

  • Żeby nie było.....

    Żeby nie było jak w Locie z Dreamlinerami :) Przyjadą, pojadą z Warszawy dajmy na to do Trójmiasta i .... zostaną :) bo akumulator bo koła bo tory .... coś się znajdzie:)

    • 9 0

  • Za 250 lub więcej,

    to pojadą POsłowie

    • 7 0

  • jak zwykle strzał w stopę

    5h za ponad 200 ma być gratką? Samolotem można w 1h za 196!

    • 10 0

  • Od ilu to już lat mówi się o pendolino w Polsce... długo by liczyć.

    Jak wiele razy już obiecywano, prognozowano, podawano daty... bo tym razem już na pewno, bo będzie tak fajnie, nowocześnie. A jedyne co wiemy to, że jak nie było, tak nie ma. Ale cóż nam pozostało? Czekamy dalej, bo może tym razem. A jak nie? To nic się nie stało, Polacy, nic się nie stało...

    • 5 0

  • Śmieszne to PKP (2)

    Jak wyjeżdżałem na studia w 2004, to Ekspres jechał średnio 4,5 godzin do Warszawy. Po prawie 10 latach remontów, utrudnień, podróży po 8 i więcej godzin, będę musiał płacić ponad 200 pln żeby dojechać średnio 3,5 godziny do Trójmiasta. 10 lat = 1 godzina różnicy. Najgorsze że rynek lotów krajowych zamurowany przez niedoLOT, i jedyną alternatywą jest Polski Bus, czyli skrzywienie kręgosłupa i astma, albo walka ze śmiercią na krjaowej siódemce. Smutne to wszystko, a najwięcej traci Trójmiast nadal nie wykorzystując swojego potencjału.

    • 20 0

    • Za komuny jeździłem po 3,5 expresem z W-wy do Gdańska (1)

      i miało być lepiej.
      Kto to zepsuł ?

      • 11 0

      • komuno wróć!!!

        tylko proszę bez tego nałogowego kłamcy Millera, oblecha Napierniczaka, moczymordy Oleksego, pampersów Nowozłodziejskiej i bez dyszkanciku Senyszyn

        choć właściwie to jej dyszkant mi przeszkadza najmniej, mogła by być.

        • 2 0

  • Ta podróż z testu

    powinna kosztować do 20,-zł. Taka powinna byc opcja odpowiedzi, a tu przyzwyczajają do wygurowanych cen.

    • 9 0

  • bagaż

    a gdzie jest miejsce na bagaże w tych wagonach?
    takie składy się nadają tylko jako SKM

    • 9 0

  • Mam nadzięję,że

    w pindolino nie będzie pluskiew.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane