• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • Marzenia.....

    Wracałem we wtorek z Poznania do GDA pociagiem TLK(kiedys to był pospieszny),klasą 1(wagon zbudowany w 1980r!!!)i robiłem uniki przed brudem i robalami przez 5 godzin.O czym my mówimy?O paru nowych składach z kilka lat?PKP NIGDY nie zmieni swojego brudnego i dychwicznego oblicza....to firma duch i demon poprzedniego systemu!!!Ronię łezkę za OLT Express i jego tanimi lotami...

    • 6 0

  • A w Chinach

    Pociąg Szanghaj-Pekin kosztuje 555CNY. 1200 km w 4,5h. No ale w TVN mówią, że tam komunizm i żołdacy z karabinami a u nas Unia i kapitalizm.

    • 10 0

  • To ja juz wole pojechac samochodem, gdzie moge na ten przyklad bez zkrempowania puscic BONKA

    A w pendolino - watpie. Pewnie by za to byla doplata.

    • 3 0

  • Za 200zł samochodem pojedzie do stolicy 7 osób - vanem. Na gaz.

    Za 300 zł VolksWagenem T-4 2.5 TDI pojedzie 9 osób.

    Bez pluskiew...

    w/w w dwie strony !

    • 6 0

  • a w leszczynkach sprzątać będą

    Zabłocony teren, bez odpowiedniego zaplecza, chyba że na nowych peronach w Gdyni.

    • 2 1

  • polski bus (1)

    no to polski bus zaciera rece i juz sie szykuje do kupna nowych autokarów, a PKP INTERCITY niech wsadzi sobie te pendolino

    • 9 0

    • Jadę do Wawy za tydzień. Chciałem raz sobie pojechać pociągiem, jak dawniej. Ale okazuje się że teraz TLK nie uwzglednia ulgi 37%, wiec... TLK 2kl jest o 1/3 drożej niż SZKOT. A ICE - wielokrotnie.



      Przypominają mi się te parszywe ataki na Polski Bus, że nie uwzględnia ulg ustawowych.. cóż, państwowe koleje też ich nie uwzględniają, a dotacje biorą i żądają więcej.



      PolskiBiust jedzie krócej o godzinę, ma internet i prąd, dają kawę i bajgla, jest czysty s****z i nikt mnie nie nęka sprawdzaniem biletów co parę minut. Bus nie spóźnia się i wszyscy są uprzejmi.



      Dla mnie ta kolej mogła by już nie istnieć w ogóle. Z małej pipidówy PKS i jego mutacje, z dużej pipidówy Polski Bus. Międzynarodowo Sindbad+Eurobus i Ryanair+Wizz. Towary TIRami. A koleje NA ZŁOM.

      • 3 1

  • Bedzie tak jak z dremlinerem

    Wykosztuja sie zazadają kosmicznych cen za bilet i splajtuja bo nie bedzie chetnych

    • 5 0

  • Pindolino????? (1)

    Wstydzilibyście się, takie świństwa pisać! Tutaj zaglądają przecież także dzieci!

    • 13 1

    • :D

      • 0 0

  • kogoś dobrze POgięło z tą prędkością na tym odcinku: (1)

    "...z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem..."------------- za dużo stacji, peronów, rozjazdów, nie-zabezpieczonej infrastruktury, mosty na Wiśle i Nogacie, za dużo krów, meneli, ludzi, "psów i kur w pobliżu", ....

    • 7 0

    • my w Tczewie już teraz się boimy, że szybkie POciagi nie wyhamują

      u nas w Tczewie tak szybko będą śmigać na tej trasie

      • 2 0

  • Możliwe, że SuperCity Praha będzie obsługiwany czeskimi Pendolino a nie niewychylnym Pseudolino PiKejPi

    podobno ma jeździć aż do Trójmiasta

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane