• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • He, he, he...

    Dwa lata, jak dla brata... To jakby już jutro ;-))) A kto wymyślił tą cenę za bilet??? Ciekawe ilu będzie chętnych? Jak mam tyle zapłacić za pociąg (choćby i pitolino) to wolę dorzucić stówkę i polecieć samolotem. Znowu będą powietrze wozić i biadolić, że kolej straty przynosi.

    • 10 0

  • Wolę lecieć samolotem. (1)

    Też zapłacę 200 zł, a nie będę tłukł się prawie trzy godziny marne 130 km\h, ale na miejscu będę w 45 minut. Pendolino to niewypał. 200 zł, owszem, kosztują bilety, ale na szybką kolej, np. na niemieckie ICE pędzące 300 km\h, nie 130.
    Rozsądniejsze byłoby wydać te pieniądze na budowę drogi ekspresowej do Warszawy (czas przejazdu własnym samochodem byłby taki sam) lub na budowę sieci małych, lokalnych lotnisk, skąd latałby samoloty za 200 zł bezpośrednio do różnych miast Polski.

    • 12 1

    • wole jechać 2h pociągiem, niż troche krócej lecieć samolotem, ale do tego dojazd do i z lotniska + odprawa.

      • 3 0

  • polski bus najtańszy (3)

    żeby tylko nie zlikwidowali

    • 14 0

    • 5h ściśnięty na miejscu z bydłem...rewelacja. wole normlanie zapłacić i jechać szybko i w normalnych warunkach a nie jak jakiś (1)

      • 1 1

      • nie wiesz o czym mówisz

        siedzenia w Polskim Busie są wygodniejsze niż ja mam w osobówce, nówce sztuce

        i mogę drzemać po drodze, albo sobie obejrzeć film, poczytać... pobuszować po sieci... nie jeżdżę już do Wawy autkiem, nie warto...

        • 3 0

    • :(

      Niestety nie wszyscy moga jezdzic. Choroba lokomocyjna nie odpuszcza. W takim przypadku tylko kolej albo samolot :(

      • 0 0

  • Szkoda się denerwoawać

    przerwałem czytanie w połowie. Ale niech ktoś skopiuje ten artykuł i wklei go w grudniu 2014. Wtedy, kiedy ukaże się kolejny artykuł o przesunięciu terminu uruchomienia pendolino... W naszym kraju staje się to normą, a co gorsza - winnych ZAWSZE brak.

    • 8 0

  • przeciez trzeba bedzie utrzymac zwiazki zawodowe za cos

    bandycie, nazywajacy sie zwiazkowcami nie interesuje przeciez, czy dowoza na czas ludzi, czy to sie oplaca, etos pracy. Ich tylko interesuja podwyzki, premie, dodatkowe swiadczenia. I wola by wszystko padlo, niz mieli by pracowac na normalnych warunkach. PKP juz przegralo, zanim sie zaczelo, Polski Bus, nawet eurolot jest ciekawsza alternatywa. Nigdy w zyciu nie zaplace za bilet ponad 250zl za osobe, za tyle polece tania linia

    • 4 2

  • Pendolino

    A dlaczego takiego pociągu nie można zrobić w Polsce tylko wszystko musimy sprowadzać,przecież w kraju jest bezrobocie

    • 13 0

  • Dlaczego kupili barany bez wychylnego pudła? (1)

    • 10 1

    • bo te wychylne są na szybkie trasy, a u nas się nie zapowiada by pędziły ponad 120.

      parowozy przed II wojną też jeżziły szybciej.

      • 4 0

  • TGV

    Byłem ostatnio w Francji i musiałem skorzystać z ich transportu kolejowego wybrałem TGV cena za dwie osoby na dystansie 260km to 32 euro w promocji internetowej - kupionej na 5 dni przed odjazdem, czas przybycia na miejsce 52 minuty. Nie chce porównywać tego z naszymi pociągami,chce tylko zwykłe EU07 które będzie pokonywało trasę z GD do WAW w czasie jak w latach 90 za cenę 67 zł, i tak będzie szybciej niż te ich Pendolino.

    • 14 0

  • Zwolennicy latania (1)

    niech dodadzą do swojej godziny następna na dojazd do lotniska, kolejna na odprawę, pol na czekanie na bagaż i mamy tyle samo co pociągiem. Ja tam akurat uważam nowoczesne pociągi za najwygodniejsza i najmniej zawodna formę transportu.

    • 1 7

    • al u nas takich nie ma i sie nie zapowiada by były.

      • 3 0

  • ceny podobne do francuskich a zarobki 4 razy mniejsze

    czyli do katowic bilet 350 zł ?????
    absurd

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane