• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • co za idioci, woleli wydać własną kasę niż unijną - niezrozumiałe, zadziwiające...

    • 3 0

  • A w Chinach jest 2,5 tysiaca kilometrów trasy szybkiej kolei, która średnio jedzie 300km/h

    Wiec pytam się o co tyle szumu? 160km/h moga jechać pociągi kilka razy tańsze od Pendolino.
    Po co wydawac tak ogromne pieniadze na kolejkę, która jedzie średnio 130km/h? To jakis żart?
    Gdyby jeszcze były te wychylane pudła, a czas podróży wynosiłby 2 godziny, to miałoby jakis sens. A tak będzie się opłacało jechać autostradą.
    Jak dla mnie to maksymalna cena za te wątpliwa radość jechania para Pendolino wynosi 130 zł. Wiecej bym nie dał za ten długi czas. Tyle kasy a różnica prawie żadna co 20 lat temu!!! Skandal

    • 10 0

  • .. była juz autostrada, tristar, teraz pendolina

    a jedno jest pewne bedzie kaczynski, to zostanie po tusku i jego ekipie!!!

    • 3 1

  • Pindolino to z tego wyjdzie, bo nawet takich torów do niego nie mamy

    • 3 0

  • Tak, najlepiej ustalać ceny w drodze głosowania (1)

    Koszt podróży szybkim pociągiem nie będzie niższy niż kilkaset zł, nie rozumiem skąd te marzenia o tanich szybkich pociągach? Kto miały do nich dopłacać - podatnicy polscy, czy europejscy? I niby dlaczego?

    • 1 0

    • bo szybki to jeździłby ze średnią prędkością 200km/h

      a ten to się wlecze jak osobní vlak (jak to mówią bracia Czesi) i dla tego powinien być tani

      • 1 0

  • Ja w Niemczech za 39-60 EUR mogę dojechac 700 km do Berlina jadac ICE3 (1)

    z predkoscia do 320 km/h

    • 6 0

    • z Poczdamu?
      wow

      • 0 0

  • Podróż

    Dziękuję bardzo, wolę wagonowym składem jeździć niż tym stworem z kosmosu.

    • 1 0

  • mam pytanie (1)

    dlaczego zdjęcia nie przedstawiają faktycznego wyglądu pociągu tylko jakąś symulacje komputerową ?

    • 6 0

    • bo te całe PKP to tylko nieudana symulacja

      • 2 0

  • PO za ceną biletu i tym że już 20 lat temu mogliśmy jędzic w takich warunkach to wszystko O.K.

    Czy pamięta ktoś Lubelską Kolej Regionalną i Duńskie składy jakie jeżdziły w Polsce niemal równe 20 lat temu?
    A czy wiecie że te Duńskie składy rozwijały prędkości żędu 160 - 200km/h?Posiadały klimatyzację , ciepłą oraz zimną wodę , przewijaki dla niemowląt , przejścia (drzwi) między przedziałami były otwierane na przycisk , wagon barowy (restauracja) , wagony pierwszej klasy przewyższały rozmiarami i komfortem klasę biznes z Pendolino (pokazanej z animacji komputerowej) posiadały również salonkę z skórzanymi fotelami! , natomiast wagony drugiej klasy posiadały fotele lotnicze regulowane w trzech płaszczyznach,niczym się prawie nie różniły od tych pokazanych na wizualizacji komputerowej.
    A wiecie co się stało z tymi Duńskimi składami i dlaczego tak a nie inaczej skończyła LKR?...Naj prościej mówiąc...wykończył tą spółkę BETON czyli PKP , mało że wykończył swoją pierwsza wtedy konkurencje to PKP dopuściło do tego że zespoły trakcyjne (lokomotywy) zostały pocięte na złom wraz z częścią wagonów , reszta wagonów pozamieniano na CHLEWNIKI , KURNIKI , SWIETLICE WIEJSKIE!
    Z resztą obejżyjcie sobie na you tube...wystarczy wpisać "kolejwizja LKR".

    • 2 0

  • Co z torami

    A niby po czym te pociągi mają jeździć?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane