• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa wyremontuje składy SKM w 13 miesięcy

Michał Sielski
13 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociąg SKM po modernizacji. Pociąg SKM po modernizacji.

Nieco ponad rok ma bydgoska Pesa na gruntowny remont co najmniej 16 składów SKM. Drugi przetarg właśnie rozstrzygnięto, ale nowosądecki Newag ma jeszcze czas na odwołanie, choć szanse ma małe, bo zaproponował cenę o 40 mln zł wyższą.



Wnętrze zmodernizowanego pociągu. Wnętrze zmodernizowanego pociągu.
Pierwszy przetarg wygrała firma TS Opole, ale jest na skraju upadłości i nie wywiązała się z umowy. Po negocjacjach ustalono, że wyremontuje 6 zamiast planowanych 21 składów. Pierwszy jest już gotowy i przechodzi badania m.in. układu hamulcowego. Na trójmiejskich torach pojawi się więc najwcześniej w październiku.

Czytaj także: tak wygląda pierwsza zmodernizowana kolejka SKM.

Drugi przetarg został rozstrzygnięty ekspresowo.

- Zależało nam na czasie ze względu na wcześniejsze przesunięcia, ale nie oznacza to, że nie sprawdziliśmy wnikliwie ofert, także pod kątem potencjalnych zarzutów o wybraniu oferty z rażąco niską ceną, która byłaby niemożliwa do wykonania - zapewnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Jeśli więc komisja konkursowa przyłożyła się do pracy, to Newag, który zaproponował cenę 165,6 mln zł za remont 21 składów, ma małe szanse na odwołanie. Oferta Pesy to ok. 124 mln zł. To jeszcze mniej niż za prace chciał TS Opole (ok. 129 mln zł). Cena dotyczy 21 składów, ale jeśli bankrutująca firma zdoła dokończyć remont 6 z nich, to zwycięzca przetargu przebuduje 15 SKM-ek. Decyzja o tym kto ile składów wyremontuje, podjęta zostanie za pół roku, ale już teraz wiadomo, że minimum 15 zespołów trakcyjnych Pesa ma wyremontować w ciągu 13 miesięcy. Jeśli będzie ich 21, to termin nie ulegnie wydłużeniu.

- Czas realizacji zacznie liczyć się od momentu podpisania umowy, które planowane jest we wrześniu, do dostarczenia gotowego pociągu już po wszystkich testach - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i reklamy PKP SKM w Trójmieście.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonów. Inne będą siedzenia i laminaty, drzwi, zmienią się instalacje w toaletach. Maszynista będzie miał pojazd wyposażony w nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Miejsca

Opinie (125) 3 zablokowane

  • czy ktoś kiedyś próbował coś załatwić z tym marketingiem 'Głuszkiem" (1)

    tam jest gorzej niż za komuny

    • 9 2

    • Tam jeszcze komuna nie dotarla

      • 5 0

  • Przerobić te komunistyczne graty mające po 40 lat na zlom i kupić nowe ,porządne

    a nie pudrować te trupy

    • 12 5

  • Ciekawe że w S-Bahn i U-Bahn... (6)

    ... jeżdżących np. po Berlinie (2,5 raza większym od 3M) i okolicach, nie ma toalet. I po co wyraz "Szybka" w nazwie nasze kolei miejskiej. W Niemczech ich pociągi miejskie przyśpieszają tak że trzeba się trzymać poręczy a w ich nazwie ani słowa o szybkości - po prostu skromnie. Wsiadaj i jedź szybko i wygodnie.

    • 25 4

    • Naucz się liczyć Berlin ma 3,5 miliona mieszkańców a Trójmiasto niecale 750 tys. więc jest 5 razy większy

      nie pisz bzdur jak nie wiesz ośle

      • 2 15

    • Szybka znaczy : szybko wysiadać i wsiadać - odjazd... a nie że szybko jedzie (3)

      po co ma szybko jechać i się rozpędzać jak za 500 metrów musi znów się zatrzymać

      • 6 1

      • dokładnie (2)

        do tego planowany postój w Chyloni 10 minut, planowany postój w Gdyni Głównej, żeby odjechać o równej godzinie, no i oczywiście sto nieplanowanych postoi... ale pod koniec roku w raporcie 100 % punktualności

        • 11 0

        • Mają za mało drzwi i dlatego muszą długo stać, a pasażerowie muszą się przepychać.

          Poza tym, są ciężkie i przez to trudne do rozpędzenia i zatrzymania. Były projektowane do ruchu międzymiastowego, a nie do obsługi aglomeracji miejskiej.

          • 5 1

        • 97 % jest - a planowane postoje to nie opóżńienia

          • 0 2

    • To, że jakieś miasto jest większe pod względem powierzchni nie oznacza automatycznie, że trasy przejazdu są dłuższe, a te akurat S-Bahn ma krótsze niż nitka SKM.

      • 2 0

  • Nasze trójmiejskie retro-pindolino...

    • 12 0

  • Pędzą (1)

    Będą pędzić jak Pendolino

    • 3 2

    • tiaaaaa

      będzie tak jak dziś 30 km/godz, bo przecież najnowszy pomysł Zarządu SKM to jest stanie w Chyloni 10 minut, stanie w Gdyni Głównej 5 minut

      • 8 0

  • A nie było by lepiej (1)

    Żeby zamiast odpicowywać te stare graty, dokupić tym samym kosztem od Przewozów Regionalnych kilkadziesiąt składów i zwiększyć częstotliwość kursowania ?!

    • 7 4

    • już tłumaczę

      ja znam wszystkie ściemy SKM. To Marszałek decyduje ile pociągów ma jechać i to Marszałek decyduje o częstotliwości. Przynajmniej tak twierdzą w co drugim poście na oficjalnym forum SKM

      • 6 0

  • remont??? (3)

    Zlomowac (...)!!! Kazdy ci to powie,to oczywistosc.Jechalem ostatnio z cudzoziemcami,co za wstyd!Fotografowali te wagony od zewnatrz i wewnatrz-jakby zobaczyli parowozy z XIXwieku.Te smrody z SKM probuja krecic swoje lody-przetargi,remonciki,potem nowe przetargi,nowe zakupy-byleby niczego nie zalatwic porzadnie i na dluzszy czas.

    • 19 4

    • No, widzisz. Teraz SKM awansowało na atrakcję turystyczną dla zagraniczniaków.

      • 6 0

    • żaden wstyd! (1)

      Pojedź do Paryża i przejedź się metrem-to dopiero przygoda! zobaczysz wtedy jak wyglądają ich "cuda" techniki

      • 2 0

      • Potwierdzam. Jechałem paryskim metrem. Tymczasem w nowojorskim, odsetek lumpów jest wyższy.

        Dosłownie traktują nowojorskie składy jak mieszkania. I więcej śmieci. Przed czym nawet nie kryją się Amerykanie.

        • 0 0

  • "wyremontowany" a wygląda

    tak samo jak wcześniej. Zmiana zewnętrznego wyglądu i remont wnętrza na starej infrastruktrze to za wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    • 11 1

  • Pendolino a SKM (6)

    podniecamy się Pendolino, które Polska kupiła i rzekomo może jeździć 350 km/godz... a tymczasem na co dzień jeździmy SKMką która jeździ 30 km/godz. i o tym minister Nowak nie wspomina :)

    P.S. jest już rozkład po wakacyjny - oczywiście tradycyjnie nie dołożyli żadnego pociągu, choć wracają uczniowie i studenci, ale wiadomo SKM jest nie winne, bo to Marszałek za mało zamówił, Marszałek jest nie winny, bo to SKM decyduje jaka jest potrzeba :) Winni są pasażerowie, ze jest ich za dużo

    • 15 3

    • SKM to wlasnosc i problem Trojmiasta - pretenscje do Prezesa i Marszalka Wojewodztwa (5)

      Nic z tym wspólnego niema Tusk , ani Nowak .Wielu ludzi wini za bród na klatce schodowej lub nieodśnieżony chodnik zaraz Tuska .Popatrzcie kto jest za stan rzeczy odpowiedzialny w waszym miejscu zamieszkania i tam składajcie skargi zamiast robić anty rządowa propagandę

      • 6 2

      • tak...na pewno (4)

        a za brak OPATu też winni są lokalni samorządowcy?
        Zrozum człowieku, że bez centralnej kasy nie da się czegoś zrobić, zresztą ja winie Tuska, za to, że trzyma tak (według Ciebie) niekompetentnego Marszałka, który jest z Jego partii

        • 1 4

        • (1)

          No i znowu nie wiesz, do kogo mieć pretensje, bo Prezes Rady Ministrów nie ma wpływu na wyniki wyborów samorządowych. Premier może odpowiadać za Wojewodę. Warto znać chociaż podstawy ustroju politycznego i kompetencje organów państwa zanim się zacznie ciskać.

          • 3 1

          • i "znowu" nie wiesz ?

            Jaki jest ustrój polityczny w moim kraju " NIE PL" jest wiem .Tylko to nic wspólnego nie ma o czym ja pisałem

            • 0 1

        • Przepraszam ze pytam ale co znaczy skrot ( bo to nie jest slowo) OPATu ?

          Dlaczego Ty piszesz " Zrozum człowieku" nauczycielem jesteś czy jakimś autorytetem który słynie z rewolucyjnych pomysłów ? Ja rozumiem wszystko. Kim Ty jesteś żeby oceniać czy Marszalek jest kompetentny czy nie , jakich kategorii używasz żeby to sprawdzić ? Pracowałeś kiedykolwiek chociaż na kierowniczym stanowisku ? Na pewno nie , bo byś wiedział jak ciężko jest rządzić nawet mała grupa ludzi. Teraz wszyscy się cieszą b Miliardy Euro do PL płynna, powstają nowe drogi, kupowane są nowe autobusy, pociągi, tramwaje .Te projekty powstają pomimo sprzeciwów ludzi z PiS , przypominam ze Kaczyńscy (PiS)chcieli wystąpienia Polski z UE i sa cały czas przeciwni UE!

          • 1 0

        • jakby Gdynia chciała to już by budowała OPAT

          Wystarczyło nie silić się na bezsensowny terminal w Kosakowie

          • 0 0

  • A kiedy przetarg na zapowiadane przed laty nowe pociagi ?

    Jak mozna kreowac wizerunek nowoczesnej metropolii z 40-letnimi pociagami

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane