• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa wyremontuje składy SKM w 13 miesięcy

Michał Sielski
13 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociąg SKM po modernizacji. Pociąg SKM po modernizacji.

Nieco ponad rok ma bydgoska Pesa na gruntowny remont co najmniej 16 składów SKM. Drugi przetarg właśnie rozstrzygnięto, ale nowosądecki Newag ma jeszcze czas na odwołanie, choć szanse ma małe, bo zaproponował cenę o 40 mln zł wyższą.



Wnętrze zmodernizowanego pociągu. Wnętrze zmodernizowanego pociągu.
Pierwszy przetarg wygrała firma TS Opole, ale jest na skraju upadłości i nie wywiązała się z umowy. Po negocjacjach ustalono, że wyremontuje 6 zamiast planowanych 21 składów. Pierwszy jest już gotowy i przechodzi badania m.in. układu hamulcowego. Na trójmiejskich torach pojawi się więc najwcześniej w październiku.

Czytaj także: tak wygląda pierwsza zmodernizowana kolejka SKM.

Drugi przetarg został rozstrzygnięty ekspresowo.

- Zależało nam na czasie ze względu na wcześniejsze przesunięcia, ale nie oznacza to, że nie sprawdziliśmy wnikliwie ofert, także pod kątem potencjalnych zarzutów o wybraniu oferty z rażąco niską ceną, która byłaby niemożliwa do wykonania - zapewnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Jeśli więc komisja konkursowa przyłożyła się do pracy, to Newag, który zaproponował cenę 165,6 mln zł za remont 21 składów, ma małe szanse na odwołanie. Oferta Pesy to ok. 124 mln zł. To jeszcze mniej niż za prace chciał TS Opole (ok. 129 mln zł). Cena dotyczy 21 składów, ale jeśli bankrutująca firma zdoła dokończyć remont 6 z nich, to zwycięzca przetargu przebuduje 15 SKM-ek. Decyzja o tym kto ile składów wyremontuje, podjęta zostanie za pół roku, ale już teraz wiadomo, że minimum 15 zespołów trakcyjnych Pesa ma wyremontować w ciągu 13 miesięcy. Jeśli będzie ich 21, to termin nie ulegnie wydłużeniu.

- Czas realizacji zacznie liczyć się od momentu podpisania umowy, które planowane jest we wrześniu, do dostarczenia gotowego pociągu już po wszystkich testach - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i reklamy PKP SKM w Trójmieście.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonów. Inne będą siedzenia i laminaty, drzwi, zmienią się instalacje w toaletach. Maszynista będzie miał pojazd wyposażony w nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Miejsca

Opinie (125) 3 zablokowane

  • (3)

    Reanimacja trupa. Tu potrzebne sa nowe składy, a nie modernizacja EZT zaprojektowanych do innych zadań.

    • 13 3

    • jaka reanimacja?

      oni na tym trupie zmieniają tylko garnitur :/

      • 9 0

    • jakich innych zadań ? (1)

      • 0 1

      • Do przewozów regionalnych, a nie miejskich.

        • 0 0

  • (5)

    Kiedyś SKMka jeździła co 8 minute, teraz można korzenie puścić stojac na peronie.

    • 15 1

    • co 6 (3)

      • 9 0

      • (2)

        ...za komuny w szczycie jechała co trzy minuty i żadnych kibli wtedy nie było.

        • 7 0

        • (1)

          zgadzam się, prawda! Tylko za komuny to pół Trójmiasta jechało SKM do pracy do stoczni, a teraz gdzie praca w stoczni?

          • 6 0

          • w ecs

            • 1 0

    • to trzeba przyjść na określoną godzinę...

      • 1 6

  • oby Pesa nie upadła tak jak TS Opole (1)

    Patrząc na ceny jakie ostatnio daje Pesa można domniemywać, że firma albo ma duże problemy finansowe i walczy o przetrwanie, albo zatrudnia ludzi za minimalną płacę. Pesa pracuje po kosztach. Wiadomo, że jej pociągi psują się dosyć zacnie, więc serwis będzie kosztowny. Utrzyma płynność, czy wzorem innych pójdzie na dno?

    • 3 5

    • na dno. U nas firmom polskim się nie ułatwia tylko utrudnia, żeby później kupować od zagraniczniaków

      • 3 1

  • wymiana

    nie lepiej byloby pozbyc sie tych starych, nieuzywanych, ktore stoja na cisowej, czy gdzies w krzakach w drodze przez chocby Sopot? a potem zakupic za pieniadze ze zlomu nowy i tak kolejno wymieniac. nie mówiąc juz o torach.!

    • 7 0

  • Taaaa

    A zdemoluja ja w 13 minut :D:D:D

    • 3 2

  • (3)

    Po co WC? Żeby plebs s**** za kibel i zamykał się przed Renomą?

    • 15 2

    • od razu za kibel (2)

      Ciesz się że nie miałeś nigdy takiego ciśnienia w skm żeby musiec się udać do tej zasyfialej komory potocznie zwanej kiblem a formalnie WC.
      Ciekawe jak byś wcelowal w sedes w pozycji na małysza, gdy d*pa lata jak kołysze skladem na wszystkie strony, brak punktu odniesienia w układzie nieinercjalnym, a jedną ręką potrzeba trzymać się klamki a drugą deski żeby nie opadła. Z podcieraniem to już wyobraźni mi brakuje by opisać :D

      • 7 3

      • (1)

        Masz w pełni rację, ale pamiętaj, że SKM to pociąg w charakterze metra. Równie dobrze mógłbyś żądać kibli w autobusach, przykład autobus linii 152 z Obłuża do Wielkiego Kacku jedzie równie długo jak SKM na dłuższym odcinku, a kibla w busie i tak nie zamontujesz ;]

        • 1 2

        • Tak? Autobus z Obłuża do Wielkiego Kacku jedzie 3 godziny?

          • 2 0

  • Przecież te składy mają kilkadziesiąt lat (5)

    Ich modernizacja oznacza, że będą jeździły kolejne kilkadziesiąt lat. Życzę powodzenia przy jeździe 50-letnim pociągiem. Z jednej strony nowoczesna kolej metropolitalna, z drugiej modernizacja złomów, które już nie powinny jeździć w SKM. Zdecydowanie krok w tył, no ale co ja tam wiem...

    • 6 3

    • Oczywiście ze coś wiesz, ale jeszcze trochę policz )) (2)

      Jeden nowy pociąg to około 35 mln zl.
      21 x 35 mln = 735 mln zl.
      Dalej mam liczyć ?
      A ten pociąg, przy modernizacji, dobrej konserwacji, pojeździ jeszcze przez minimum 20 lat nie wiem czy zauważysz dużą różnice która jest warta 500 mln zl

      • 2 2

      • Ciekawe.. dlaczego minusy :) (1)

        jakieś błędy ???

        • 0 1

        • Nie. Głosy prostych ludzi, głuchych na logikę i wiedzę techniczną.

          Nowe bebechy = nowy pojazd. De facto.

          • 0 0

    • pociąg odpowiednio serwisowany wytrzyma spokojnie 50-60 lat to nie auto że się zmienia co 3 lata ile jeździły tramwaje tzw parówki w Warszawie?od lat 60 do 2012 r czyli 50 lat ile jeżdżą Konstale 105N?Najstarsze pochodzą z połowy lat 70 czyli też im juz stuka 40 tka a jeździ ich pełno po miastach w Polsce

      • 1 0

    • Jeżeli weźmiesz telewizor sprzed kilkudziesięciu lat, wybebeszysz i wstawisz części plazmowego...

      ...będzie on nowym telewizorem. Wiek bebechów danej maszyny jest wyznacznikiem jej świeżości. A tu zmienią nawet ich powłokę. Zmodernizowane składy są nowymi de facto.

      • 1 0

  • Dowiemy się, k t o zniszczył n a s z e zntk i teraz daje obcym zarobić?!

    Naprawdę dobrzy specjaliści poszli na bruk, a kto się z tego cieszy??? Pytanie pozostanie b e z odpowiedzi -wojewody,marszałki,prezydenci i im podobni???!!!

    • 0 1

  • jacy wy mądrzy.... (3)

    nie remontują : ŹLE ... Remontują : ŹLE ; po co w podmiejskim wc ? po co klima przecież stop i otwarte drzwi są co około 5 minut! Co prawda mogliby raz na rok kupić 1 lub 2 składy no ale cóż - przeszkodą zapewne kasa.
    Czy Wy , narzekający nie kumacie że po budowie torów i składów przez lata nikt z tym nic nie robił ? widzieliście jakiś generalny remont w latach 70-90 ? To nie wytrzymuje czasu - dobrze że teraz wymieniają torowiska, tyle że kiedyś Nasi przodkowie robili to w czynie społecznym za darmo lub prawie za darmo - dziś to niemożliwe więc trwa - taki ustrój.

    • 6 5

    • Na tym forum sami specjalisci...

      od narzekania :)
      tylko źle, źle, źle :)
      w sumie, powiedzieć ze źle.. najłatwiej..
      no.. i na wszystkim się tutaj znają :)

      • 1 3

    • no nie żartuj (1)

      oni remontują to już 6 lat za publiczne pieniądze i do dziś nie ma żadnej kolejki wyremontowanej. Swoimi prywatnymi pieniędzmi też tak zarządzasz, że kupujesz samochód, ale dealer mówi Ci, że wprawdzie zapłaciłeś w 2008 roku...ale auto damy Ci w 2014?
      W tym czasie w którym SKM nie może zmodernizować 20 pociągów, PKP Intercity kupiło/wyremontowało 1000 wagonów i zdąży sprowadzić 20 pendolino...wystarczy się przyłożyć do napisania przetargu, a nie robić to na kolanie

      • 3 0

      • jak to nie ma?Generalnie odbudowanych jest przynajmniej 5 jednostek a mocno wyremontowanych kolejnych kilka, kilkanaście innych przeszło mniej zaawansowane prace zrobione w szopie na Cisowej które poprawiły wygodę jazdy np nowe okna siedzenie z tkaniny a nie z twardego plastiku nowe laminaty wyświetlacze zapowiadanie głosowe stacji itd.Pendolino śmiech na sali a wiesz chłoptasiu że to jest wszystko na kreskę kupowane?Że te twoje pendolino za 2 lata dopiero będą się nadawać do jazdy i jak znam PKP to jeszcze niejedno o nich usłyszymy bo durnemu polakowi zawsze g.. wcisną.PKP IC to ogromna firma w 100% państwowa wiec pchają w nią ile się da.Nasza SKMka jest bardziej zdana na siebie i na samorząd wojewódzki niż na centralę PKP więc musi sobie inaczej radzić.Zarząd SKMki popełnił błąd kierując się tylko ceną przy wyborze oferty na remont gdyby TS Opole nie padło ofiarą cudownej polityki tego rządu który woli kupować włoskie pociągi może polskie firmy wykonujące naprawy i produkcję taboru kolejowego byłyby w lepszej kondycji i nasza modernizacja byłaby już na finiszu

        • 1 2

  • Po co nowe składy - trójmiejska patologia zniszczy je szybko i bedą za 2 lata wyglądać jak stare

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane