• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla Żuławska, czyli wodna rewolucja o krok od Trójmiasta

Katarzyna Moritz, Marzena Klimowicz
6 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

Modernizacja 300 km dróg wodnych, nowe porty żeglarskie, przystanie jachtowe i dla żeglugi pasażerskiej - to wszystko powstanie na Żuławach i Zalewie Wiślanym w ramach projektu "Pętla Żuławska". Dzięki niemu turystyka żeglarska nie będzie już tylko domeną Mazur.



Pętla Żuławska ma być atrakcyjna dla żeglarzy m.in. dzięki kilkunastu nowym stanicom wodnym i przystaniom żeglarskim. Pętla Żuławska ma być atrakcyjna dla żeglarzy m.in. dzięki kilkunastu nowym stanicom wodnym i przystaniom żeglarskim.
Liczne trasy wodne na Żuławach i Zalewie, często wykorzystywane w historii, obecnie nieczęsto goszczą amatorów turystyki wodnej. Jak pokazują statystyki w sezonie letnim dziennie przepływa nimi raptem 12 małych jachtów i 8 statków. A tymczasem, jak pokazują badania, choćby tylko z uroków akwenu Zalewu Wiślanego mogłoby korzystać około 1300 jachtów.

Ma to zmienić przygotowany od kilku lat wielki projekt unijny "Pętla Żuławska". Dzięki niemu jest szansa nie tylko na rozruszanie turystyki wodnej w tym rejonie do poziomu tej na Mazurach, ale także na rozwój gospodarczy i społeczny regionu.

- Od czasów transformacji ustrojowej nikt nie dbał należycie o drogi wodne w Polsce. Teraz mamy okazję to zmienić - podkreślał w środę Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, podczas podpisania umowy partnerskiej dotyczącej wykonania pierwszego etapu tego zamierzenia.

W środę w Gdańsku porozumienie zaakceptowali i podpisali marszałek województwa pomorskiego, a także 13 samorządów z województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Na uroczystość nie dotarł niestety prezydent Elbląga. Dlaczego? Ma on wątpliwości, które dotyczą między innymi kwestii odpowiedzialności w przypadku niewywiązania się z umowy któregoś z partnerów. Jeżeli któryś z nich nie zrealizuje zadania, cała odpowiedzialność, w tym finansowa, spada na wszystkich pozostałych.

Marszałek Mieczysław Struk zapowiedział jednak że w poniedziałek wyśle do Elbląga swoich przedstawicieli, aby wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione.

Do 2012 roku w ramach "Pętli Żuławskiej" dla potrzeb żeglarstwa zostanie przystosowanych aż 300 kilometrów kanałów i dróg wodnych. Do tego powstanie 5 portów żeglarskich, 10 przystani jachtowych i 4 przystanie żeglugi pasażerskiej. W Gdańsku ma powstać m.in. most otwarty w Przegalinie i przystań żeglarska w Sobieszewie.

Podpisanie umowy to istotny krok w staraniach o przejęcie przyznanych już unijnych funduszy. Koszt wykonania pierwszego etapu pochłonie około 80 mln zł. Unijna dotacja może wynieść co najmniej 50 proc. tej sumy.

Drugi etap projektu, także warty ok. 80 mln zł, rozpocznie się po roku 2013. W jego ramach mają powstać m.in. ścieżki rowerowe, baza noclegowa, restauracje,stacje paliw czy wypożyczalnie sprzętu wodnego.

Mapka trasy rejsu dla gimnazjalistów. Mapka trasy rejsu dla gimnazjalistów.
Gdańsk stawia na młodych żeglarzy

6 maja oficjalnie uruchomiono przeznaczony dla dzieci Program Edukacji Morskiej w Gdańsku. W ramach programu 4 tys. uczniów z pierwszych klas gimnazjów (publicznych i niepublicznych) raz w roku wypłynie w 4-6 godzinny rejs po Zatoce Gdańskiej. Na siedmiometrowych łodziach, kilkuosobowe grupy dzieci będą pod stałą opieką dwóch nauczycieli i kilku osób z uprawnieniami sternika. Ideą programu jest nie tylko obeznanie młodych gdańszczan z podstawami żeglarstwa, ale i zaznajomienie ich z historią morską miasta.

- W przypadku złej pogody uczniowie spędzą czas w Centralnym Muzeum Morskim. Ale rejs im nie ucieknie, lecz zostanie przesunięty na inny termin - mówi Mateusz Kusznierewicz, pomysłodawca projektu i ambasador Gdańska ds. morskich.

Udział w akcji jest całkowicie bezpłatny.

Opinie (93) ponad 10 zablokowanych

  • zatrudnić więźniów do prac przy kanałach żuławskich !!! (1)

    • 6 2

    • Uciekną

      drugie tyle trzeba zatrudnić do pilnowania.

      • 0 0

  • Do tego zrobić w końcu ten przekop.

    Inwestycja jest potrzebna, planowana już od lat 70'. Nic z przyrodą się nie stanie, co udowodniono i poparto faktami. Inwestycja ta nie będzie konkurencją, tylko dodatkowym magnesem.

    • 4 2

  • Mazury

    Mazury i tylko mazury. Możemy mieć lepsze porty ale niestety Mazury zawsze będą lepsze bo panuje tam lepszy klimat oraz piękna przyroda ;(

    • 3 0

  • STRZAL W 10 GDANSK 2 AMSTERDAM NOWY YORK :):)3MIASTO RAZEM JEST NIEPOWTARZALNE ORGINALNE JEDYNE NA SWIECIE

    Genialny pomysl RZEKI MAJA OGROMNY POTENCJAL USA TAK WYPRZEDZILA WLaSNIE SWIAT DZIEKI RZEKA TRANSPORCIE przyroda jest nam dana od BOGA jest najcudowniejsza nieskonczenie doskonala perpetummobile juz dawno trzeba bylo wprowadzic ruch na rzeki wspaniale kontenery turystyka wszystko RZEKI TO GOTOWE AUTOSTRADY!!!!!!!!ZA DARMO!!!TO MA POTENCJAL NIEZWYKLY NARESZCIE SIE ROZKRECA NA MAXSA brawo,mozna trasportowac z polnocy na polodnie nastepnie turystyka sciagnac do 3miasto i cAlej okolicy BOGATYCH Z WIELKIMI LODZIAMI I KASA KTORA WYDADZA NA TRASIE HEE TYLKO SIE CIESZYC stocznie beda budowac przepiekne lodzie BIZNES SIE BEDZIE KRECIL TO JEST PRZYSZLOSC JAK W AMSTERDAMIE KANALY WODNE LODZIE A NAWET DOMY NA RZECE TO JEST DOPIERO POMYSL PLYWAJACE DOMY HOTELE na euro moga przyplynac wielkie staki do Gdyni jako hotele lub Gdanska i mamy wspaniale euro hoteli masa to jest potencjal morski,tak patrze na zdjecie powyzej kamienic 4 zdjecie PRZEPIEKNE KAMIENICE LADNIEJSZE NIZ W AMSTERDAMIE bardzo podobne tylko by sie przydaly cofi shopy hee legalna marycha i PELEN LUZ RELAKS I ZYCIE JEST PIEKNE HE ,Gdansk mi przypomina NOWY YORK TE SCHODY GDZIE SPRZEDAJA BURSZTYNY TE KAMIENICE TAKIE SAME JAK W HARLEMIE PODOBNE taka mala Americana hee tak samo restalracja na 16pietrze drapach chmur mozna poczuc wysokosc przeniesc sie w iny swiat w chmury z tej perspektywy swiat jest piekny noca miliony aut swiatelek a czerwone tramweaje jak londyn wiadomo ze tam sa pietrowe autobusy ale ilosc tramwajow kolorystyka ruch przypomina LONDYN park oliwski jelitkowski sa cudne lepsze niz te w londynie heeee GDANSK JEST FAJNY LADNY TYLKO TRZEBA GO POZNAC DOKLADNIE SIE PRZYJRZEC I TROCHE ZAKOCHAC he

    • 1 3

  • pomysł jest rewelacyjny...

    ...szkoda, że to chyba tylko pomysł bo ostatnio zalewa nas fala rewelacji. Normalnie 10 w skali Beauforta tych fal rewelacji. Zasadnicze pytanie to istniejące obecnie mosty na Motławie. Niegdyś był to szlak żeglowny na Żuławy i duże statki mogły tamtędy pływać! Obecnie malutkie jachciki z kładzionym masztem jedynie :-( Czy przypadkiem nie należałoby w tym rewelacyjnym pomyśle i jego części kosztorysowej przewidzieć ruchu jachtów a nie łódeczek wiosłowych ?! Wiem; wrota przeciwpowodziowe na Grodzy Kamiennej są, trasa o dużym natężeniu ruchu ale to też da się rozwiązać jak się zechce!

    • 8 0

  • to juz bylo , tylko jak zwykle ktos stwierdzil ze sie nie oplaca i zapuscil szlaki wodne . wystraczy przejechac sie na Przerobke by zobaczyc z mostu sienniciego zdewastowane nabrzeza dla barek rzecznych .
    inna rzecza jest PRZEPRAWA na wyspe sobieszewska , most pontonowy przezyje chyba wszyskich tu piszacych .
    czarusie nie piszcie o tym co sie by chcialo tylko o tym CO BEDZIE NA 100% ZROBIONE , mamy czas kampani przedwyborczej , czas poprawiania wizerunku , czas na obietnice - jak to mawial dziadek - obiecanki cacanki ..... dalej milczal .
    w ciagu 2 dni raptem burza wydarzen pod publiczke ................

    • 4 0

  • a co z mostem w Sobieszewie ?

    Jestem ciekaw czy ruszy się sprawa z budową pomostu ,przystani przed pontonowym w Sobieszewie ,to jest na tej całej pętli w tej chwili najbardziej potrzebne a reszta to przeciez działa .przegalina ,gdańska głowa, drewnica, rybina osłonka czy zalew wislany ,to żeglowanie po tych akwenach w tej chwili to przyjemność oby sie to nie zmieniło jak zaczną wprowadzać opłaty za postojowe w szuwarach to dopiero będzie rozwój turystyki wodnej .TAKZE WPIERW POMOST W SOBIESZEWIE ,A POTEM RESZTA Z TEJ CAŁEJ LISTY POBOZNYCH ZYCZEŃ ,DOPIERO WTEDY UWIERZE.!!!!!!!

    • 6 0

  • Zuławy

    To jeden z ładniejszych zakątków Polski co prawda bardzo płaski lecz ma swój urok. Kiedyś pływały barki między innymi przez rzekę Tugę w Nowym Dworze i był podnoszony unikalny most i to b yła jedna z głównych dróg transportu w tej części Zuław A teraz Włodarzwe Nowego Dworu Gd rzeka ohydnie zanieczyszczona nawet kajak nie przepłynie w okresie lata tak jest zarośnięta. A może udrożnić szlak wodny przez tą rzekę. Można mieć marzenia.

    • 3 0

  • Jestesmy przed wyborami ... po wyborach temat ucichnie ... (2)

    nie ludzmy sie ...

    • 8 1

    • to, czy ucichnie, zależy także od nas samych (1)

      • 0 4

      • nie za bardzo ... jest tyle duzo ... duzo wazniejszych potrzeb ... a samorzadowcy teraz

        przed wyborami przescigaja sie w planach .. pomyslach .. modernizacjach itd. .. nie patrza na pieniadze .. tylko na marketing ... a prawda jest taka ze mozliwosci finansowe pozwola na ile ? .. 30% .. i na pewno ten projekt upadnie .. przesunie sie na nastepna kadencje .. zaklad ??

        • 2 0

  • To miejsca jedne z niewielu gdzie na codzień mozna w spokoju wypocząć wiedząc, ze nie spotka się tam piskliwych bachorów i

    wydzierajacych się na nie, śmiecących wszedzie ich rozdiców Poki co dobrze, że rewolucja jest "o krok", co znaczy w praktyce, że nie ma i nie będzie.
    Tylko się cieszyć, a z czego, wie tylko 12 średnio na dobe przeplywających amatorów sprzetu pływającego.
    Sam tam wypoczywam i wiem, ze gdyby doszlo do tej zapowiadanej rewolucji doszło byłaby to wielka strata wlasnie dla tego regionu, ponieważ na dzień są to jedyne miejsca dzikie, gdzie nie dociera powszechny motłoch.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane