• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla Żuławska, czyli wodna rewolucja o krok od Trójmiasta

Katarzyna Moritz, Marzena Klimowicz
6 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

Modernizacja 300 km dróg wodnych, nowe porty żeglarskie, przystanie jachtowe i dla żeglugi pasażerskiej - to wszystko powstanie na Żuławach i Zalewie Wiślanym w ramach projektu "Pętla Żuławska". Dzięki niemu turystyka żeglarska nie będzie już tylko domeną Mazur.



Pętla Żuławska ma być atrakcyjna dla żeglarzy m.in. dzięki kilkunastu nowym stanicom wodnym i przystaniom żeglarskim. Pętla Żuławska ma być atrakcyjna dla żeglarzy m.in. dzięki kilkunastu nowym stanicom wodnym i przystaniom żeglarskim.
Liczne trasy wodne na Żuławach i Zalewie, często wykorzystywane w historii, obecnie nieczęsto goszczą amatorów turystyki wodnej. Jak pokazują statystyki w sezonie letnim dziennie przepływa nimi raptem 12 małych jachtów i 8 statków. A tymczasem, jak pokazują badania, choćby tylko z uroków akwenu Zalewu Wiślanego mogłoby korzystać około 1300 jachtów.

Ma to zmienić przygotowany od kilku lat wielki projekt unijny "Pętla Żuławska". Dzięki niemu jest szansa nie tylko na rozruszanie turystyki wodnej w tym rejonie do poziomu tej na Mazurach, ale także na rozwój gospodarczy i społeczny regionu.

- Od czasów transformacji ustrojowej nikt nie dbał należycie o drogi wodne w Polsce. Teraz mamy okazję to zmienić - podkreślał w środę Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, podczas podpisania umowy partnerskiej dotyczącej wykonania pierwszego etapu tego zamierzenia.

W środę w Gdańsku porozumienie zaakceptowali i podpisali marszałek województwa pomorskiego, a także 13 samorządów z województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Na uroczystość nie dotarł niestety prezydent Elbląga. Dlaczego? Ma on wątpliwości, które dotyczą między innymi kwestii odpowiedzialności w przypadku niewywiązania się z umowy któregoś z partnerów. Jeżeli któryś z nich nie zrealizuje zadania, cała odpowiedzialność, w tym finansowa, spada na wszystkich pozostałych.

Marszałek Mieczysław Struk zapowiedział jednak że w poniedziałek wyśle do Elbląga swoich przedstawicieli, aby wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione.

Do 2012 roku w ramach "Pętli Żuławskiej" dla potrzeb żeglarstwa zostanie przystosowanych aż 300 kilometrów kanałów i dróg wodnych. Do tego powstanie 5 portów żeglarskich, 10 przystani jachtowych i 4 przystanie żeglugi pasażerskiej. W Gdańsku ma powstać m.in. most otwarty w Przegalinie i przystań żeglarska w Sobieszewie.

Podpisanie umowy to istotny krok w staraniach o przejęcie przyznanych już unijnych funduszy. Koszt wykonania pierwszego etapu pochłonie około 80 mln zł. Unijna dotacja może wynieść co najmniej 50 proc. tej sumy.

Drugi etap projektu, także warty ok. 80 mln zł, rozpocznie się po roku 2013. W jego ramach mają powstać m.in. ścieżki rowerowe, baza noclegowa, restauracje,stacje paliw czy wypożyczalnie sprzętu wodnego.

Mapka trasy rejsu dla gimnazjalistów. Mapka trasy rejsu dla gimnazjalistów.
Gdańsk stawia na młodych żeglarzy

6 maja oficjalnie uruchomiono przeznaczony dla dzieci Program Edukacji Morskiej w Gdańsku. W ramach programu 4 tys. uczniów z pierwszych klas gimnazjów (publicznych i niepublicznych) raz w roku wypłynie w 4-6 godzinny rejs po Zatoce Gdańskiej. Na siedmiometrowych łodziach, kilkuosobowe grupy dzieci będą pod stałą opieką dwóch nauczycieli i kilku osób z uprawnieniami sternika. Ideą programu jest nie tylko obeznanie młodych gdańszczan z podstawami żeglarstwa, ale i zaznajomienie ich z historią morską miasta.

- W przypadku złej pogody uczniowie spędzą czas w Centralnym Muzeum Morskim. Ale rejs im nie ucieknie, lecz zostanie przesunięty na inny termin - mówi Mateusz Kusznierewicz, pomysłodawca projektu i ambasador Gdańska ds. morskich.

Udział w akcji jest całkowicie bezpłatny.

Opinie (93) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsk - Krynica Morska.

    Kiedy statki pasażerskie będą pływały na tej trasie?

    • 3 1

  • Most otwarty w Przegalinie...

    Od kiedy już to słyszę...

    • 3 0

  • Nie 13 a 12

    Błąd w tekście. Ponieważ Elbląg się nie podpisał środowych porozumień, to liczba partnerów zmiejszyła się do 12

    "W środę w Gdańsku porozumienie zaakceptowali i podpisali marszałek województwa pomorskiego, a także 13 samorządów z województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego"

    • 0 0

  • brawo

    piekna incjatywa

    • 1 1

  • Poczytać można. Tak jak przebudowa Słowackiego.

    Co zebranie to inna koncepcja, przestałem chodzić na zebrania mieszkańców. A prawda leży tam gdzie leży , że przed Słowackiego trzeba jakiś przejazd Grunwaldzką zrobić bo tojest kłopat a Słowackiego to wypadkowa tych dwóch ulic, i tyle. tak i z pętlą Żuławską.

    • 4 0

  • Kilka refleksji, w tym o fizjologii :-)

    Fajnie by było, Mazury by trochę odetchnęły, bo są zajeżdżane, ale powiedzmy sobie, że te wszystkie trasy to jedynie tranzyt. Żagle można rozstawić dopiero
    na Zalewie Wiślanym albo na morzu, rzeki i kanały są zbyt wąskie, by się opłacało halsować. Jeśli oprócz pomostów w tych wszystkich miejscach nie powstaną przystanie, czyli miejsca, gdzie można zrobić w kulturalny sposób siku, to nadal nikt tam się nie będzie zatrzymywał. Bo po kilku godzinach stania za sterem żeglarz chętnie zrobi sobie przerwę, pod warunkiem, że nie będzie musiał ganiać po mieście, żeby znaleźć szalet. W przeciwnym razie zatrzyma się gdzieś w krzakach i żadne zabytki czy muzea go nie zatrzymają. Aha, żeglarze nawet jeśli mają do dyspozycji kibelek chemiczny na jachcie to niechętnie z niego korzystają, bo po pierwsze śmierdzi wtedy w kabinie, po drugie nie ma gdzie zlewać zawartości.

    Dopiero na Zalewie i Morzu jest szansa na dobrą zabawę i prawdziwe pływanie, a tymczasem infrastrukura tam będzie wspierana dopiero od 2013 roku. Mam wątpliwości, czy to właściwa kolejność.

    • 3 1

  • Tak Polacy budują.
    Niemcom sie opłacało zbudaować kanał Oberlandzki z pochylniami, opłacało sie budować kanał Mazurski - mimo, że Prusy były najbiedniejsza cześcią Niemiec, całkowice bez przemyslu. Polaczynie mogą przekopać 300 metrów piachu na zalewie.
    Żenada

    • 3 2

  • Powtarzam po raz któryś....!!!! (1)

    Jak chcecie rozwoju turystyki wodnej w regionie,to zbudujcie most w Sobieszewie!!!!!!!!!!!!!!! A nie ciągle tematy zastępcze... Trzymałem łódź na Martwej Wiśle.Teraz sprzedaję,.bo ma dość "wstrzeliwania się" i czekania na otworzenie mostu!
    Kto za? Proszę o poparcie.

    • 4 1

    • pełne poparcie, mieszkam w pobliżu

      już przeszło 30 lat ma ta prowizorka, ile wahaczy, tłumików i innych elementów ludziom zdarła to głowa mała... ale po co budować nowy most jak można ECS za grube miliardy ?, most rodzince i znajomym Budynia pracy na dobrym etacie nie da...

      • 1 0

  • super

    to z pewnością dobra wiadomość dla tych, którym rozwój turystyki jest bliski

    • 1 0

  • niezly bajer

    moze wybory beda po rozliczeniu wladzy dopiero potem zaczna sie bajery

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane