• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej kursów na pętlę, by autobusy jeździły punktualnie

Patryk Szczerba
31 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ważą się losy linii kolejowej do Wiczlina
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.

Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów kursujących na Chwarzno i Wiczlino spowodowały likwidację dwóch linii 103 i 172, a także ograniczyły kursy na pętli SokółkaMapka, co nie podoba się części mieszkańców. Przedstawiciele ZKM odpowiadają, że intencją była poprawa punktualności i optymalne wykorzystanie pojazdów.



Przypomnijmy, że 1 marca zmienił się rozkład kursów z centrum Gdyni do Chwarzna-Wiczlina. Władze miasta tłumaczyły, że to efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.

Zapewniono, że dzięki temu rano i po południu autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum w stałych odstępach pięciominutowych, co ma zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów.

Korekty tras spowodowały, że opustoszała wykorzystywana do tej pory intensywnie pętla Sokółka. W dni powszednie odjeżdża stamtąd tylko 15 odjazdów. Przestały zajeżdżać tam autobusy linii 140, 147 i 160, a to nie podoba się części mieszkańców.

Pętla pusta, nowy przystanek ciasny



- Wielu z nich nie rozumie tych zmian. Przy pętli jest parking, gdzie wielu przesiadało się na autobus, są sklepy i można tam bezpiecznie dotrzeć chodnikiem. Przez decyzje ZKM utrudniono wielu mieszkańcom dostęp do komunikacji. Przystanek "Bryla", gdzie teraz zatrzymuje się 147, jest przy wąskim chodniku, co powoduje tłok przy wsiadaniu - relacjonuje pani Magda, mieszkanka osiedla.

Rozkład ZKM Gdynia



Autobusy jadą teraz bliżej osiedli Zielenisz i Patio Róży. Co istotne, trasa ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego pojawiła się w rozkładzie linii 147 w 2017 roku - jeździł nią co drugi kurs.

- Ale nikt nie spodziewał się, że w końcu dojdzie aż do takiej rewolucji. Rozumiem, że trzeba zmieniać i dostosowywać ofertę do mieszkańców, ale można było przemyśleć korekty - wskazuje czytelniczka.
Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę. Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę.

ZKM: zmiany, by autobusy jeździły punktualnie



Przedstawiciele ZKM Gdynia odpowiadają, że zmiany w rozkładzie mają skrócić czas przejazdu i pozwolić uniknąć pojawiających się na ul. Chwarznieńskiej korków.

- Wycofanie zajazdów linii 140, 147, 160 pozwoliło na skrócenie czasów dojazdów większości pasażerów do miejsc przesiadania się i do miejsc docelowych ich podróży, w tym do przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana i Śródmieścia. W godzinach szczytów przewozowych ze względu na zatory drogowe zajazdy te pochłaniały stosunkowo dużo czasu, co było krytykowane przez pasażerów niekorzystających z pętli - wyjaśnia w odpowiedzi do radnych dzielnicy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.
Kolejne kontrowersje w dzielnicy wywołała likwidacja linii 103 kursującej z Obłuża do Chwarzna i 172 kursującej z Wiczlina do Karwin. O likwidacji pierwszej z nich miały zdecydować trudności w utrzymaniu punktualności, a w przypadku drugiej małe zapełnienie pojazdu pasażerami.

3/4 środków ZKM to dofinansowanie z budżetu miasta



Dyrektor ZKM nie ukrywa jednocześnie, że likwidacja wymienionych wcześniej dwóch linii była konieczna, by możliwa była zmiana tras i poprawa częstotliwości kursowania innych autobusów.

- W budżecie ZKM już tylko 25 proc. środków pochodzi z biletów, a aż 75 proc. z budżetu miasta. Środki z likwidacji linii 172 zostały przeznaczone na wzrost liczby kursów linii 140, a z likwidacji linii 103 na wzrost i zmianę liczby kursów linii 160 w celu zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Śródmieście - Chwarzno oraz skierowania autobusów linii 147 we wszystkich kursach przez Staniszewskiego i Zaruskiego - wyjaśnia Kołodziejski.
ZKM Gdynia nie wyklucza uruchomienia nowej linii midibusowej w dzielnicy, gdzie autobusy teraz nie jeżdżą, o ile pojawią się dodatkowe środki finansowe w budżecie miasta.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Niektórzy w tamta stronę jadą sobie służbowym autem z kierowcą

    Niektórzy w tamta stronę jadą sobie służbowym autem z kierowcą

    • 19 0

  • (1)

    Pani twierdzi ze wąski chodnik jest przy Bryla? Kłamstwo, jest dokładnie tyle samo miejsca co na przystanku na pętli. Można sprawdzić na google maps.A nawet było mniej na przystanku na którym zatrzymywały się 147 itp poprzednio. W zimie nie mozna było przejść tym chodnikiem. Po prostu kobiecie nie chce sie kilku kroków zrobić. A potem siłownie i inne cuda byleby kilka kg spalić.

    • 14 7

    • Odległość do przystanków jest podobna. Więc nie o to chodzi tylko , że z pętli odjeżdżało prawie 50% autobusów więcej.

      • 6 0

  • Żebyście mniej emitowali CO2 zmniejszymy Wam dopływ tlenu.

    • 13 0

  • Auto to najlepszy środek transportu (1)

    Trojmiasto udowadnia to każdego dnia

    • 12 8

    • Tak jest, ale do tego rower i hulajnoga. I mam komplet na zmianę.

      Bez względu na pogodę dotrę zawsze, wygodniej, szybciej, taniej i zdrowiej. Polecam.

      • 2 0

  • Uzasadnienie

    zmniejszenia kursów żywcem zapożyczone od Bareji. Mnie by było punktualnie! mają poczucie humoru!

    • 18 0

  • Chwarzno i Wiczlino to już koniec świata

    • 10 1

  • przystanek

    Po prostu mniej autobusów odjeżdża z Bryla niż było na pętli. Nie wspominając już o sklepach, które są przy pętli.

    • 20 0

  • Dobra zmiana.

    Wam się po prostu nie należy.

    • 12 0

  • To, co zrobił ZKM, jest chore. (1)

    Pętla służy jako parking dla sklepu, zlikwidowano linię 103, którą mogłem jeździć do pracy bez przesiadek. W tym miesiącu musiałem sobie kupić samochód, bo inaczej dojazdy do pracy by były udręką. Zaiste, to forma wspierania "transportu publicznego". Głupek, który to wymyślił powinien wylecieć ze stołka. Kupiłem 10 letnie auto, by nie stać jak kiep na ulicy w oczekiwaniu na przesiadki, a jakiś pacan odhaczył premię za innowacyjność.

    • 33 4

    • 103 to była kara dla kierowców

      Każdy kto podpadł musiał na niej jeździć przez kilka dni. 182 o wiele lepsze.

      • 3 1

  • (2)

    Niestety temat już nie do odkręcenia z tego co widzę, a mieszkańcy Sokółki stracili 50% oferty przewozowej. Dojscie na przystanek Sokoła jest jaki jest (ok. 600m dalej + przejście 2x przez Chwarznieńska i 1x przez Sokoła). Szkoda, że duże osiedle straciło bo niby szkoda czasu na zjazd na pętlę. To sugeruje nie zjeżdżać na pętlę Apollina. Wydaje mi się, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest dodanie 2ch przystanków: 1. na Staniszewskiego kierunek centrum na wysokości sklepu Misiek, 2. na Chwarznieńskiej przed rondem Sokoła w kierunku centrum (obydwa w pasie ruchu). Myślę, że takie rozwiązanie zrekompensuje niedogodności i przywróci dostępność dla mieszkańców Sokółki.

    • 22 4

    • Mieszkańcy Sokółki nie muszą iść na przystanek Sokoła, mają drugi na ulicy Staniszewskiego. (1)

      a nie ma sensu by wszyscy pasażerowie robili 3 kółka wokół pętli by kilka osób miało bliżej na przystanek.

      • 3 6

      • No właśnie, zlikwidujmy zjazd na Apollina w kierunku centrum. Najbliższy przystanek jest przecież niedaleko - Okrężna.

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane