• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piąte urodziny tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
24 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W sobotę tunel pod Martwą WisłąMapka obchodzi swoje 5. urodziny. Od czasu otwarcia w kwietniu 2016 r. na stałe wpisał się w drogowy krajobraz miasta i wielu kierowców nie wyobraża sobie Gdańska bez podwodnej przeprawy, która radykalnie ułatwiła, skróciła i przyspieszyła poruszanie się po dolnym tarasie i centrum miasta.



Odkorkował dolny taras i centrum Gdańska



Jak często jeździsz tunelem pod Martwą Wisłą?

Przez pięć lat tunelem przejechało 44 mln pojazdów. Średnio daje to ok. 25 tys. aut dziennie, choć bywają dni, że jest ich nawet 29 tys. Jeszcze pięć lat wcześniej ta sama rzeka osobówek, dostawczaków i kursujących do portu ciężarówek tę samą trasę pokonywała przez centrum miasta, rozjeżdżając i korkując Podwale Przedmiejskie czy ul. Jana z Kolna.

Dziś o tych uciążliwych problemach kierowcy i mieszkańcy przypominają sobie, gdy tunel - z różnych względów - musi zostać zamknięty i w Gdańsku przywracana jest organizacja ruchu sprzed 2016 r. Tym samym jego wielka zaleta, a więc skuteczny sposób na zatkane centrum, jest też jego sporą wadą - tunel z braku alternatywy jest czuły na wszelkie utrudnienia, a jego zamknięcia powodują duże korki. O czym mogliśmy się przekonać w mijającym tygodniu, kiedy w niedzielę z powodu prac gwarancyjnych przy rondzie w Letnicy zamknięto rurę w kierunku Brzeźna.


Zdarzają się kolizje i wypadki



Jak na każdej drodze i w tunelu zdarzają się kolizje oraz wypadki. Na szczęście większość z nich to niegroźne stłuczki wynikające z gapiostwa lub nadmiernej prędkości kierowców, którzy mają problem z zachowaniem bezpiecznej odległości od innych pojazdów. Prosty odcinek - mimo widocznego w wielu miejscach oznakowania informującego o ograniczeniu prędkości do 70 km/h - zachęca kierowców do szybszej jazdy, co wielu z nich przypłaciło mandatami i zatrzymaniem prawa jazdy.

Kolizje i wypadki w tunelu pod Martwą Wisłą




Kosmiczna technologia



Aby zapewnić kierowcom bezpieczeństwo, tunel - jak żaden inny obiekt w Trójmieście - opakowany jest elektroniką. Systemy bezpieczeństwa czuwają i są gotowe do działania w przypadku nie tylko kolizji czy wypadków, ale też pożarów, zadymienia, zalania, nadmiernej ilości dwutlenku węgla, zatrzymania pojazdu spowodowanego awarią, obecności w tunelu pieszego, rowerzysty czy dzikiego zwierzęcia. Szerzej o tym, jak od kuchni wygląda niedostępna dla postronnych osób kosmiczna infrastruktura, pisaliśmy w artykule z cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta.


Damroka na żyletki



Kosztowała 80 mln zł, po wykonaniu swojej pracy w Gdańsku miała drążyć inne tunele w Polsce, a ostatecznie skończyła na złomowcu. Mowa o Damroce, maszynie TBM, która po nieudanej sprzedaży w grudniu 2020 r. trafiła do zakładu Panta i została zezłomowana.

Potężna maszyna była unikatem w skali kraju, bo żaden inwestor nigdy wcześniej nie zdecydował się w Polsce na budowę drogi w tej technologii. Sukces Gdańska szybko znalazł naśladowców. W Świnoujściu podobny kret od kilku tygodni drąży tunel na wyspę Wolin. Na przełomie roku w tej samej technologii rozpoczęły się też prace w Łodzi przy budowie tunelu kolejowego między przystankami Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec.


Największa wada - niedostępny dla pieszych i rowerzystów



Choć tunel na co dzień przynosi mieszkańcom i kierowców zdecydowanie więcej pożytku i ma wiele zalet, niepozbawiony jest też wad. O jednej już wspomnieliśmy (zamknięcie tunelu powoduje chaos na drogach i korki), ale największą bolączką przeprawy łączącej Trasę Sucharskiego z Marynarki Polskiej jest jego niedostępność dla pieszych i częściowo - dla rowerzystów.

Zaniedbań na etapie projektu nie da się już nadrobić, bo w tunelu nie ma miejsca na wytyczenie bezpiecznego ciągu pieszego, a przejazd rowerem w rurze, którą z dużą prędkością jeżdżą ciężarówki - jest nie tylko wątpliwą przyjemnością, ale przede wszystkim - niebezpieczny. Przez to rowerzyści z Letnicy, aby dojechać np. na plażę na Stogach, muszą - po uprzednim wniesieniu roweru do autobusu - odcinek pod Martwą Wisłą pokonać właśnie komunikacją miejską.

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • Ządamy takiego tunelu miedzy swibnem a mikoszewem(zamiast promu) i kolejnego miedzy gorkami a sobieszewem!!!! (8)

    • 8 9

    • (1)

      OK ale tylko dla pieszych i rowerów

      • 1 3

      • Jak dla pieszych i rowerow???zwariowales!!!tylko dla samochodow

        • 1 2

    • A ja chcę miedzy robotą a domem.

      Drugi tunel do MC Dolands`a i może jeszcze jeden na plażę.
      AHA. Żądam!

      • 3 0

    • Spoko. Tylko za niego zapłać.

      • 1 0

    • Nie, zdecydowanie nie żądamy!

      • 0 0

    • my naród żądamy

      • 0 0

    • zapłacisz za to?

      • 0 0

    • Nie będzie. Świder zezłomowany.

      • 0 0

  • (1)

    Zrobcie 3 nitke dla tramwaji,rowerow i pieszych!!!!!!!!!!!!!

    • 11 12

    • To zrób. Moge ci pożyczyć łopaty.

      • 7 0

  • (3)

    Proponuję przegrodzić jeden pas i dopuścić ruch pieszych i rowerów taka refleksja na urodziny.

    Bardziej nieprzyjaznej i znienawidzonej budowli w mieście nie ma

    • 9 45

    • serio? (1)

      Na pewno chciał byś być zmielony przez auto? Tam ludzie jeżdżą każdego dnia po 180km/h a ty chcesz obok puścić pieszych i małe dzieci na rowerkach?

      • 2 2

      • Czyli problemem byliby rowerzyści, a nie ludzie jeżdżący 180km/h?

        W sumie nie wiem dlaczego nie ma tam odcinkowego pomiaru prędkości? Przecież to byłaby żyła zlota...

        • 2 2

    • Proponuję tez

      Wydzielony pas dla pieszych i rowerzystów na obwodnicy, i też żeby dopuścić ruch samochodowy ścieżkami rowerowymi w pasie nadmorskim

      • 0 0

  • Kiedy tramwaj na osowe????! (1)

    • 8 9

    • Słyszałem że będzię tylko Z Osowej .

      • 1 0

  • Dlaczego nie wybudowano mostu? Jest tańszy oraz łatwiejszy w budowie, konserwacji i utrzymaniu. (10)

    Ktoś coś wie na ten temat?

    • 12 10

    • (9)

      Bo duże statki nie mogłyby wpływać do stoczni remontowej. Most zwodzony by się mijał z celem budowy tej drogi, a jeżeli most miałby być niezwodzony, to musiałby być tak wysoki, że najazdy zaczynały by się na Zaspie.

      • 13 3

      • (8)

        to i tak by taniej wyszło

        • 3 4

        • Tak? (3)

          To pokaż kosztorysy... znafco

          • 3 2

          • Sorka, w ekcelu pomyliłem komórki. Drożej.

            • 2 0

          • Most na Amazonce 350mln dolarów... (1)

            ...most dostosowany do przepływania dużych statków.

            • 0 1

            • Most na amazonce?Moze na amazonie:)

              • 2 0

        • Ale jakie piękne to by było. (3)

          Gdańsk starówka i na pocztówkach wielki moloch od Zaspy po Sobieszewo bo jaśniechrabia woli most zamiast tunelu.

          • 1 4

          • (2)

            Gdańsk nie ma starówki

            • 3 2

            • Jakby skończyli ten most, to już by była.

              • 1 2

            • Bez przesady. Tak myslac, to prawie zadne polskie miasto nie ma starowki.

              Wiadomo, ze bardzo duza czesc przedwojennej zabudowy zniknela, a wiekszosc tego, co zostalo, jest odbudowane, ale to wciaz starowka.

              • 1 0

  • Tunel

    Mysle ze tunel powstal 10 lat za pózno ale lepie pożniej niz wcale przy takiej ilosci aut bezcenny

    • 44 6

  • Sto lat, sto lat, niech żyje, żyje nam!

    A kto z nami nie wypije tego zjedzą żmije!

    • 6 3

  • Byłem na jego,,,, (4)

    otwarciu, piłem, jadłem bigos, to znaczy załapałem się, mam zdjęcia fajna sprawa

    • 14 6

    • E kurna!

      Oszukali mnie. Ja nie dostałem bigosu.

      • 0 2

    • Na roczek też było.

      • 0 0

    • Ja niestety nie zdążyłem na tę uroczystość. Ale ze słyszenia wiem, że było czadowo (młodzieżowy slogan).

      • 1 0

    • Ja przejechałem się przez niego rowerem

      Ale po drugiej stronie stała policja i kazali zawracać z powrotem, mieliśmy grilla robić na Stogach i żeby te frykasy się nie zmarnowały to zrobiliśmy ognisko w parku regana. To byli czasy, strasznie wiał wiatr i zimno jak teraz, ale miasto wolności to nie był slogan zarezerwowany tylko dla deweloperów.

      • 0 2

  • (4)

    super, gwarancja się skończyła i zbiegło się to z kolejnym remontem

    • 8 12

    • (3)

      napisałem nieprawdę?

      • 0 4

      • No tak jak by...

        "Na betonowej konstrukcji trzypoziomowego ronda w Letnicy pojawiły się spękania i rysy. Konieczna będzie naprawa obiektu powstałego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą. Prace rozpoczną się w ciągu kilku tygodni i zostaną przeprowadzone w ramach upływającej pod koniec kwietnia 5-letniej gwarancji."

        • 1 0

      • (1)

        Tak ,w związku z zakończeniem okresu gwarancyjnego wykazała wszelkie usterki które zauważyli podczas inspekcji . Ty nie malujesz choćby mieszkania raz na pięć lat ?

        • 2 0

        • Nie, a po uj? Mam pomalowane raz A dobrze i wystarczy do końca mojego pobytu w tym lokalu

          • 0 0

  • Niezły marketingowy bełkot. Pasta do zębów też ma urodziny? (2)

    • 14 7

    • Miesięcznice swoje świętuj oszołomie (1)

      • 3 4

      • ale on nic o polityce nie wspomniał tylko ty masz urojenia

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane