• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piąte urodziny tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
24 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W sobotę tunel pod Martwą WisłąMapka obchodzi swoje 5. urodziny. Od czasu otwarcia w kwietniu 2016 r. na stałe wpisał się w drogowy krajobraz miasta i wielu kierowców nie wyobraża sobie Gdańska bez podwodnej przeprawy, która radykalnie ułatwiła, skróciła i przyspieszyła poruszanie się po dolnym tarasie i centrum miasta.



Odkorkował dolny taras i centrum Gdańska



Jak często jeździsz tunelem pod Martwą Wisłą?

Przez pięć lat tunelem przejechało 44 mln pojazdów. Średnio daje to ok. 25 tys. aut dziennie, choć bywają dni, że jest ich nawet 29 tys. Jeszcze pięć lat wcześniej ta sama rzeka osobówek, dostawczaków i kursujących do portu ciężarówek tę samą trasę pokonywała przez centrum miasta, rozjeżdżając i korkując Podwale Przedmiejskie czy ul. Jana z Kolna.

Dziś o tych uciążliwych problemach kierowcy i mieszkańcy przypominają sobie, gdy tunel - z różnych względów - musi zostać zamknięty i w Gdańsku przywracana jest organizacja ruchu sprzed 2016 r. Tym samym jego wielka zaleta, a więc skuteczny sposób na zatkane centrum, jest też jego sporą wadą - tunel z braku alternatywy jest czuły na wszelkie utrudnienia, a jego zamknięcia powodują duże korki. O czym mogliśmy się przekonać w mijającym tygodniu, kiedy w niedzielę z powodu prac gwarancyjnych przy rondzie w Letnicy zamknięto rurę w kierunku Brzeźna.


Zdarzają się kolizje i wypadki



Jak na każdej drodze i w tunelu zdarzają się kolizje oraz wypadki. Na szczęście większość z nich to niegroźne stłuczki wynikające z gapiostwa lub nadmiernej prędkości kierowców, którzy mają problem z zachowaniem bezpiecznej odległości od innych pojazdów. Prosty odcinek - mimo widocznego w wielu miejscach oznakowania informującego o ograniczeniu prędkości do 70 km/h - zachęca kierowców do szybszej jazdy, co wielu z nich przypłaciło mandatami i zatrzymaniem prawa jazdy.

Kolizje i wypadki w tunelu pod Martwą Wisłą




Kosmiczna technologia



Aby zapewnić kierowcom bezpieczeństwo, tunel - jak żaden inny obiekt w Trójmieście - opakowany jest elektroniką. Systemy bezpieczeństwa czuwają i są gotowe do działania w przypadku nie tylko kolizji czy wypadków, ale też pożarów, zadymienia, zalania, nadmiernej ilości dwutlenku węgla, zatrzymania pojazdu spowodowanego awarią, obecności w tunelu pieszego, rowerzysty czy dzikiego zwierzęcia. Szerzej o tym, jak od kuchni wygląda niedostępna dla postronnych osób kosmiczna infrastruktura, pisaliśmy w artykule z cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta.


Damroka na żyletki



Kosztowała 80 mln zł, po wykonaniu swojej pracy w Gdańsku miała drążyć inne tunele w Polsce, a ostatecznie skończyła na złomowcu. Mowa o Damroce, maszynie TBM, która po nieudanej sprzedaży w grudniu 2020 r. trafiła do zakładu Panta i została zezłomowana.

Potężna maszyna była unikatem w skali kraju, bo żaden inwestor nigdy wcześniej nie zdecydował się w Polsce na budowę drogi w tej technologii. Sukces Gdańska szybko znalazł naśladowców. W Świnoujściu podobny kret od kilku tygodni drąży tunel na wyspę Wolin. Na przełomie roku w tej samej technologii rozpoczęły się też prace w Łodzi przy budowie tunelu kolejowego między przystankami Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec.


Największa wada - niedostępny dla pieszych i rowerzystów



Choć tunel na co dzień przynosi mieszkańcom i kierowców zdecydowanie więcej pożytku i ma wiele zalet, niepozbawiony jest też wad. O jednej już wspomnieliśmy (zamknięcie tunelu powoduje chaos na drogach i korki), ale największą bolączką przeprawy łączącej Trasę Sucharskiego z Marynarki Polskiej jest jego niedostępność dla pieszych i częściowo - dla rowerzystów.

Zaniedbań na etapie projektu nie da się już nadrobić, bo w tunelu nie ma miejsca na wytyczenie bezpiecznego ciągu pieszego, a przejazd rowerem w rurze, którą z dużą prędkością jeżdżą ciężarówki - jest nie tylko wątpliwą przyjemnością, ale przede wszystkim - niebezpieczny. Przez to rowerzyści z Letnicy, aby dojechać np. na plażę na Stogach, muszą - po uprzednim wniesieniu roweru do autobusu - odcinek pod Martwą Wisłą pokonać właśnie komunikacją miejską.

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • A ile razy przez te 5 lat, był zamykany na różne naprawy i tzw. "prace serwisowe"? (2)

    • 14 17

    • tyle ile trzeba

      okres gwarancyjny trzeba maksymalnie wykorzystać

      • 9 0

    • Nie wiem ile.

      Wiem że zgodnie z przepisami przegląd systemu przeciwpożarowego musi się odbyć min raz w roku a zależnie od producentów systemów może to być też raz na 6 msc. Z tego co wiem inne przeglądy odbywają się w tunelu tym samym czasie zwykle w nocy. To że ktoś napisze prace serwisowe oznacza dla mnie że sprawdzane są wyciągi, czujki dymu, i czyszczone są kamery. Dla foliarzy prace serwisowe oznaczają że jezdnia się zapada woda się leje, ściany się sypią a my to wszystko naprawiamy w jedną noc.

      • 7 0

  • Jakie urodziny? Co to jest istota żywa? (1)

    • 11 2

    • no i jakiej płci?!

      • 0 0

  • A co się dzieje z maszyną zwaną Damroka ? (1)

    • 6 4

    • Był o tym artykuł.

      Zdemontowana, pocięta i chyba już przetopiona.

      • 6 1

  • Gdzie kasa za nie podtrzymanie terminów pani ja umorzyła,kilka mln,wstyd,poprzednik tez

    • 4 3

  • Proponuję myśleć nad kolejnymi łącznikami tego typu (5)

    Jeden tunel to absolutne minimum kolejny może w okolicach Jana Z Kolna przez gazownie i dalej do Sucharskiego . Żeby uniknąć paraliżu miasta trzeba budować gdy pierwszy będzie remontowany

    • 35 4

    • Wyobrażasz sobie jakich przeróbek obecnej już infrastruktury wymagał by taki tunel? (3)

      Projekt by robili 50lat.

      • 5 3

      • No tak nie da się (2)

        W nowym Jorku 100 lat temu robili takie inwestycje ale ty nie dasz rady to się nie da

        • 3 3

        • Holland Tunnel chociażby pod rzeką Hudson prawie (1)

          dwa razy dłuższy niż ten w Gdańsku i oddany do użytku w 1927.

          • 1 4

          • no to sienieda panie

            bo my tu terozki nie rysujemy projektów na desce
            tylko mamy kąputery, ałtokady, plotery przy kawie,
            a łapówki u nas większe niż w rozdartej prohibicją i dobitej
            wielkim kryzysem Ameryce Ala Capone

            podobnie w Gdyni, tunel pod portem
            tosięniedapanie, bo trepy po tamtej stronie
            napierdzieli w stolki tyle
            ze jak ruszysz tę kurzajkę
            to ęksploduje

            emigrujemy stąd nie tylko przez biedę

            • 0 2

    • Projektowany tunel "Nowej Wałowej"...

      ... pod Motławą nie prowadzi do ul. Sucharskiego lecz do Elbląskiej (od ul. Jana z Kolna).
      A jeśli chodzi o ciąg Zielonej Drogi - to konieczne jest połączenie od Brzeźna do Jelitkowa i to o takich parametrach jak zrealizowany odcinek tunelowy a nie jako jednoprzestrzenna jezdnia o dwóch pasach ruchu (jak tego chce Forum Rujnowania Aglomeracji GD).

      • 8 2

  • wszystkiego najlepszego Tunel, dzienki ze jestes

    • 2 3

  • Odkorkował dolny taras ???Proszę to poprawić !! Dolny taras nigdy nie był tak zakorkowany jak po otwarciu tunelu.!! (1)

    Kiedys my mieszkańcy sobie swobodnie jechaliśmy dolnym tarasem ,a teraz by wrócić do domu musimy stac w kilometrowych korkach!!
    A najlepszy przykład jest teraz gdy połowe tunelu zamkneli przez remont korki na dolnym tarasie zmniejszyły sie o połowę!! Powinno sie zrobic objazd by wszyscy z tunelu nie pchali sie na drogę do naszego osiedla na dolnym tarasie.

    • 6 6

    • Chcą zrobić drogę zielona, ale ludzie się nie zgadzają

      • 0 0

  • (4)

    Jupi! To już 5 lat zakorkowanego Przymorza i Zaspy, jest co świętować!

    • 13 7

    • Dokladnie tunel zakorkował te dzielnice ,a oni piszą ze od korkował :)

      • 6 4

    • Odkorkował centrum. A Przymorze i Zaspa korkują się tylko troszkę. (1)

      • 4 5

      • "tylko troszkę"?! Chyba nigdy tu nie byłeś

        • 3 2

    • Oraz zakorkowany cały dojazd do Brzeźna

      • 3 2

  • Tunel techniczny to idealna ścieżka rowerowa (1)

    Dlaczego by go nie udostępnić rowerzystom?

    • 7 8

    • A gdzie tunel techniczny?

      • 0 1

  • Tunel (2)

    5te urodziny i chyba ponad 50ty remont porażka ten tunel

    • 3 8

    • Bo poświęcił flaszek po taniości albo skrapiał na kacu i nie do końca działa.

      • 0 3

    • Lubisz siebie choć trochę ?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane