- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Piąte urodziny tunelu pod Martwą Wisłą
W sobotę tunel pod Martwą Wisłą obchodzi swoje 5. urodziny. Od czasu otwarcia w kwietniu 2016 r. na stałe wpisał się w drogowy krajobraz miasta i wielu kierowców nie wyobraża sobie Gdańska bez podwodnej przeprawy, która radykalnie ułatwiła, skróciła i przyspieszyła poruszanie się po dolnym tarasie i centrum miasta.
Odkorkował dolny taras i centrum Gdańska
Dziś o tych uciążliwych problemach kierowcy i mieszkańcy przypominają sobie, gdy tunel - z różnych względów - musi zostać zamknięty i w Gdańsku przywracana jest organizacja ruchu sprzed 2016 r. Tym samym jego wielka zaleta, a więc skuteczny sposób na zatkane centrum, jest też jego sporą wadą - tunel z braku alternatywy jest czuły na wszelkie utrudnienia, a jego zamknięcia powodują duże korki. O czym mogliśmy się przekonać w mijającym tygodniu, kiedy w niedzielę z powodu prac gwarancyjnych przy rondzie w Letnicy zamknięto rurę w kierunku Brzeźna.
Zdarzają się kolizje i wypadki
Jak na każdej drodze i w tunelu zdarzają się kolizje oraz wypadki. Na szczęście większość z nich to niegroźne stłuczki wynikające z gapiostwa lub nadmiernej prędkości kierowców, którzy mają problem z zachowaniem bezpiecznej odległości od innych pojazdów. Prosty odcinek - mimo widocznego w wielu miejscach oznakowania informującego o ograniczeniu prędkości do 70 km/h - zachęca kierowców do szybszej jazdy, co wielu z nich przypłaciło mandatami i zatrzymaniem prawa jazdy.
Kolizje i wypadki w tunelu pod Martwą Wisłą
Kosmiczna technologia
Aby zapewnić kierowcom bezpieczeństwo, tunel - jak żaden inny obiekt w Trójmieście - opakowany jest elektroniką. Systemy bezpieczeństwa czuwają i są gotowe do działania w przypadku nie tylko kolizji czy wypadków, ale też pożarów, zadymienia, zalania, nadmiernej ilości dwutlenku węgla, zatrzymania pojazdu spowodowanego awarią, obecności w tunelu pieszego, rowerzysty czy dzikiego zwierzęcia. Szerzej o tym, jak od kuchni wygląda niedostępna dla postronnych osób kosmiczna infrastruktura, pisaliśmy w artykule z cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta.
Damroka na żyletki
Kosztowała 80 mln zł, po wykonaniu swojej pracy w Gdańsku miała drążyć inne tunele w Polsce, a ostatecznie skończyła na złomowcu. Mowa o Damroce, maszynie TBM, która po nieudanej sprzedaży w grudniu 2020 r. trafiła do zakładu Panta i została zezłomowana.
Potężna maszyna była unikatem w skali kraju, bo żaden inwestor nigdy wcześniej nie zdecydował się w Polsce na budowę drogi w tej technologii. Sukces Gdańska szybko znalazł naśladowców. W Świnoujściu podobny kret od kilku tygodni drąży tunel na wyspę Wolin. Na przełomie roku w tej samej technologii rozpoczęły się też prace w Łodzi przy budowie tunelu kolejowego między przystankami Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec.
Największa wada - niedostępny dla pieszych i rowerzystów
Choć tunel na co dzień przynosi mieszkańcom i kierowców zdecydowanie więcej pożytku i ma wiele zalet, niepozbawiony jest też wad. O jednej już wspomnieliśmy (zamknięcie tunelu powoduje chaos na drogach i korki), ale największą bolączką przeprawy łączącej Trasę Sucharskiego z Marynarki Polskiej jest jego niedostępność dla pieszych i częściowo - dla rowerzystów.
Zaniedbań na etapie projektu nie da się już nadrobić, bo w tunelu nie ma miejsca na wytyczenie bezpiecznego ciągu pieszego, a przejazd rowerem w rurze, którą z dużą prędkością jeżdżą ciężarówki - jest nie tylko wątpliwą przyjemnością, ale przede wszystkim - niebezpieczny. Przez to rowerzyści z Letnicy, aby dojechać np. na plażę na Stogach, muszą - po uprzednim wniesieniu roweru do autobusu - odcinek pod Martwą Wisłą pokonać właśnie komunikacją miejską.
Opinie (154) ponad 10 zablokowanych
-
2021-04-25 10:05
i super. (1)
Szkoda, że tak późno... Gdybyśmy wybrali innego okupanta po wojnie to obchodzilibyśmy 50. urodziny ;)
- 2 1
-
2021-04-25 15:01
Nie masz racji.
Był artykuł o planach rozwoju sieci komunikacyjnych z lat 80. Wszystko padlo po 1989. Wyprzedano tereny, nie ma gdzie budować ani dróg, ani kolei, ani linii tramwajowych :-(
- 0 0
-
2021-04-25 10:43
Rycho (1)
- Inwestycja potrzebna miastu, ale to wszystko wygląda na niegospodarność - przekonywał wyborców w trakcie jesiennej kampanii do parlamentu Andrzej Jaworski, gdański poseł PiS. - Najpierw mówiono o tunelu za 500 milionów, teraz okazuje się, że będzie to 1 miliard 400 tysięcy złotych
- 2 2
-
2021-04-25 11:57
To jak nazwać przekop Mierzei. Miał kosztować 900mln a będzie prawie 2 miliardy:)
- 1 2
-
2021-04-25 11:31
Piec lat...
A ile ma "Czajka"?
- 2 4
-
2021-04-25 11:35
Jeszcze tylko rowerzystów tam brakuje.
Wypad na drogi rowerowe a nie jezdnią wzdłuż drogi.
- 7 0
-
2021-04-25 12:44
tunel
Ma pięć lat w tym dwa był zamknięty
- 2 4
-
2021-04-25 13:10
Bezpieczenstwo w tunelu (1)
Przez 5 lat przez tunel przejechalo 44mln aut !! A ile w tym czasie zanotowano kolizji i stluczek? Dopiero porownanie tych dwoch danych okresla czy tunel jest bezpieczny .
- 1 1
-
2021-04-26 06:53
Człowiek używa
Myślę że 44 miliony aut które przejechały to dobry obraz inwestycji...
Pytanie: z jaką prędkością dopuszczalną jeździmy, z jaką ilością drgań ( niejedna ulica miałaby dziury jak ser a beton popękany)...ile było stłuczek....
My zawsze musimy narzekać, że zamkniety że sprzątają, że czyszczą wentylatory, które brudzą się od smrodu aut....
Wszystkie tunele na świecie są serwisowane z taką samą częstotliwością...wiec po co ciągle narzekać- 0 0
-
2021-04-25 14:47
A gdzie uroczysta msza z władzami miasta?.
Tunel nazywa się im.
Arcybiskupa Gocłowskiego. Nazwa zobowiązuje. Druga sprawa nie zawalił się jeszcze to cud biorąc pod uwagę wykonawcę inwestycji.- 2 2
-
2021-04-25 18:34
to najlepsza gdańska inwestycja! Aż już trudno pomyśleć, że kiedyś go nie było!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.