• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć firm chce budować stację SKM Gdańsk Śródmieście

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście. Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Hiszpańska firma Balzola złożyła najniższą ofertę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście i doprowadzenie do niej dwóch torów ze stacji Gdańsk Główny. Chcą za to 61 mln zł.



We wtorek w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście otwarto oferty złożone w przetargu na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Przedsięwzięciem jest zainteresowanych pięć firm. O wyborze oferty decyduje wyłącznie cena. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Balzola z Hiszpanii. Chce ona zbudować trasę wraz z nową stacją za kwotę 61 mln zł.

Termin realizacji to 18 miesięcy od daty podpisania umowy na roboty budowlane.

- Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Inwestycja dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać dźwig osobowy, łączący peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej - dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie tzw. passarelli - obiektu stanowiącego przejście z peronu na wiadukt w ciągu al Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia) i będącego częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Oferty złożone w przetargu.

1. Budimex - 68,5 mln zł.
2. Bilfinger Berger - 76,7 mln zł.
3. Konsorcjum firm: Dekpol i Rajbud - 66,7 mln zł.
4. Trakcja PPMT - 78,7 mln zł.
5. Balzola - 61 mln zł.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Dobrze ze nie 100 firm bo jak tory miedzy gdanskiem a warszawa nigdy by nie zostaly skonczone

    • 4 2

  • (2)

    Wszystko pięknie ładnie tyko nikt nie pisze najważniejszej rzeczy na Gdańsku Głowniom są, co najmniej 4 tory do postoju SKM tam będą jedynie 2 wniosek z tego jest taki, że jedynie, co 2 kolejka tam pojedzie nie wszystkie, dlatego ale trzeba będzie się przesiadać albo w odpowiednią wsiadać. Nie rozumiem czemu o tym nic się nie mówi

    • 5 5

    • ja też nie rozumiem, jeśli nie pojadą tam WSZYSTKIE skm-ki to pewnie...

      ...będę z tego korzystać jak ze sprinterów - czyli wcale... :/ najważniejszą rzeczą w komunikacji SKM jest jej prostota i "prędkość" w pewnym sensie - chociaż nie jest zbyt duża.

      Mamy bardzo cenną rzecz w SKM, po prostu jest jedna linia i wystarczy komukolwiek powiedzieć - "idz na peron i jedz w kierunku gdanska / gdyni" a dojedziesz... im więcej będzie wyjątków, tym gorzej, dlatego jak już budują tą stację jako jedną z gdańskich, to każda kolejka powinna tak jechać!

      • 0 0

    • dwa tory odtawcze plus wyjazdowy przy peronie to 3 miejsca

      powinno wystarczyć.
      Nie liczę drugiej strony peronu, wolnej dla przyjeżdżających.

      • 0 0

  • (5)

    A niemozna tych pieniędzy dać dziecią?

    • 6 16

    • na dopalacze

      • 5 0

    • czemu dać?

      • 1 0

    • najpierw tobie na słownik języka polskiego

      • 4 0

    • no przecież dają...

      diecią i prezesów, polityków i prezydentów, które prowadzą firmy budowlane...

      • 2 1

    • To jest wlasnie dobra prowokacja, a nie jakas Angelika.

      To minusujecie. Spojrzcie jak genialnie wplecione sa bledy ort. I to "dziecią". Sam sens wypowiedzi tez pasuje do konwencji glupiutkiej mlodziutkiej matuli, ktora zdecydowala sie podzielic swoimi przemysleniami. Ode mnie zdecydowany +.

      • 4 0

  • tylko dla skoczków nie budujcie

    bo na innych przystankach trzeba zrezygnowac z jazdy albo dobrze nauczyc sie skakac taka przepasc jest między peronem a kolejką

    • 8 4

  • Bracia Hiszpanie! Niezwyciężeni Torrardoży! La Grana!

    Jako transportowy ekspert, nieśmiało wystawiam swą kandydaturę na szefa tego przedsięwzięcia.

    • 4 3

  • SKM powina byc przedluzona do Pruszcza Gdanskiego 40 lat temu a teraz to juz do Pszczolek i Tczewa (12)

    SKM - do Pruszcza Gdanskiego a wlasciwie to do Pszczolek i do Tczewa tak jak juz jest do Wejherowa

    • 16 4

    • Nie powinna (9)

      Zwracam uwagę na ostatnie słowo w nazwie przewoźnika. Od obsługi regionu jest kolej regionalna. Pole do funkcjonowania SKM jest wyłącznie na odc. Wejherowo - Pruszcz.

      • 10 4

      • SKM to Wejherowo - Tczew

        Aglomeracja Metropolitarna to Wejherowo - Tczew

        • 4 6

      • region to masz w Bytowie albo na Helu czy Kwidzynie - a aglomeracja to fakt Wejherowo - Tczew (6)

        • 3 1

        • (4)

          na odc. Wejherowo - Pruszcz masz generalnie ciągłość obszaru zurbanizowanego. Za Pruszczem są pola, łąki, kilka wiosek, Pszczółki i dopiero Tczew. Jeśli te wszystkie pola są "aglomeracją" to ja się nie znam ;) Idąc tym tropem, bez większego problemu można by włączyć do aglomeracji także Malbork i Pelplin, a Słupsk już właściwie włączono skoro jeździ tam SKM...

          • 5 2

          • Tczew to 50 tys. ludzi w zasięgu gdańskich miejsc pracy i odwrotnie. (1)

            • 5 0

            • Nie zaprzeczam

              Dlatego powinna być zapewniona bardzo dobra komunikacja z Tczewem, ale w konwencji kolei _regionalnej_, a nie miejskiej. Czyli szybki dojazd do Trójmiasta, w Trójmieście ewentualnie jazda po torach SKM lub przesiadka na SKM + oczywiście wspólny bilet.
              Skrajną głupotą jest/było wysyłanie SKMek przez całe województwo przy _niezwiększonej_ liczbie składów w przedsiębiorstwie.

              • 4 2

          • pojedz i zobacz co jest za Pruszczem Obecnie to ta strona jest ladniejsza niz na Wejherowo

            w rumi w redzie tez masz pola i laki nawet krowy sie pasa

            • 5 1

          • wpisujcie miasta ktore chca byc aglomeracja...

            nowe polaszki

            • 1 2

        • Popieram, powinny istnieć częste, tanie i wygodne połączenia kolei podmiejskiej

          Tczew-Wejherowo, a nawet Tczew-Lębork. A w stronę Kaszub przynajmniej Gdańsk-Żukowo-Kartuzy. Wtedy będziemy mogli mówić o europejskiej metropolii. Zobaczcie,jak takie systemy komunikacyjne wyglądają na Zachodzie. A nie tylko jęczenie o "trzecim pasie obwodnicy",który guzik da.

          • 3 1

      • a Wejherowo to niby co? metropolia?

        • 3 0

    • Ale poco? Żeby kocmołuchy jeździły??

      • 1 3

    • To ja mam kontrpropozycję

      Do Słupska, Lęborka i Tczewa SZYBKIE pociągi regionalne, a pomiędzy Pruszczem i Wejherowem wzajemne honorowanie biletów SKM i PR - tak jak w Warszawie. Co wy na to?

      • 1 1

  • "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min."

    Co to za bełkot? Co ma nowy przystanek do częstotliwości 7,5 min.? Kiedyś się dało jeździć co 7,5 min. do Gdańska Gł., a teraz potrzeba do tego nowego przystanku?

    • 22 3

  • Na zdjeciu jaki syf i brud ale wstyd Brudasy i Fleje - Gdansk Miasto Brudasow i Flejow (1)

    Tu do tego Syfu i Brudu zaden turysta nie powroci
    Zacznijcie sprzatac myc i szorowac to Syfiaste i Smierdzace Miasto juz jest 21 wiek,
    Gdanszczanie, Ludzie myjcie sie tez bo smierdzicie i pierzcie swoje ciuchy bo sa brudne nieswieze i smierdzace - jak skunksy
    W komunikacji miejskiej smierdzi i jest brudno i umazane podlogi

    • 12 12

    • w średniowieczu nikt się nie mył,

      a miasto kwitło

      • 1 1

  • Nie mogę już słuchać tego GŁUSZKA

    GŁUSZEK to KŁAMCZUSZEK i aferzysta. Tylko znajomi dostają pozwolenie.

    • 6 1

  • Myśl Pana Głuszka na dzisiaj

    Kolejna genialna myśl Pana Głuszka:
    "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min"
    O dziwo gdy nie było tego przystanku skmki mogły jeździć co 7.5 min, a wydłużenie taktu miało być spowodowane remontem torów i przebudową przystanku Wrzeszcz.
    Niedługo można by z tego książkę napisać.

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane