• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć firm chce budować stację SKM Gdańsk Śródmieście

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście. Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Hiszpańska firma Balzola złożyła najniższą ofertę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście i doprowadzenie do niej dwóch torów ze stacji Gdańsk Główny. Chcą za to 61 mln zł.



We wtorek w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście otwarto oferty złożone w przetargu na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Przedsięwzięciem jest zainteresowanych pięć firm. O wyborze oferty decyduje wyłącznie cena. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Balzola z Hiszpanii. Chce ona zbudować trasę wraz z nową stacją za kwotę 61 mln zł.

Termin realizacji to 18 miesięcy od daty podpisania umowy na roboty budowlane.

- Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Inwestycja dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać dźwig osobowy, łączący peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej - dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie tzw. passarelli - obiektu stanowiącego przejście z peronu na wiadukt w ciągu al Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia) i będącego częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Oferty złożone w przetargu.

1. Budimex - 68,5 mln zł.
2. Bilfinger Berger - 76,7 mln zł.
3. Konsorcjum firm: Dekpol i Rajbud - 66,7 mln zł.
4. Trakcja PPMT - 78,7 mln zł.
5. Balzola - 61 mln zł.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Marzenie...

    1. SKMki (nawet jeśli 1 składowe) co 5 minut
    2. poza stacje Gańsk i Gdynia co druga SKMka
    3. oznaczenia nazwy stacji na peronie na całej długości stacji
    4. dla mieszkańców trójmiasta bardzo tanie bilety roczne na SKM i komunikacje miejską
    5. buspasy / wbudowane w tory tramwajowe (dla autobusów, służb ratunkowych)

    jeszcze pare innych dobrych pomysłów by się znalazło i wtedy mielibyśmy zero korków w mieście i więcej ludzi na ulicach, każdy więcej ruchu na powietrzu (czystszym) i tym samym zdrowsze społeczeństwo :)

    • 2 1

  • czy będą tam czyste kible z monitoringiem muszli?

    to znaczy jeśli ktoś próbuje wyjść zasyfiwszy pierwej, to system go zablokuje?
    Niech naukowcy z PG coś zaprojektują, ale wcześniej proszę o automatykę dla wajch tramwajowych.

    • 0 0

  • W zamian za załatwienie kontraktu dla Hiszpanów, Adamowicz i reszta ekipy dostanie po daczy w Maladze:)

    • 1 0

  • Mam nadzieję, że tory będą bardziej proste niż na wizualizacji ;-) (1)

    I dlaczego nie można budować wiat na całej długości peronu oraz tak, aby zadaszenia częściowo zachodziły na tory? Tu jest Polska! Częste deszcze, kilka miesięcy zimy, czy nikt tego nie zauważa?

    • 1 1

    • dokłada analiza dwóch wariantów. zadaszenie na wysokości 3 i 6m

      3metry - zadaszenie niezachodzące nad tory. Możliwość zacinania opadów ograniczona przez stojący w pobliżu skład.

      6 metrów - zadaszenie ponad drutem sieci trakcyjnej. Opady mogą zacinać ponad składem.

      Wniosek? jedynym skutecznym rozwiązaniem byłoby przykrycie całego peronu płytą opierającą się o ściany wąwozu. Dodatkowo zadaszenie musi mieć konstrukcję uniemożliwiającą ześlizg lodu na sieć trakcyjną czy też na sąsiednie tory.

      • 0 0

  • mitomani

    Ta budowa to pomysł kilku decydentów PO. Komu ta kolej jest potrzebna za 900 mln PLN?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane