• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć firm chce budować stację SKM Gdańsk Śródmieście

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście. Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Hiszpańska firma Balzola złożyła najniższą ofertę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście i doprowadzenie do niej dwóch torów ze stacji Gdańsk Główny. Chcą za to 61 mln zł.



We wtorek w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście otwarto oferty złożone w przetargu na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Przedsięwzięciem jest zainteresowanych pięć firm. O wyborze oferty decyduje wyłącznie cena. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Balzola z Hiszpanii. Chce ona zbudować trasę wraz z nową stacją za kwotę 61 mln zł.

Termin realizacji to 18 miesięcy od daty podpisania umowy na roboty budowlane.

- Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Inwestycja dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać dźwig osobowy, łączący peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej - dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie tzw. passarelli - obiektu stanowiącego przejście z peronu na wiadukt w ciągu al Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia) i będącego częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Oferty złożone w przetargu.

1. Budimex - 68,5 mln zł.
2. Bilfinger Berger - 76,7 mln zł.
3. Konsorcjum firm: Dekpol i Rajbud - 66,7 mln zł.
4. Trakcja PPMT - 78,7 mln zł.
5. Balzola - 61 mln zł.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Przystanek Gdańsk-Śródmiescie, a poziom ledwie przeciętny jak Gdynia Grabówek. (1)

    Nie mam nic do Grabówka, ale tu rozmach musi byc adekwatny do lokalizacji !!

    • 5 2

    • Jak ma być z rozmachem,to proponuję wzorować się na Włoszczowie Północ

      • 2 0

  • Budimex Bubel musi obejść się smakiem!

    • 1 0

  • zamiast nowej stacji CHCEMY NOWYCH POCIĄGÓW!!!!!!!

    • 2 3

  • Brawo hiszpanie

    Coraz czesciej wygrywaja firmy hiszpanskie w polsce bo nasze pewnie chca dwa razy tyle.

    • 1 0

  • Hiszpańska firma Balzola złożyła najniższą ofertę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście

    Hiszpańska firma Balzola złożyła najniższą ofertę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście - Opole też było najtańsze i jak się skończyło

    • 3 0

  • Między Gdańskiem Gł. a Orunią są tory odstawcze...

    Mam nadzieję, że SKM stanie na wysokości zadania i dopasuje odpowiednio rozkład. Część pociągów może kończyć bieg w Głównym i przejechać (oczywiście bez zatrzymania) obok Śródmieścia na zjazd. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się od wielu lat w przypadku Chyloni i Cisowej. Co więcej, SKM tego nie zmienia, aby nie zniechęcać zadowolonych z tego udogodnienia pasażerów.

    • 2 0

  • Najtańsza i najdroższa odpada (Balzola 61 mln i Trakcja 78.7 mln). Zostają trzy (najtańsza Konsorcjum 66,7 mln i najdroższa Bilfinger 76,7 mln) odpadają. Zostaje Budimeks 68,5 mln - więc ,do roboty.

    • 0 1

  • Jakie Śródmieście... Przedwojenne (2)

    Petrshagen a powojenna Biskupia Górka...

    Kolej powinna docierać do dawnego dworca Toruńska , przed Chełmen odbijać w lewo na Słupsk czy też na Lębork.

    Gdańsk jest nieszczęśliwie przepołowiony torami.

    itd.

    • 0 4

    • Znowu te brednie

      mylisz miejsca, to w innym kierunku i nie Chełm, a stary Chełm, to dwa różne osiedla, gdzie granica między nimi jest wyraźna.

      • 0 0

    • W Gdańsku myślenie przychodzi z ogromnym trudem. Można było schować tory od dworca głównego aż po południe w tunel i byłoby sporo miejsca na inwestycje

      • 2 0

  • Ciekawe ile polskich firm wygrywa przetargi w Hiszpanii? (1)

    • 2 0

    • ciekawe ile startuje

      aby wygrać trzeba startować LOL

      • 0 0

  • brawo skm i gdańsk

    cieszy mnie takie rozwiązanie zwłaszcza że ułatwi to turystom zwiedzanie chociażby fortyfikacji zlokalizowanych na Dolnym Mieście i ułatwi komunikacje z dzielnicami obsługiwanymi przez tramwaje w kierunku Stogi czy Łostowice , mam tylko pytanie czemu nie można zmodernizować lini skm w kierunku Nowego Portu , przecież to też atrakcja np latarnia czy stacji Brzeźno

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane