• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć niezrealizowanych inwestycji w Trójmieście

mn
14 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na mapie Trójmiasta planowano wiele dużych inwestycji, które nie doczekały się nigdy fazy realizacji. Na mapie Trójmiasta planowano wiele dużych inwestycji, które nie doczekały się nigdy fazy realizacji.

Niedawno pisaliśmy o pięciu największych inwestycjach, które zmieniły życie mieszkańców Trójmiasta. Tym razem przedstawiamy inwestycje, które były szumnie zapowiadane przez inwestorów, ale z wielu różnych powodów nie powstały.



Tor Formuły 1 w dzielnicy Maćkowy



Wizualizacja toru Formuły 1 w Gdańsku. Wizualizacja toru Formuły 1 w Gdańsku.

Która inwestycja jest warta zrealizowania?

Głównym elementem miała być trasa wyścigowa na głównym torze o szerokości 12 i długości 4335 metrów, z 17 zakrętami (sześcioma lewymi i 11 prawymi). Najdłuższa prosta - startu i mety - miała 593 metry. Różnica poziomów na torze miała wynieść 20 m.

Poza torem wyścigowym miały powstać także: tor kartingowy (długość 1,2 km), tor motocrossowy (2 km) oraz prosta do wyścigów na 1/4 mili, czyli na dystansie 402,336 m. Dodatkowo obok miał powstać tor żużlowy oraz trasa pozwalająca na organizację wyścigów samochodów terenowych. Kilkukrotnie wskrzeszany pomysł ostatecznie jednak upadł.

Sztuczna wyspa w Sopocie



Planowana wyspa u wybrzeży Sopotu. Planowana wyspa u wybrzeży Sopotu.
Najmniejsze miasto Trójmiasta pozazdrościło Dubajowi bujnej linii brzegowej powstałej wskutek ludzkiej pomysłowości i również zamarzyło o wdzierającym się w głąb Zatoki Gdańskiej terenie na pograniczu Gdańska i Sopotu.

Koszt całego przedsięwzięcia, tj. utworzenia 10-hektarowej wyspy z mariną na 350 jachtów oraz podwójnego półkilometrowego molo, które łączyłoby marinę z brzegiem, szacowano w 2008 roku na 800-900 mln zł, a więc porównywalnie do ceny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Jak pokazała rzeczywistość, projekt pozostał wyłącznie w sferze marzeń.

Podwodny hotel w Gdyni



Podwodny hotel u wybrzeży Gdyni. Podwodny hotel u wybrzeży Gdyni.
Water Discus Hotel miał być wyjątkową konstrukcją, ożywieniem kart powieści science-fiction. O pomyśle podwodnego hotelu zrobiło się głośno w 2010 r. Spółka Deep Ocean Technology, czyli autor pomysłu, by realizować tak skomplikowane technologicznie zadania, podjęła stałą współpracę z naukowcami i inżynierami z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej oraz innych polskich instytucji badawczych i badawczo-rozwojowych. Wykorzystano także umiejętności produkcyjne krajowych i zagranicznych stoczni oraz producentów wyposażenia.

Inwestor przekonywał, że projektem zainteresowane są zagraniczne firmy, które chcą wybudować go na Malediwach i Bahamach. Potem była mowa, że prototyp stanie w Gdyni.

Wizjonerski pomysł zatonął jednak w odmętach.

Rozbudowa mola w Brzeźnie



Wizualizacja rozbudowy mola w Brzeźnie. Wizualizacja rozbudowy mola w Brzeźnie.
Wiele lat temu planowano przedłużyć istniejące molo w Brzeźnie. Jego długość miała być powiększona z 116 do aż 246 metrów, co umożliwiłoby cumowanie tutaj małych statków, w tym tramwaju wodnego. Budowa miała ruszyć w 2009 roku, a o kształcie platformy na końcu molo zadecydowała sonda internetowa.

W tym przypadku również skończyło się jedynie na szumnych zapowiedziach.

Kolejka linowa na Górę Gradową



Pomysł kolejki linowej na Górę Gradową. Pomysł kolejki linowej na Górę Gradową.
Pomysł budowy kolejki linowej pojawił się już w 2005 r. Miała ona być najlepszym środkiem dla połączenia Grodziska ze Śródmieściem Gdańska ze względu na brak dogodnej drogi dla pieszych. Koszt wybudowania szacowano wówczas na ok. 5 mln zł, a sześcioosobowe wagoniki pokonujące około 50 m różnicy poziomów miałyby w ciągu godziny przewozić ok. 600 osób.

Lata minęły, a kolejki jak nie było, tak nie ma.
mn

Opinie (360) ponad 20 zablokowanych

  • Poza rozbudową mola (6)

    w Brzeźnie, reszta tych pomysłów to kompletne bzdury. Te infantylne i podszyte kompleksami "inwestycje" na szczęście nigdy nie powstaną, ale pokazują stan umysłu ich autorów, którym wydaje się, że nowoczesność to stawianie spektakularnych i elitarnych budowli. Niestety, wierzy w to też wielu Polaków.
    Nowoczesność to zrównoważone wydatki, sensowne inwestycje skierowane do jak największej liczby obywateli, miejsca, które nie będą udręką dla mieszkańców, bez kosmicznych, nieprzyzwoitych kosztów budowy i utrzymania.

    • 23 13

    • i to właśnie jest myślenie zakompleksionego pol laczka niewiarka... (5)

      trzeba zaryzykować czasem bo inaczej dziadziejesz

      • 4 6

      • Pan/pani (4)

        nie rozumie słowa "kompleks". Proszę odłożyć na bok husarskie skrzydła i chwilę pomyśleć.

        Przykłady z artykułu to kompletna dziecinada. Pamiętam take czytanki z podstawówki: "Jak będzie wyglądał świat za 100 lat". Rysowaliśmy (opisywaliśmy) wówczas jako uczniowie podobne bzdety plus obowiązkowo latające samochody.

        Jeśli komuś się marzą podwodne hotele, niech włączy playstation albo obejrzy "Białego delfina Um".

        • 7 2

        • Świat kreują ci, co mają polot i wyobraźnię. (3)

          Kiedyś maszyna parowa była mrzonką, potem loty w kosmos. Jak ktoś chce, szuka sposobu. Jak nie chce, szuka powodu. Ze zrównoważonym rozwojem się zgadzam, ale u nas rządzi kapitalizm korporacyjny więc realizowane jest to, co przynosi dochód a nie to, co służy mieszkańcom.

          • 4 5

          • Na szczęście (2)

            zatem żaden z powyższych pomysłów nie znalazł uznania wśród kapitalistów.
            Proszę przyznać, że wybudowanie kolejki na górkę, toru wyścigowego albo usypanie sztucznej wyspy w malutkim Sopocie to nie przełomowe inwestycje, które na zawsze zmienią Trójmiasto (świat).

            • 5 1

            • Bo na razie jest boom na mieszkania. To saje największy dochód. (1)

              Jak się skończy to firmy developerskie albo się zwiną albo zaczną realizować innowacyjne inwestycje. Czy kolejka na Kamienną Górę to poroniony pomysł?

              • 2 1

              • Genialny na pewno nie jest

                • 1 1

  • STOGI (4)

    Zacznijcie od porządkowania zaniedbań czekających od dziesięcioleci:
    1/ Zagospodarować przestrzeń miedzy blokami ( brak trawników, krzewów, drzewek, podwórka to
    nieutwardzone klepiska - aż wstyd gdy przyjadą goście ).
    2/ Wykonać uliczne oświetlenie miedzy blokami ( ciemności jak w latach pięćdziesiątych )
    3/ A molo na plaży Stogi to łaska - wstyd.
    Komitety wyborcze - czekam na Wasze propozycje. Kto przypomni sobie o zapomnianym osiedlu.

    • 17 3

    • poza tym wszystkim można jeszcze pomarzyć

      • 1 1

    • Kiedy ty byłeś ostatnio na Stogach trolu?

      • 1 1

    • (1)

      Podworka to niech wspolnoty zagospodaruja. A kto je zniszczyl? Mieszkancy stawiajacy auta gdzie popadnie. Miasto na Stogach wyremontowalo chodniki i co? Stoja na nich samochody

      • 1 1

      • Podwórka też tam robi miast. Tak samo remont torów i dróg

        • 1 0

  • a ja proponuję wybudowanie na bałtyku ogromnej wyspy w kształcie krzyża (4)

    widocznego z kosmosu

    • 12 21

    • Bardzo trafne spojrzenie na Polske

      • 3 6

    • Straciles okazje zby milczec

      • 7 4

    • nie tykaj świętości bo hipokryci się odezwą (1)

      • 3 5

      • Ateista też jest hipokrytą? Bo wierzy, że Boga nie ma?

        • 4 1

  • Przydałaby się wieża przy molo w Brzeźnie (3)

    Z tarasem widokowym i knajpą na np 90m. Plus b jumping itp. Obiekt wielofunkcyjny

    • 8 6

    • Ok (1)

      TY oddasz pierwszy skok , ale bez zabezpieczenia

      Milego dnia

      • 4 1

      • ?

        • 0 2

    • Komu by to się przydało?

      Ilu ludzi w tym kraju uprawia b jumping?

      • 0 2

  • Niezrealizowana obietnica...

    Taras widokowy w Sea Towers

    • 26 0

  • Z 10 to można w samej Gdyni wymienić

    • 10 0

  • Donald tusk obiecal elektrownie atomowa pod Gdanskiem. Nawet powolal w tym celu spolki i dyrektorow. (3)

    Ten wielki wizjoner powinien teraz opowiedziec gdzie podzialy sie pieniadze jakie polscy podatnicy wpakowali w jego mrzonki.

    Szanowna redakcjo zapytajcie go jak bedzie okazja.

    • 24 6

    • (2)

      A kto to rozwalił? Pis zamknął ten program i postawił na syfiasty węgiel.

      • 3 6

      • sugerujesz, ze Kopacz dokonczyla projekt i pis zamknal sprawe? (1)

        otoz nie. wegiel tez nie ma tu nic do rzeczy. chodzilo o wyprowadzenie grubych milionow na powolane spolki. od poczatku tusk wiedzial, ze robi przekret i nic nie mial zamiaru budowac. jedynie symulowac.

        • 3 3

        • w tym czasie mogl te miliony przeznaczyc na OZE

          wiec jak to? glupio wyszlo co?

          • 0 2

  • Zabrakło terenów

    Budyń wszystkie sprzedał mafii deweloperskiej.

    • 14 4

  • zamiast rozbudowy mola w brzeźnie zbudujcie nowe/kolejne (2)

    np w Jelitkowie / na starym miejscu/
    a co do pomysłów to raczej niezbyt udane-
    1/ kolejka na Gorę Grodzisko - wiadomo chodziło o turystów? doorzących pod ten moloch co zniszczył zabytek achitektury obronnej,
    2/ sztuczna wyspa w Sopocie - no cóż kompleks sołtysa który gdy rzuci okiem w którąkolwiek stronę to wchodzi z widokiem do sąsiada
    3/ tor F1 to też próba polityka by zaistnieć. Gdy polski kierowca odnosił sukcesy w F1 to można było przejść w rozmowie na tematy gdańskie ale gdy polski udział w F1 się skonczył to i nie ma paliwa by podgrzewać temat. (ot taka dyrdymałka prafialna budynia gdańskiego)

    • 12 4

    • A gdzie mają się nauczyć jeździć? Na Grunwaldzkiej pod halą Olivia? (1)

      • 2 2

      • na lotnisku w Borsku

        • 2 0

  • Tor powinien powstać jak najszybciej. (3)

    Jako właściciel C63 i GT3 RS byłbym stałym klientem, a tak to w sumie mam tylko kolekcjonerskie zabawki w garażu.

    Można pogadać z chłopakami z Lotosu jako sponsorem takiego toru. Oczywiście tor F1 to bzdura, bo nigdy nie będzie tu zawodów, ale jest pełno innych mniej prestiżowych zawodów.

    Do tego klienci ze Skandynawi i Obwodu Kaliningradzkiego byliby zadowoleni.

    • 17 8

    • Chcesz mieć tor to sobie zbuduj. (2)

      Jak jest tylu chętnych to załóż stowarzyszenie, zgromać środki, wykupcie grunty, załatwcie formalności (projekt, zezwolenia, przekonajcie ekologów, itp), a potem wybudujcie i utrzymujcie ten tor..

      Nie ma chętnych. Tak myślałem.

      Lotos to spółka publiczna i nie ma marnotrawić pieniędzy na fanaberie grupki maniaków.

      A na marginesie - nikogo nie interesuje jakim jeździsz samochodem.

      • 5 7

      • Kupić ci maść na ból tyłka?

        Lotos sposoruje już sporty motorowe tak samo jak inne.

        A Gdańsk dokłada rocznie w ratach, ulgach podatkowych i dotacjach ponad 30 mln do stadionu dla marnych kopaczy, a ty możesz najwyżej skorzystać z tego stadionu tak że pójdziesz raz w tygodniu na mecz i popatrzeć jak patola drze ryja.

        Tory wyścigowe w Europie zarabiają na siebie i skorzystać może każdy.

        • 7 3

      • żal.pl

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane