• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deweloperzy gotowi zainwestować 900 mln zł w Nowy Port

Michał Brancewicz
16 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (274)
Mapa z podziałem na publiczne i komercyjne (na żółto) elementy, które będzie zagospodarowywał prywatny inwestor. Mapa z podziałem na publiczne i komercyjne (na żółto) elementy, które będzie zagospodarowywał prywatny inwestor.

Doraco, Cordia, MultibudDekpolemDevelia - ci deweloperzy zgłosili chęć stworzenia partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem w celu zagospodarowania Nowego Portu. Umowa PPP powinna zostać podpisana w marcu 2025 r. Realizacja wszystkich elementów pochłonie ok. 900 mln zł i może zająć nawet 15 lat.



Uda się wyłonić prywatną firmę, która zainwestuje w Nowy Port?

Obszar inwestycyjny znajduje się w różnych częściach Nowego Portu i ma powierzchnię 13 ha, z czego 8 ha zostanie przeznaczonych na cele komercyjne.

Wybrana firma będzie musiała zrealizować szereg inwestycji tzw. celu publicznego, by móc zagospodarować pozostały obszar, z którego czerpać będzie zyski.

Miasto oczekuje w pierwszej kolejności zagospodarowania wybranych nieruchomości.



Zagospodarowanie nieruchomości na cele:

  1. mieszkaniowo-usługowe: duży kompleks usługowo-mieszkaniowy (usługi np. o profilu gastronomicznym, handlowym, medycznym), co przyczyni się do wzrostu liczby miejsc pracy,
  2. sportowo-rekreacyjne i turystyczne: np. park rekreacyjny z walorami historycznymi (Szaniec Zachodni), budowa basenu w rejonie ul. Krasickiego i Gałczyńskiego w Gdańsku,
  3. społeczne: budowa żłobka publicznego przy ul. Mylnej w Gdańsku.

Kolejnym elementem jest usprawnienie ruchu pieszego i samochodowego.

Planowane remonty ulic:

  • remont jezdni wraz z chodnikami i sieciami podziemnymi przy Przedszkolu nr 1 "Tęczowa Jedyneczka" przy ul. Władysława IV w Gdańsku,
  • modernizacja ulicy Wyzwolenia w Gdańsku,
  • przekształcenie ulicy Wyzwolenia w zielony bulwar "Zielona Wyzwolenia",
  • utwardzenie nawierzchni placu przy ul. Wyzwolenia w Gdańsku,
  • ciąg pieszy i pieszo-jezdny łączący ul. Oliwską i Na Zaspę.

W Nowy Port mają być wpompowane setki milionów prywatnych złotych. Jedną z inwestycji tzw. celu publicznego ma być stworzenie zielonego bulwaru wzdłuż ul. Wyzwolenia. W Nowy Port mają być wpompowane setki milionów prywatnych złotych. Jedną z inwestycji tzw. celu publicznego ma być stworzenie zielonego bulwaru wzdłuż ul. Wyzwolenia.

Inwestycje o wartości ponad 900 mln zł



Następna część dotyczy poprawy sytuacji socjalno-bytowej mieszkańców dzielnicy Nowy Port poprzez budowę i sprzedaż na rzecz miasta 31 wyodrębnionych mieszkań.

Przyszły inwestor ma wybudować także schronisko dla osób bezdomnych.

Do tego musi zbudować wyodrębnione lokale o innym przeznaczeniu niż mieszkalne, na potrzeby statutowe Gdańskich Nieruchomości o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 400 m kw.

Wkład Gdańska w postaci nieruchomości gruntowych wyniesie ok. 134 mln zł (ok. 15 proc.). Na dzień podpisania umowy wartość nieruchomości zostanie zwaloryzowana, a następnie będzie waloryzowana w okresie umowy (w oparciu o ceny rynkowe - na podstawie wycen), w miarę jak inwestor będzie wykupował kolejne działki.

Szacowana wartość nakładów na cele komercyjne wynosi 778 mln zł netto (ok. 85 proc.).

Wartość inwestycji w cele publiczne ma wynieść ponad 100 mln zł.

Negocjacje potrwają 8 miesięcy



Wymienione powyżej zadania stanowią punkt wyjściowy do negocjacji, dotyczących także terminu realizacji wszystkich przedsięwzięć. Urzędnicy chcą, by podmiot prywatny, już po wybudowaniu, podjął się utrzymania basenu, żłobka i schroniska dla bezdomnych.

15 stycznia 2024 r. otwarto koperty z wnioskami o dopuszczenie do udziału w negocjacjach. Złożyły je cztery podmioty:

Deweloperzy chcący inwestować w Nowy Port

  1. DORACO Investment Sp. z o.o. (lider konsorcjum) i Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o.
  2. CORDIA DEVELOPMENT 15 Sp. z o.o.
  3. Multibud Investment W. Ciurzyński SA (lider konsorcjum) i Dekpol Deweloper Sp. z o.o.
  4. DEVELIA S.A. (lider konsorcjum) i NP 11 Sp. z o.o. Sp. k

Teraz miasto ma 30 dni na ocenę wniosków i zaproszenie wybranych podmiotów do negocjacji. Same negocjacje potrwają ok. 8 miesięcy od dnia zaproszenia.

Umowa PPP w marcu 2025



Zaproszenie do składania ofert zostanie wysłane w terminie 35 dni od zakończenia negocjacji.

Na złożenie oferty wraz z koncepcją urbanistyczno-architektoniczną będzie minimum 60 dni od dnia zaproszenia. Potem nastąpi ich otwarcie, a 45 dni później informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty. W ciągu kolejnych 10 dni dojdzie do podpisania umowy.

Jeśli uda się dotrzymać tych terminów, umowa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zostanie podpisana w marcu 2025 r.

Realizacja wszystkich zadań może zająć nawet 15 lat.

Miejsca

Opinie (274) 8 zablokowanych

  • Jasne (1)

    A gdzie Nautilius k Oceanarium , nowe ulice na Letnicy , korty tenisowe, kino 5D , restauracja na falochronie zach , schody na wiadukt , droga zielona , basen w brzeznie , etc Najpierw zrealizujcie t co obiecujecie od 15 lat , czyli rozumiem ze to jest na nastepne wizja 30 lat , jestescie tacy wiarygodni

    • 13 1

    • Racja,ale artykuł jest o Nowym Porcie.

      • 0 2

  • Ja cię (2)

    Skąd mają tyle kasy ?

    • 2 1

    • Gdańsk 2099 .r

      to fatamorgana,wizje i wizualizacje Nowego Portu z UM.

      • 1 1

    • z kredytu

      • 1 0

  • Patodeweloperka zrobiła na Letnicy betonową dżunglę, a teraz biorą się ostro za zabetonowanie Brzeźna i Nowego Portu.

    • 8 1

  • (2)

    A skonczy się tylko na mieszkaniach

    • 7 1

    • bez usług i dróg

      • 1 0

    • Patrz--usługi

      i sklepach monopolowych.

      • 0 0

  • Oj...

    ...będzie dużo brzydkich i drogich domów. Szkoda Nowego Portu.

    • 5 0

  • Pic na wodę fotomontaż

    Chodzi o pato deweloperkę tylko. Pamiętam listę,,inwestycji " dla mieszkańców mających być zrealizowanych podczas budowy Leclerca, basen też był. Zero realizacji.

    • 4 0

  • A kiedy likwidacja portservice?

    Kiedy likwidacja trucicieli, no kiedy????

    • 6 0

  • A co z uciążliwością sąsiedztwa portu i terenów przemysłowych? (2)

    Ciekawy artykuł o rozwoju miasta. Piękna idea.
    Tylko nigdzie nie ma mowy o terenach portowych i uciążliwości o działalności przemysłowej.
    W komentarzach ludzie piszą o widoku statków przepływających za oknem.
    Chyba za dużo oglądają kolorowych reklam i nie byli nigdy w okolicy portu.

    • 5 0

    • może są po Covidzie i nie czują smrodu z przeładunków miału węglowego i firmy Port Service.

      • 0 0

    • Zostawił testament

      Wizja prezydenta--port pasażerski nie przeładunkowy.

      • 0 0

  • Kolejny raz potwierdziły media ze w trojmiescie sa najdrozsze mieszkania w Polsce ceny wzrosły o 30% w ciagu roku !!

    Gdzie nawet w Warszawie był to wzrost o7% !!A to dlatego ze to tutaj jest republika deweloperów !! Oni nie inwestuja w dzielnice tylko licza zyski z betonowych klocków!!

    • 4 0

  • Krótkowzroczność (2)

    Oddawanie gruntów za półdarmo w tym miejscu to lekkomyślność, obliczona na szybką kasę. Nie idźcie tą drogą.

    • 5 0

    • Nasz port (1)

      jeśli sam nie chce inwestować to niech weźmie pod uwagę, że wszędzie na świecie gdzie przybijają wycieczkowce mnożą się np. knajpki i sklepki. Zwłaszcza że starówka daleko. A ruch wycieczkowców będzie tylko rósł, to prawie pewne.

      • 4 0

      • Promenada w miale węglowym

        Przecież prom zlikwidowali,tramwaje wodne tu nie przybijają chociaż port wyremontował pięknie promenadę przy zbożowcach i przystanki tramwaju wodnego.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane