• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pieniądze z UE na 24 elektrobusy dla Gdyni

Patryk Szczerba
1 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektrobusy pojawiały się już na ulicach Gdyni. Na razie w ramach testów. Elektrobusy pojawiały się już na ulicach Gdyni. Na razie w ramach testów.

Władze Gdyni podpisały umowę na unijne dofinansowanie, które umożliwi zakup 24 nowych elektrycznych autobusów. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów. Powstaną też stacje do ich ładowania. Wartość projektu jest szacowana na 80 mln zł, z czego 70 mln to pieniądze z UE.



Czy inwestycja w elektryczne autobusy to dobra decyzja?

Autobusy elektryczne pojadą na określonych trasach, tam gdzie nie ma trolejbusów. Będą obsługiwać linie nr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne kursy N40 i N94, zastępując pojazdy na olej napędowy.

Na nowości trzeba będzie poczekać. Pierwsze pojazdy wyjadą na ulice za dwa lata - na początku 2022 roku.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Autobusy elektryczne i ładowarki



Oprócz nowych autobusów elektrycznych powstanie również siedem stacji pantografowych szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi - przy pięciu pętlach autobusowych i przystankach końcowych.

Czytaj też: W Gdyni pojawią się midibusy znane z Zakopanego

Dwie ładowarki będą dostępne przy przystanku Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim koło Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

Wiceprezydent Gdyni: inwestujemy w nowoczesność



Projekt zakupu nowych elektrycznych autobusów zachwala wiceprezydent Gdyni, podpisująca w Warszawie w imieniu samorządu stosowne dokumenty.

- Pod koniec ubiegłego roku odebraliśmy w Rzymie nagrodę. Gdynia została uznana za trzecie najlepsze miejsce do życia wśród miast od 150 do 400 tysięcy mieszkańców. Nie osiągniemy takich wyników, jeśli nie będziemy inwestować w nowoczesność. Nie moglibyśmy tego robić, gdyby nie wsparcie unijne, dzięki któremu jesteśmy w stanie ogłaszać dzisiaj początek tego nowego projektu. Pozwoli on nam osiągnąć jeszcze lepsze parametry, które dziś wydają się być może zbyt wysokie, ale jestem głęboko przekonana, że w przyszłości okażą się idealne, tak, jak stało się to z naszymi trolejbusami - zapewnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Całkowita wartość projektu wynosi 81 mln. 34 tys. złotych. Unijna dotacja to 68 mln. 649 tys. 400 złotych.

Miejsca

Opinie (253) ponad 20 zablokowanych

  • Uwaga lemingi powtarzamy (8)

    Nowa propaganda TVNPO - trzeba w nieskończoność opowiadać bzdury, że PiS wyprowadzi Polskę z UE, dlatego głosować mi tu wszyscy na PO - przeprosimy Niemców za holocaust, zaoramy lot i sprzedamy resztę Polskich firm POdwyzszymy podatki, wpuścimy uchodźców i wykonamy wszystkie POlecenia Niemców, za to będziemy znów prymusami w UE i Angela POklepie nas i sypnie Euro na nowe drogi, mosty. Dalej będziemy sie cieszyć, że Unia nam kasę daje zrobi się prawdziwa demokracja, konstytucja i prawozadnosc a Pan Neumann nadal będzie mówił kogo sąd skaże a kogo nie...

    • 10 20

    • jesteś albo głupi albo cienko manipulujesz, Gdańsk to nie wieś gdzie głupi lud wszystko kupi, (3)

      nie trzeba być zwolennikiem żadnej partii by myśleć i czuć inaczej . W d*pie mam propagandę TVNPO bo oni są tendencyjni ale TVP kłamie ,zresztą Kurski sam powiedział (głupi naród to kupi i wieś kupuje )

      • 4 4

      • (2)

        No tak bo ty jesteś mądry, wykształcony i z wielkiej aglomeracji ;) a poza tymi inwektywami, (które notabene świadczą o kompleksach), to masz jakieś argumenty?

        • 4 3

        • byle co jesz i byle co piszesz , zawsze tak masz czy teraz to wyjątek (1)

          • 1 4

          • Kolejna porcja niezwykle rzeczowych argumentów od Pani anki, która jak mniemam ma perfekcyjną, mam nadzieję, że wegańską dietę, co pozwala nam wszystkim zakładać, że definitywnie ma rację ;))))

            • 3 3

    • Generalnie komentarze pod artykułem mają dotyczyć (3)

      treści artykuł choć do Ciebie zapewne nie dotarło. Twoje rewelacje na temat UE pasują tutaj jak gów** do twarogu ale jeśli jesteś rozczarowany demokracją europejską wyjedź do Rosji. Tam bardzo szybko przywołają się do porządku.

      • 3 4

      • Bawo, dobrze mu odpisałeś. Chociaż wątpie że impecyl i ignorant zrozumie.

        • 2 4

      • Ależ wzburzenie ;) Panie Jerzy, zanim zacznie Pan pełnić rolę moderatora tego forum, polecam przeczytać chociaż tytuł artykułu, czyż nie mówi on o pieniądzach z UE? Myślę, że to, z czym jada Pan twaróg na śniadanie, również niewiele ma tutaj do rzeczy, wiec zostawię to bez komentarza. Poza tym, serio nie mam prawa wymagać więcej od europejskiej demokracji? Osobiście uważam, że jako Polak mam do tego pełne prawo. Mało tego, zaryzykuję tezę, że obecny stan demokracji w UE oraz całkowity brak nad nim refleksji, jest największym zagrożeniem dla dalszej egzystencji UE.

        • 3 2

      • Unia ci da hahaha banana bez środka hihihi

        • 2 1

  • I po co?

    ....teraz na słupach i trakcji będą sądzić kwiaty czy bluszcz?

    • 3 1

  • Zamiencie Troljebusy na elektryki!

    • 0 4

  • Unia Europejska pomaga nam ogromnie. (1)

    Nie rozumien skad taki hejt na UE ? Zobaczcie tutaj, dostajemy super dofinansowanie.

    Mariola z Witomina

    • 8 5

    • Jak to skąd, od tępaków, pislamistow, nacjonalistów i tym podobnej maści oszołomów.

      • 2 4

  • A premier vel Pinokio mówił, że Unia daje tylko na chodniki.
    Oj nie ładnie kłamać!

    • 7 3

  • Nic dla zdrowia (1)

    To nie jest czysta energia ślad węglowy jest straszny. Baterie trzeba wyprodukować rzadkich metali, bateria ma krótki okres przydatności. Części zamienne bardzo drogie. Może nie będą smrodzic tutaj ale będą szkodliwie w całym rozrachunku dla globu. Utylizacja baterii będzie tak drogą że ZKM podniesie ceny biletów na ten cel. Nawet Rudnik z Cejrowskim są w zgodzie w tej sprawie. Ostnio Niemieccy naukowcy stwierdzili że szkodliwość baterii oraz ich produkcja jest bardziej szkodliwa niż diesel z nowoczesnymi katalizatorami. Pozdrawiam

    • 8 2

    • sama prawda, a jeśli brać pod uwagę, że Gdynia ma już infrastrukturę pod CNG, oraz pod Trolejbusy (które coraz mniej różnią się od autobusów elektrycznych) to zakup tego czegoś wydaje się jeszcze bardziej irracjonalny.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    W końcu ub. roku gmina Gdynia zrealizowała wielki kontrakt na (11)

    zakup autobusów i trolejbusów. Łącznie zakupiono 51 trolejbusów i 55 bardzo nowoczesnych autobusów MAN z silnikami diesla spełniającymi normy czystości spalin EURO 6D. Za 55 autobusów
    z czego 60% przegubowych Gdynia zapłaciła 76 mln zł. co daje (upraszczając) ok. 1,4 mln za pojazd. Nietrudno wyliczyć, że za pojazdy elektryczne, z których tylko 33% jest przegubowych cena wynosi (znowu upraszczając 3,3 mln zł za pojazd co oznacza, że jeden autobus elektryczny to 2,4 autobusu klasycznego.
    Autobus elektryczny jest zero emisyjny ponieważ źródło energii znajduje się poza autobusem (elektrownia, sieć), które zero emisyjne bynajmniej nie są. Mało tego, akumulatory elektryczne, o czym każdy, kto posiada choćby komórkę zapewne wie, z każdym cyklem ładowania tracą pojemność i ich efektywność energetyczna z czasem znacząco spada. Po kilkuset cyklach ładowania będą nadawać się tylko do wyrzucenia stanowiąc niebezpieczny, trudny do utylizacji odpad. Ponadto efektywność wykorzystania energii w układzie ładowarka, akumulator, silnik wynosi 50% co oznacza, że z każdych zużytych na ładowanie 100 kWh możemy wykorzystać tylko 50 kWh, reszta to straty w układzie. Wynika z tego jasno, że bzdurzenie o ekologicznych elektrycznych pojazdach służy tylko i wyłącznie po to aby napędzać związany z tym, niezwykle kosztowny biznes. Natomiast zgodnie z obiektywnymi ocenami fachowców najbardziej ekologiczne, biorąc pod uwagę całość zagadnienia, są samochody z silnikami diesla, oczywiście spełniającymi najnowsze normy czystości spalin.

    • 44 19

    • Źródła źródła źródła... (1)

      Nic więcej tylko narzekanie. Sprawność układu 50%,ale się uśmiałem

      • 8 5

      • całkowita sprawność jest niewiele lepsza od sprawnosci silnika spalinowego = 40%

        silnik elektr. ma sprawność tylko 90%, akumulator 70% ładowarka dużej mocy też ma spore straty i sprawność 70-80% to dobry standard

        • 0 1

    • Należy ograniczać emisję zanieczyszczeń emitowanych w miastach (1)

      Dziękuję bardzo za zanieczyszczające powietrze autobusy z silnikiem diesla, wolę zero emisyjne pojazdy, bo związane z ich użytkowaniem zanieczyszczenia nie są uwalniane na ulicach miasta. Powietrze w polskich miastach należy do najbardziej zanieczyszczonych w Europie i każda inicjatywa by to zanieczyszczenie zmniejszyć jest bardzo cenna.

      • 4 4

      • OK ale nie za TAKĄ max wygórowaną cenę !!!

        3 autobusy za 1 elektr. ... gdzie tu zysk?
        a produkcja i utylizacja aku ... gdzie tu ECO?

        • 3 1

    • (2)

      Zmiencie kolorystyke gdynskich autobusoe.m te dzisiejsze wygladaja jak PRLowskie PKSy

      • 0 4

      • Nie masz widac pojecia jak wygladaly PKSy (1)

        • 2 0

        • bialo-niebieskie

          • 0 0

    • Tylko wodór (1)

      Sprawność przekładni mechanicznej 99%
      Sprawność silnika elektrycznego: 95%
      Sprawność przetwornika przy odzysku: 80%
      75% energii kinetycznej trafia do akumulatora.
      Sprawność przetwornika przy pracy: 90%
      Sprawność silnika elektrycznego: 95%
      Sprawność przekładni mechanicznej 99%
      Wychodzi około 63%.

      Przy napędzie spalinowym opcja odzysku jest minimalna: programowe zwiększone ładowanie akumulatora przy hamowaniu silnikiem...
      W dodatku przy napędzie spalinowym silnik jest permanentnie po za optymalnymi warunkami pracy.

      Obecnie mania akumulatorowa jest dla mnie podobna z etapem świetlówek po żarówkach żarnikowych a przed diodowymi (LED). Takie trochę siłowe przemycanie kosztu "ślepego zaułku" technologii pod strzechy, by zamortyzować koszty R&D. Nie wyobrażam sobie skażenia na świecie, jak będzie trzeba złomować ok 1 miliard samochodów elektrycznych z bateriami.

      Napęd elektryczny jest najlepszy, jeśli chodzi o wszelkie parametry techniczne. Z resztą lokomotywy spalinowe, to najczęściej lokomotywy elektryczne z "większym agregatem" (czyli z przekładnią elektryczną: silnik diesla - prądnica - silniki trakcyjne). Niestety, energię elektryczną się ciężko (dosłownie i w przenośni) magazynuje.

      Długofalowo najbardziej optymalne jest zasilanie z ogniw wodorowych, gdzie bez spalania z tlenu (w praktyce może być te 20% z powietrza) i wodoru uzyskujemy wodę i przepływ elektronów (prąd). Wodór zaś pozyskujemy z hydrolizy zasilanej farmami wiatrowymi. Wtedy można go wytwarzać przy korzystnym wietrze, by później zmagazynować. Tym samym, przynajmniej przy procesie wytwarzania paliwa, odbieramy część energii z powietrza, czyli w pewnym sensie ochładzamy atmosferę. Zużycie paliwa wodorowego bez spalania, też wygeneruje ciepło, ale znacznie mniej niż silnik spalinowy, gdzie chłodnica cały czas oddaje 70-80% energii, która wchodzi przewodem paliwowym.

      • 2 2

      • schładzamy atmosfere... ;))))))))))))))))))

        to musiałbyś nastawiać takich farm dokładnie na każdym metrze lądu ... bez domów lasów etc. po to żeby 1promil uzyskać.

        • 0 0

    • Też jestem tego zdania,

      ekobajki o zero-emisyjnych pojazdach są jedynie pożywką dla pieniaczy, którzy biorą kasę za robienie dymu (przypomnijcie sobie hałas z "Doliną Rospudy"). Nawet inżynierowie z koncernów samochodowych podzielają zdanie, że elektryk jest mniej ekologiczny od nowoczesnego diesla, należy oczywiście uwzględnić tutaj wszystkie czynniki,czyli ilość energii zużytą na wyprodukowanie baterii, następnie na jej zutylizowanie i problem z wysoce niebezpiecznymi odpadami po nich (nikiel, ołów), a w ciągu jednego życia pojazdu to nawet mogą być cztery komplety, sposób wyprodukowania tejże energii (w Polsce oczywiście węgiel), straty podczas przesyłania i oczywiście to o czym pisałeś straty przy ładowaniu.

      • 1 5

    • Kto ci kolego naopowiadal ze sprawnosc elektrycznego ukladu napedowego to 50% ???

      To nie jest prawda. Jak cie stac to kup pojazd elektryczny, potestuj i dopiero wtedy sie wypowiadaj. Podobnie bajki o ktorych piszesz na temat czystosci wytwarzania pradu z spalania wegla. Zamieszkaj w centrum miasta i otworz okno a zobaczysz jakie to przyjemne. NIkt nie zwraca uwagi na choroby na jakie zapadamy po tym jak powietrze jest coraz bardziej brudne. To samo z halasem, ktory jest cichym zabojcą

      • 0 0

  • Gdańsk najwyrazniej nie chce kasy z UE dlatego kupuje trujacy spalinami złom Niemiecki (2)

    • 2 4

    • a ty jestes ruski i co z tego?

      • 0 1

    • Mogą nie kupować, tylko wtedy nie miej pretensji, jak Ci autobus nie przyjeżdża.

      • 0 0

  • Bez sensu lepiej rozdać tę kasę Gdyńskim Urzędasom!!!

    • 2 1

  • Przedłużyć 31 do Jelitkowa, a 21 do Oliwy.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane