• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
29 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Tak prezentuje się świeżo zmodernizowany skład SKM, który powstał na bazie wysłużonych pociągów SKM serii EN57


W sobotę oficjalnie zaprezentowano pierwszą SKM-kę zmodernizowaną przez Pesę i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Pasażerowie skorzystają z niej w najbliższym tygodniu. Będzie to już trzeci całkowicie odświeżony pociąg trójmiejskiego przewoźnika.



Rozkładanie i składanie rampy wymaga asysty pracowników SKM.

Obsługę pociągu przywołamy przyciskiem umieszczonym na lewo od drzwi, w których wykonano otwór do sprzedaży biletów. Obsługę pociągu przywołamy przyciskiem umieszczonym na lewo od drzwi, w których wykonano otwór do sprzedaży biletów.
Toaleta z obiegiem zamkniętym została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Toaleta z obiegiem zamkniętym została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Czy SKM powinna modernizować tabor czy kupić nowe pociągi?

Nowy pociąg, a dokładnie podwójny elektryczny zespół trakcyjny, to pierwszy pojazd całkowicie zmodernizowany dla Szybkiej Kolei Miejskiej przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki, wchodzącego w skład grupy kapitałowej Pesa Bydgoszcz. Spółka zajęła się inwestycją po tym, jak SKM zerwało umowę z Taborem Szynowym Opole, któremu udało się wykonać zaledwie jeden z 21 zamówionych pociągów.

Czytaj też: Zmodernizowana w Opolu SKM-ka dotarła do Trójmiasta

- Wszystkie składy, które były w trakcie modernizacji w Opolu, przewieziono już do Mińska Mazowieckiego. Prezentowany obecnie skład jest jednak tym, który Pesa i ZNTK modernizowali od podstaw - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Mazowszanie i bydgoszczanie wymienili praktycznie wszystko w starym pociągu. Na pasażerów czekają więc: przestronne wnętrze pozbawione ścianek bocznych, wygodne fotele oraz toaleta z zamkniętym obiegiem.

Wśród nowinek są też duże przeszklone drzwi między wagonami, dzięki czemu można zobaczyć wnętrze pojazdu "na przestrzał". Co ciekawe, samo przejście w przegubie zyskało dodatkowe, niewielkie oświetlenie.

Nie ma też grzejników wzdłuż linii okien, a więc pasażerowie lubiący obserwować widoki wzdłuż torów nie będą musieli borykać się z brakiem miejsca na nogi. Ci natomiast, którzy muszą jechać na stojąco, zyskali poręcze, a także plastikowe uchwyty. Te drugie niestety nie są zainstalowane na całej długości wagonów, a jedynie w niektórych miejscach. W pociągu nie ma też tzw. przedziałów typu metro.

Nie zabrakło miejsca na rowery. I tu trzeba pochwalić kolejarzy, bo pomyśleli także o osobach, które mają problem z zawieszeniem rowerów na specjalnych hakach. Oprócz czterech wieszaków, pojawiły się też dwa tzw. wyrwikółka. Łącznie więc w podwójnym składzie można przewieźć bezpiecznie dwanaście rowerów.

Obsługa pociągu, oprócz zupełnie nowej kabiny wyposażonej w podgląd monitoringu wnętrz, a także kamery zamiast lusterek, zyskała też specjalne okienko do sprzedaży biletów. Dodatkowo, pasażer może wezwać do okienka obsługę wciskając specjalny guzik, a nie - jak było to do tej pory - pukając w drzwi.

Niestety, w zmodernizowanym pojeździe nadal problemem jest duży odstęp między peronem a pociągiem. Wzorem poprzednich remontów pociągów, pojawiły się wprawdzie rampy dla inwalidów czy rodziców z wózkami, ale ich rozłożenie wymaga asysty pracownika SKM. Kolejarze tłumaczą, że montaż np. wysuwanego stopnia wymagałby daleko idącej przebudowy składu, a tym samym byłby bardzo kosztowny.

Ciekawostką estetyczną jest pozostawienie pantografów pełnych (nożycowych), a nie montaż połówkowych, które są standardem w nowych pociągach i tramwajach. Kolejarze tłumaczą to kosztami, bowiem obecna i sprawdzona konstrukcja na dachu pociągu nie została wymieniona, a jedynie nieco odświeżona. Z przodu natomiast pojawiły się zmodyfikowane, względem poprzednich przebudów, reflektory (oczywiście wraz z zupełnie nowym czołem pociągu). Wnętrze jest także bardziej stonowane - nie ma tu niezbyt estetycznych żółtych poręczy.

- Pociąg zostanie wprowadzony do eksploatacji w ruchu liniowym w przyszłym tygodniu. Ponieważ chcemy go sprawdzić w "prawdziwych" warunkach oraz dać możliwość zapoznania się z nim wszystkim naszych klientom, będzie on kursował na dłuższych trasach, także poza granicami Trójmiasta - zapowiada Głuszek.

Zmodernizowane pociągi mają być gotowe do końca br. Przypuszczalnie Pesa wyremontuje o jeden więcej EZT niż miały to zrobić TS Opole, gdyż kary wynikające z niewywiązania się z umowy przekroczyły wartość remontu "Opolanki". Pesa za jeden pociąg otrzyma ok. 5,9 mln zł, zaś TS Opole chciało zmodernizować pociągi do końca 2013 r. w cenie ok. 6,1 mln zł za sztukę.

Miejsca

Opinie (172) 1 zablokowana

  • SKM

    Jak tak ciągle będą je naprawiać to taniej by im wyszło kupić nowe

    • 7 1

  • kto zaprojektował te skośnookie światła?

    kto zaprojektował te skośnookie światła? Nie wiem co projektant miał na myśli, ale pasują do reszty nie powiem jak, ale chyba się domyślacie. Koszmar!

    • 2 5

  • Kiedy

    rozwiązania SKM wrócą do rozwiązań z 1938 z Berlina czyli w poprzednich SKM na 800V - wejście do pociągu było przy peronie - mamy XXI wiek i ten standard jest u nas nieosiągalny

    • 16 0

  • miejsce ze stojakami na rowery....................... (1)

    niech pedalarze dygaja na tych pastuszych pojazdach a nie wożą ich kolejką

    • 10 12

    • w czym problem ? od tego są specjalne przedziały dla rowerzystów

      • 0 0

  • Nie ma większej głupoty jak zrobienie siedzeń tapicerowanych w komunikacji miejskiej.

    Wystarczy że siądzie jakiś zeszczany żur i już będzie śmierdziało w całej okolicy.

    Siedzenia powinny być z tworzywa łatwego do wymycia.

    I ta toaleta. Nastepne miejsce z którego będzie śmierdziało. Zaszczana i z****na po pierwszym dniu. W tramwajch nie ma toalet i ludzie żyją.

    • 22 1

  • Nie wiedziałem że Gdynia Główna stała się przystankiem (3)

    A tak głosi opis jednego ze zdjęć.
    Zdeklasowano stację do roli przystanku?
    Toć to potwarz.
    Hańba.
    Zniewaga.
    Krwi wymaga.

    • 8 2

    • (2)

      Stacja w systemie kolei dalekobieżnych, przystanek jak każdy inny w systemie SKM. Proste.

      • 1 3

      • Nie do końca. (1)

        Gdynia Główna na linii 250 (linia SKM) jest przystankiem osobowym.

        Stacja kolejowa to rejon połączenia kilku linii w różnych kierunkach.

        • 0 0

        • Nie do końca

          Gdynia Główna jest tylko i wyłącznie stacją. Żadnym przystankiem. Podobnie jak Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Orłowo, Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Wejherowo. Reszta "peronów" na tej trasie to przystanki.

          • 2 1

  • 12 sekunda (1)

    Piękny widok w 12 sekundzie.

    • 2 0

    • zgadzam sie !!!

      Z A J E B I S T Y !!! :D! to jest właśnie konstrukcja na miare naszych czasów.... SŁUSZNA DROGĘ MA NASZA WŁADZA !! ........

      • 1 0

  • skandal

    ta rampa to chyba jakiś żart !!!!!

    • 12 0

  • Która prawa??? (2)

    "Obsługę pociągu przywołamy guzikiem umieszczonym na prawo od drzwi"
    Panu Redaktorowi do tej pory myli się lewa z prawą? Na zdjęciu przycisk jest na lewo od drzwi.
    Guziki - są przy spodniach i koszuli.

    • 11 0

    • (1)

      Guzik z perspektywy obsługi pociągu umieszczony jest po prawej stronie. Proszę się nie awanturować.

      • 1 1

      • Pasażer z perspektywy guzika jest umieszczony po... lewej stronie, o ile stoi z lewej, to znaczy z prawej strony.

        • 0 0

  • Tak to jest ze mozna zginac za puszke w renku

    Wandal go nie ominie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane