• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
29 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Tak prezentuje się świeżo zmodernizowany skład SKM, który powstał na bazie wysłużonych pociągów SKM serii EN57


W sobotę oficjalnie zaprezentowano pierwszą SKM-kę zmodernizowaną przez Pesę i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Pasażerowie skorzystają z niej w najbliższym tygodniu. Będzie to już trzeci całkowicie odświeżony pociąg trójmiejskiego przewoźnika.



Rozkładanie i składanie rampy wymaga asysty pracowników SKM.

Obsługę pociągu przywołamy przyciskiem umieszczonym na lewo od drzwi, w których wykonano otwór do sprzedaży biletów. Obsługę pociągu przywołamy przyciskiem umieszczonym na lewo od drzwi, w których wykonano otwór do sprzedaży biletów.
Toaleta z obiegiem zamkniętym została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Toaleta z obiegiem zamkniętym została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Czy SKM powinna modernizować tabor czy kupić nowe pociągi?

Nowy pociąg, a dokładnie podwójny elektryczny zespół trakcyjny, to pierwszy pojazd całkowicie zmodernizowany dla Szybkiej Kolei Miejskiej przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki, wchodzącego w skład grupy kapitałowej Pesa Bydgoszcz. Spółka zajęła się inwestycją po tym, jak SKM zerwało umowę z Taborem Szynowym Opole, któremu udało się wykonać zaledwie jeden z 21 zamówionych pociągów.

Czytaj też: Zmodernizowana w Opolu SKM-ka dotarła do Trójmiasta

- Wszystkie składy, które były w trakcie modernizacji w Opolu, przewieziono już do Mińska Mazowieckiego. Prezentowany obecnie skład jest jednak tym, który Pesa i ZNTK modernizowali od podstaw - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Mazowszanie i bydgoszczanie wymienili praktycznie wszystko w starym pociągu. Na pasażerów czekają więc: przestronne wnętrze pozbawione ścianek bocznych, wygodne fotele oraz toaleta z zamkniętym obiegiem.

Wśród nowinek są też duże przeszklone drzwi między wagonami, dzięki czemu można zobaczyć wnętrze pojazdu "na przestrzał". Co ciekawe, samo przejście w przegubie zyskało dodatkowe, niewielkie oświetlenie.

Nie ma też grzejników wzdłuż linii okien, a więc pasażerowie lubiący obserwować widoki wzdłuż torów nie będą musieli borykać się z brakiem miejsca na nogi. Ci natomiast, którzy muszą jechać na stojąco, zyskali poręcze, a także plastikowe uchwyty. Te drugie niestety nie są zainstalowane na całej długości wagonów, a jedynie w niektórych miejscach. W pociągu nie ma też tzw. przedziałów typu metro.

Nie zabrakło miejsca na rowery. I tu trzeba pochwalić kolejarzy, bo pomyśleli także o osobach, które mają problem z zawieszeniem rowerów na specjalnych hakach. Oprócz czterech wieszaków, pojawiły się też dwa tzw. wyrwikółka. Łącznie więc w podwójnym składzie można przewieźć bezpiecznie dwanaście rowerów.

Obsługa pociągu, oprócz zupełnie nowej kabiny wyposażonej w podgląd monitoringu wnętrz, a także kamery zamiast lusterek, zyskała też specjalne okienko do sprzedaży biletów. Dodatkowo, pasażer może wezwać do okienka obsługę wciskając specjalny guzik, a nie - jak było to do tej pory - pukając w drzwi.

Niestety, w zmodernizowanym pojeździe nadal problemem jest duży odstęp między peronem a pociągiem. Wzorem poprzednich remontów pociągów, pojawiły się wprawdzie rampy dla inwalidów czy rodziców z wózkami, ale ich rozłożenie wymaga asysty pracownika SKM. Kolejarze tłumaczą, że montaż np. wysuwanego stopnia wymagałby daleko idącej przebudowy składu, a tym samym byłby bardzo kosztowny.

Ciekawostką estetyczną jest pozostawienie pantografów pełnych (nożycowych), a nie montaż połówkowych, które są standardem w nowych pociągach i tramwajach. Kolejarze tłumaczą to kosztami, bowiem obecna i sprawdzona konstrukcja na dachu pociągu nie została wymieniona, a jedynie nieco odświeżona. Z przodu natomiast pojawiły się zmodyfikowane, względem poprzednich przebudów, reflektory (oczywiście wraz z zupełnie nowym czołem pociągu). Wnętrze jest także bardziej stonowane - nie ma tu niezbyt estetycznych żółtych poręczy.

- Pociąg zostanie wprowadzony do eksploatacji w ruchu liniowym w przyszłym tygodniu. Ponieważ chcemy go sprawdzić w "prawdziwych" warunkach oraz dać możliwość zapoznania się z nim wszystkim naszych klientom, będzie on kursował na dłuższych trasach, także poza granicami Trójmiasta - zapowiada Głuszek.

Zmodernizowane pociągi mają być gotowe do końca br. Przypuszczalnie Pesa wyremontuje o jeden więcej EZT niż miały to zrobić TS Opole, gdyż kary wynikające z niewywiązania się z umowy przekroczyły wartość remontu "Opolanki". Pesa za jeden pociąg otrzyma ok. 5,9 mln zł, zaś TS Opole chciało zmodernizować pociągi do końca 2013 r. w cenie ok. 6,1 mln zł za sztukę.

Miejsca

Opinie (172) 1 zablokowana

  • przyszlosc POLSKI !!! (1)

    polacy zdewastuja to W KROTKIM CZASIE !!!
    TO TAKA POLSKA SPECJALNOSC WANDALIZM POLAKA !!!

    • 2 3

    • tabletki odstawiłeś?

      • 1 0

  • a głównie chodziło o dodanie stopnia by można było

    bezpiecznie wchodzić i wychodzić z wagonu, czyli dla starszych/ i nie tylko / osób udręka została, też mi modernizacja :( :( :(

    • 7 0

  • (1)

    Co trzeba zrobić, żeby kierować pociągiem (jakie kursy)? Ile płacą na takim stanowisku?

    • 1 1

    • trzeba mieć znajomości

      po co kursy

      • 2 0

  • wszystkie powinny tak wygladac juz dawno , teraz powinno sie pomyslec o kupnie nowych

    pozdrawiam

    • 1 0

  • Troche martwi mnie fakt,ze ..

    Z prostego remontu robi sie wielki szum i sukces spolki.Jak znam nasz piekny kraj, to sklad zostal oczywiscie na calej dlugosci przeswiecony, przez conajmniej proboszcza pobliskiej spolecznosci.A powaznie, zbliza sie lato,sklady pozbawione nawet prostej wentylacji, budy rozgrzane od samych tylko systemow napedu i hamowania, ale ... bede pamietal, ze gdzies tam jezdza takie odnowione, moze ze sprawna wentylacja?, marzenia..

    • 4 1

  • braki

    brak:
    - klimatyzacji dla pasażerów! (jest klima dla obsługi pociągu)
    - łatwych do czyszczenia siedzeń! (marny pomysł siedzenia obijać tkaninami)
    - ciągły problem odległości stopnia od krawędzi peronu (osoba starsza, poruszająca się o kulach nie wejdzie do takiego wagonu!!!)
    - wifi

    a co do wc... no cóż to zależy od naszej kultury, może lepiej go pozostawić zamkniętym jak do tej pory, będzie zawsze czysty :)

    • 6 0

  • Go SKM (1)

    Czy zainstalowano kurtyny powietrzne nad wejściami ? Zimą , na przystankach, otwarte składy szybko się wyziębiają . Ze strachem obserwuję pracę konduktora , który w ciemności wypisuje bilety, szuka reszty i jednocześnie otwiera i zamyka drzwi na postojach. To musi skończyć się wypadkiem. Powinny być automaty biletowe w każdym wagonie lub dodatkowa osoba , która będzie tylko sprzedawać bilety. Toalety super pod warunkiem ,że będą czynne .Przyszłościowo powinien zostać opracowany i wyprodukowany w Polsce model SKM - ki tylko dla Trójmiasta !

    • 2 1

    • z basenem i skocznią narciarską

      • 2 0

  • Niedziela w parametropolii... SKM co pół godziny, częstotliwość kolei regionalnej

    Czy to jest kolej miejska? Zamawiającym dać po wózku dziecięcym, rowerze i pełnej walizce - niech tym się poprzemieszczają dla sportu ;)

    • 5 1

  • oprócz modernizacji/wymiany taboru

    warto pomyśleć o poprawie warunków dojścia do peronów na stacjach: dla mnie priorytetem jest południowy kraniec stacji Gdańsk Oliwa - brakuje tunelu i rampy wjazdowej dla pieszych i wózkarzy od strony ulicy Droszyńskiego/Śląskiej na peron SKM.

    • 0 0

  • ;-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane