- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (85 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (72 opinie)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy Hallera.
Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.
W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.
Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku
Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.
14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.
- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.
- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.
- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.
Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.
W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.
Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.
- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.
Opinie (306) 6 zablokowanych
-
2021-04-22 09:47
Czyli węgiel w miejsce ON...
- 3 3
-
2021-04-22 09:49
Za mały zasięg, brak stacji ładowania na pętlach i odpowiednich rozkładów pod to. Wozy tylko na 3 godzinne dodatki i będą stały na bazie i się ładowały.
- 6 0
-
2021-04-22 09:52
Kolejna zsama wazelina propagandowa .Jeszcze 2 lata temu twierdzili ze są niepotrzebne w Gdańsku! (1)
Ale teraz naturalnie już przed przetargiem wiadomo ze wybiorą mercedesa ,bo Gdańsk kupuje tylko i wyłącznie mercedesa to umowa korupcyjna która idealnie pokazuje urzędasy politycy swą bezkarni. Rząd przeznaczył ponad miliard na autobusy elektryczne dla miast ,ale o dotacje starają się jako jedni z ostatnich !!Kto ma choć trochę rozumu pamięta jaka jest historia kupowania autobusów i tramwajów w Gdańsku .I co wygadywały urzędasy miasta wcześniej !
- 8 2
-
2021-04-22 10:37
ja bym wolał mieć całą flotę jednej marki niż każdy autobus inny,
- 0 0
-
2021-04-22 10:05
Solaris vs. Mercedes (6)
Nie rozumiem dlaczego kupujemy Mercedesy, a nie dążymy do produkcji w Polsce własnych autobusów, np. firma Solaris ( który ma dobrą opinię).
- 9 1
-
2021-04-22 10:22
dlatego ze takie są układy korupcyjne
- 2 1
-
2021-04-22 10:38
jakoś Solaris do poprzedniego przetargu nie stanął. Zresztą te Solarisy co jeżdżą po Gdańsku to złom
- 1 1
-
2021-04-22 11:46
Solaris dobry na Bydgoszcz, Inowrocław, Śrem.
W mieście potrzebne są już poważniejsze maszyny.
- 0 3
-
2021-04-22 13:42
Solaris nie jest polski (2)
- 1 1
-
2021-04-22 16:08
(1)
Ale nadal produkowany w Polsce.
Poza tym to właśnie ich autobusy elektryczne są najczęściej kupowane w UE.- 0 0
-
2021-04-23 16:00
tylko ze na polske i zagranice
sa robione z innych materialow...
- 0 0
-
2021-04-22 10:05
Czyli koniec tematu dot sprzedaży zajezdni na Hallera skoro inwestujemy tam srodki unijne ? (2)
I co wtedy z nową zajezdnią?
- 5 0
-
2021-04-22 19:34
(1)
po co komu nowa zajednia za miastem? Połowa pracowników się zwolni jak będą mieli tam dojeżdżać
- 0 0
-
2021-04-23 22:04
Za jakim miastem ?
morena ujescisko to jest za miastem?
- 0 0
-
2021-04-22 10:12
Duży zasięg, to duża cena i większa masa pojazdu. (3)
Jeśli takie autobusy zostaną wypuszczone na górzyste trasy, to pewnie ich realny zasięg spadnie do 150 km (nie odzyskają 100% energii przy zjeździe). To spowoduje, że będą w ciągu dnia musiały wrócić do zajezdni na Hallera by się doładować.
Większa ilość ładowarek jest niezbędna - np. przy pętli Havla.
Jeśli znów przyjmie się, że kilka takich ładowarek w Gdańsku będzie funkcjonowało - to być może wystarczyłby mniejszy zasięg (lżejsze, tańsze pojazdy). Ważna odpowiednia technologia akumulatorów - w technologii LTO można liczyć na 20 000 cykli ładowania, czyli na całe życie pojazdu.- 1 1
-
2021-04-22 10:39
(1)
będą jeździły tylko na dodatkach. Jazda 5-9 i na bazę ładować się. Potem 14-18 i do rana pod ładowarkę.
- 1 0
-
2021-04-23 15:18
W takim układzie szkoda kasy na sprzęt, który większość życia spędzi w zajezdni.
Ale jeśli to akcja PR'owa to liczy się sam zakup, przecięcie wstęgi itd.- 0 0
-
2021-04-24 16:14
nie znasz się
Baranie baterie LTO wytrzymują 5-6 lat, potem trzeba kupić nowe za ok 1 mln zł. Czy rozumiesz, że bredzisz?
- 0 0
-
2021-04-22 10:14
Redakcjo! Przecież ten Mercedes jest obecnie na gdyńskich ulicach i będzie do 7 maja
No chyba, że Gdynia to nie Trójmiasto, skoro jest pod zdjęciem napisane, że w Trójmieście pojawił się tylko na kilka godzin. Dzisiaj jeździ na linii 141.
- 3 0
-
2021-04-22 10:14
(1)
Ile zużywa kw/h na 100 i jaka jest sprawność ładowarki ?????
- 0 0
-
2021-04-22 19:35
tak jak osobówki. Na papierze 14kWh, a realnie 25-30
- 0 0
-
2021-04-22 10:16
i co po zajezdni..?
Kolejne blokowisko gdzie jeden drugiemu zagląda do garka przez okna, tak jak to ma miejsce w przypadku zajezdni wrzeszcz. Wiadomo ze to wszystko juz ustalone jest i Robyg to kupi i pobuduje tam co chce a urzędnicy z BRG i Miasta Gdańska to jedynie jego marionetki. Pozwola na wybudowanie wszystkiego co zechce robyg. Mala Sycylia ma sie świetnie w Gdansku rozkwita, Tu zwykli mieszkańcy nic nie mogą.
- 4 0
-
2021-04-22 10:21
Nie wierzę w inwestycję GAIT, nie wierzę w transport publiczny (1)
- 2 1
-
2021-04-22 10:35
to czas uwierzyć bo będziesz lasa chwila pieszo zasuwał
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.