• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45

Michał Brancewicz
22 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Elektryczny mercedes w zajezdni GAiT pojawił się w 2019 roku tylko na kilka godzin, a rok później kursował przez pewien czas po mieście. Jest szansa, że tego typu pojazdy zagoszczą w Gdańsku na stałe. Elektryczny mercedes w zajezdni GAiT pojawił się w 2019 roku tylko na kilka godzin, a rok później kursował przez pewien czas po mieście. Jest szansa, że tego typu pojazdy zagoszczą w Gdańsku na stałe.

Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy HalleraMapka.



Warto kupować elektryczne autobusy?

Autobusy elektryczne do tej pory pojawiały się w Gdańsku jedynie na testach i były jedno- lub kilkudniową atrakcją, głównie dla fanów komunikacji miejskiej.

Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.

W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.

Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku



Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.

14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.

- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45



Elektryczny mercedes w 2019 roku pojawił się na kilka godzin w Trójmieście. Ale już w 2020 roku przez pewien czas jeździł liniowo w Gdańsku i Gdyni. Elektryczny mercedes w 2019 roku pojawił się na kilka godzin w Trójmieście. Ale już w 2020 roku przez pewien czas jeździł liniowo w Gdańsku i Gdyni.
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.

- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.

- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.

Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana



Koncepcja nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Powstanie ona dopiero za kilka lat. Koncepcja nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Powstanie ona dopiero za kilka lat.
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.

W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.

Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.

- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.

Opinie (306) 6 zablokowanych

  • Czyli węgiel w miejsce ON...

    • 3 3

  • Za mały zasięg, brak stacji ładowania na pętlach i odpowiednich rozkładów pod to. Wozy tylko na 3 godzinne dodatki i będą stały na bazie i się ładowały.

    • 6 0

  • Kolejna zsama wazelina propagandowa .Jeszcze 2 lata temu twierdzili ze są niepotrzebne w Gdańsku! (1)

    Ale teraz naturalnie już przed przetargiem wiadomo ze wybiorą mercedesa ,bo Gdańsk kupuje tylko i wyłącznie mercedesa to umowa korupcyjna która idealnie pokazuje urzędasy politycy swą bezkarni. Rząd przeznaczył ponad miliard na autobusy elektryczne dla miast ,ale o dotacje starają się jako jedni z ostatnich !!Kto ma choć trochę rozumu pamięta jaka jest historia kupowania autobusów i tramwajów w Gdańsku .I co wygadywały urzędasy miasta wcześniej !

    • 8 2

    • ja bym wolał mieć całą flotę jednej marki niż każdy autobus inny,

      • 0 0

  • Solaris vs. Mercedes (6)

    Nie rozumiem dlaczego kupujemy Mercedesy, a nie dążymy do produkcji w Polsce własnych autobusów, np. firma Solaris ( który ma dobrą opinię).

    • 9 1

    • dlatego ze takie są układy korupcyjne

      • 2 1

    • jakoś Solaris do poprzedniego przetargu nie stanął. Zresztą te Solarisy co jeżdżą po Gdańsku to złom

      • 1 1

    • Solaris dobry na Bydgoszcz, Inowrocław, Śrem.

      W mieście potrzebne są już poważniejsze maszyny.

      • 0 3

    • Solaris nie jest polski (2)

      • 1 1

      • (1)

        Ale nadal produkowany w Polsce.
        Poza tym to właśnie ich autobusy elektryczne są najczęściej kupowane w UE.

        • 0 0

        • tylko ze na polske i zagranice

          sa robione z innych materialow...

          • 0 0

  • Czyli koniec tematu dot sprzedaży zajezdni na Hallera skoro inwestujemy tam srodki unijne ? (2)

    I co wtedy z nową zajezdnią?

    • 5 0

    • (1)

      po co komu nowa zajednia za miastem? Połowa pracowników się zwolni jak będą mieli tam dojeżdżać

      • 0 0

      • Za jakim miastem ?

        morena ujescisko to jest za miastem?

        • 0 0

  • Duży zasięg, to duża cena i większa masa pojazdu. (3)

    Jeśli takie autobusy zostaną wypuszczone na górzyste trasy, to pewnie ich realny zasięg spadnie do 150 km (nie odzyskają 100% energii przy zjeździe). To spowoduje, że będą w ciągu dnia musiały wrócić do zajezdni na Hallera by się doładować.
    Większa ilość ładowarek jest niezbędna - np. przy pętli Havla.
    Jeśli znów przyjmie się, że kilka takich ładowarek w Gdańsku będzie funkcjonowało - to być może wystarczyłby mniejszy zasięg (lżejsze, tańsze pojazdy). Ważna odpowiednia technologia akumulatorów - w technologii LTO można liczyć na 20 000 cykli ładowania, czyli na całe życie pojazdu.

    • 1 1

    • (1)

      będą jeździły tylko na dodatkach. Jazda 5-9 i na bazę ładować się. Potem 14-18 i do rana pod ładowarkę.

      • 1 0

      • W takim układzie szkoda kasy na sprzęt, który większość życia spędzi w zajezdni.
        Ale jeśli to akcja PR'owa to liczy się sam zakup, przecięcie wstęgi itd.

        • 0 0

    • nie znasz się

      Baranie baterie LTO wytrzymują 5-6 lat, potem trzeba kupić nowe za ok 1 mln zł. Czy rozumiesz, że bredzisz?

      • 0 0

  • Redakcjo! Przecież ten Mercedes jest obecnie na gdyńskich ulicach i będzie do 7 maja

    No chyba, że Gdynia to nie Trójmiasto, skoro jest pod zdjęciem napisane, że w Trójmieście pojawił się tylko na kilka godzin. Dzisiaj jeździ na linii 141.

    • 3 0

  • (1)

    Ile zużywa kw/h na 100 i jaka jest sprawność ładowarki ?????

    • 0 0

    • tak jak osobówki. Na papierze 14kWh, a realnie 25-30

      • 0 0

  • i co po zajezdni..?

    Kolejne blokowisko gdzie jeden drugiemu zagląda do garka przez okna, tak jak to ma miejsce w przypadku zajezdni wrzeszcz. Wiadomo ze to wszystko juz ustalone jest i Robyg to kupi i pobuduje tam co chce a urzędnicy z BRG i Miasta Gdańska to jedynie jego marionetki. Pozwola na wybudowanie wszystkiego co zechce robyg. Mala Sycylia ma sie świetnie w Gdansku rozkwita, Tu zwykli mieszkańcy nic nie mogą.

    • 4 0

  • Nie wierzę w inwestycję GAIT, nie wierzę w transport publiczny (1)

    • 2 1

    • to czas uwierzyć bo będziesz lasa chwila pieszo zasuwał

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane