- 1 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (225 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (351 opinii)
- 3 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (34 opinie)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (127 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (23 opinie)
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy Hallera.
Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.
W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.
Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku
Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.
14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.
- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.
- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.
- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.
Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.
W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.
Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.
- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.
Opinie (306) 6 zablokowanych
-
2021-04-22 10:22
Sprostowanie
Panie Redaktorze,
Ten elektryczny Mercedes ze zdjęcia jeździł w 2020 roku liniowo i w Gdańsku i Gdyni, nawet przez kilka tygodni.- 3 0
-
2021-04-22 10:28
Dzisiaj jest dzien ziemi a Gdańska jest najbardziej nieekologicznym miastem w trójmiescie ale i Polsce (1)
jest w czołówce zatrutych spalinami z blachosmrodów i beznadziejnej komunikacji .To w Gdańsku betonuje się każdy skrawek zieleni i wycina drzewa pod kaprysy deweloperów na potege !!To Gdańska jako ostatni kupuje autobusy elektryczne nie dlatego ze cha tylko dlatego ze ustawa UE ich do tego zmusza!
Przypomnijcie sobie ze to Gdańsk kupił ostatnio mercedesy trujące spalinami na potege według nich ekologiczne :) od ponad 10lat urzędasy Gdańska z uporem maniaka mówiły ze nie kupią autobusów na Gaz i elektrycznych bo sa niepotrzebne.
Gwarantuje ze Gdańsk gdy kupi autobusy elektryczne to będą to mercedesy i to jest pewne na 100% pisze tak przed każdym przetargiem i potem się zawsze to potwierdza!- 4 3
-
2021-04-22 10:36
jak wg Ciebie te nowe autobusy trują spalinami na potęgę to weź rozpęd i walij w ścianę
- 0 0
-
2021-04-22 10:47
Chcemy
Ikarusów przerobionych na spalanie mazutu. A nie jakiś elektrycznych dziwadeł.
- 4 1
-
2021-04-22 10:50
a od kogo? od niemców.
za wojny napadli okradli zniszczyli w straszny sposób a teraz jeszcze pieniądze robią.
- 7 3
-
2021-04-22 10:53
jak gdańsk to od niemców.
jak zwykle od niemców bo przecież to jedyny kraj w europie. myślisz gdańsk patrzysz niemcy.
- 6 2
-
2021-04-22 11:20
(1)
Mam nadzieje że specyfikacja przetargowa da szansę także autobusom Solaris
- 4 1
-
2021-04-22 14:55
przetarg juz jest ustawiony pod mietki
- 0 1
-
2021-04-22 13:10
Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT
zdalne nauczanie?- 1 0
-
2021-04-22 13:36
Będzie rachunek za prunt.
- 0 0
-
2021-04-22 14:22
a po zakupie elekrtyków dopłata do biletów wzrosnie z 300+ do 500+ ?
teraz kupując miesięczny kosztujący 100 dostajemy w nim dopłatę 300+ . Bogate miasto.
- 2 2
-
2021-04-22 14:29
Transakcja wiązana
Czyli jak ominąć przetarg. Nasza władza jak chce, to potrafi być pomysłowa.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.