• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piętrowy autobus uratuje tramwaj wodny na półwysep z Gdyni?

Michał Sielski
2 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Podczas rejsów weekendowych przy dobrej pogodzie, na tramwaj wodny ciężko nawet kupić bilety. W pochmurne dni chętnych jest zdecydowanie mniej. Podczas rejsów weekendowych przy dobrej pogodzie, na tramwaj wodny ciężko nawet kupić bilety. W pochmurne dni chętnych jest zdecydowanie mniej.

Piętrowy autobus będzie woził turystów z Jastarni do Helu dopóki nie ruszą wakacyjne rejsy z Gdyni do najbardziej znanej miejscowości półwyspu. Gdynia walczy o utrzymanie tramwaju wodnego, choć ma coraz mniej sojuszników.



Samorządy powinny dopłacać do kursowania tramwaju wodnego?

Wszystko o tramwajach wodnych w Trójmieście w naszym specjalnym serwisie.

W 2011 roku koszt obsługi tramwaju z Gdyni na półwysep helski wyniósł ponad 3 mln zł. 1,2 mln zł dopłaciła do tego Gdynia. Resztę podzieliły pomiędzy siebie Hel, Jastarnia i samorząd województwa.

W tym sezonie ze współfinansowania tramwaju wodnego wycofał się Hel, co zaowocowało wzrostem cen i ograniczeniem rejsów do tego miasta. W efekcie pierwszy tramwaj wodny na Hel popłynie z Gdyni dopiero 23 czerwca, a za bilety zapłacimy 20 zł zamiast 14 zł, ulgowy zdrożeje natomiast z 7 zł do 10 zł, a za przewóz roweru trzeba będzie zapłacić 5 zł zamiast 3 zł. Ceny do Jastarni nie zmieniają się.

Władze Gdyni nie chcą jednak rezygnować z funkcjonującego od 2006 roku połączenia i szukają kolejnych partnerów. Jednego już znalazły. To... PKS Wejherowo. Firma zapewni połączenie pomiędzy Jastarnią, a Helem.

- Piętrowy autobus będzie kursował w dniach przypłynięć katamaranu do Jastarni co najmniej do 22 czerwca. Jego rozkład będzie dopasowany do rozkładu katamaranów. Za 5,50 zł będzie można dojechać nim do Helu, jednocześnie podziwiając widoki z górnego pokładu - zachwala Marcin Gromadzki, rzecznik gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej, organizatora połączenia przez Zatokę Gdańską.

Nie jest bowiem tajemnicą, że przyszłość tramwaju wodnego zależy od tego, ile uda się zarobić. Na razie sprzymierzeńcem przedsięwzięcia jest pogoda, ale słońce do poprawy wyników może nie wystarczyć. W ubiegłym sezonie z usług tramwaju skorzystało niecałe 300 tys. osób.

- Od tego ile uzbieramy od pasażerów z biletów zależy przyszłość tramwaju wodnego, który jest przecież doskonałą alternatywą dla podróżujących do Helu stojącymi w kilometrowych korkach samochodami - dodaje Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (216) 10 zablokowanych

  • (2)

    w dzień powszedni powinny być tańsze bilety, bo wtedy są wolne miejsca na statkach

    • 13 1

    • Jasne... (1)

      ...żeby dotacje z podatków były jeszcze wyższe...

      • 1 2

      • wcale nie muszą być wyższe, lepiej jak jadą ludzie z tańszymi biletami niż puste miejsca

        • 1 0

  • Tranwaj wodny nie opłacalny? (6)

    Korzystałem rok temu z tramwaju wodnego i musiałem bardzo wcześnie wstać i kupić bilet żeby nie stać tyle w kolejce.
    Statek był pełny w drodze na HEL i z powrotem, więc nie rozumiem jak to może być nie opłacalne???

    • 25 3

    • Zwyczajnie. (4)

      wpływy z biletów nie pokrywaja kosztów. Koszty pokrywaja dotacje - z naszych podatków. O ile takie dotacje do prawdziwej komunikacji masowej mają sens, to za "atrakcje turystyczne" turysci powinni płacic sami.

      • 1 1

      • Tak, tylko koszty normalnego biletu dla rodziny za rejs tymi krypami (1)

        lepiej przeznaczyć na tanie linie lotnicze.
        I jeszcze coś przy tym zobaczyć.

        • 1 0

        • To jest rynek.

          Skoro nie byłoby chętnych na turystyczne rejsy, to ja mam do nich dopłacac?

          • 2 0

      • a kto podał jakakolwiek kalkulacje kosztów??? (1)

        • 1 0

        • Właśnie piszą tylko o kosztach, a nikt nie pisze o wpływach z biletów!!!!!!!!!!!!!!

          • 1 0

    • Normalnie. bo nie zawsze tak jest ze pływa tyle osób. zdarzały sie sytuacje gdzie pływało po 15 osób, katamaran spala 1 tone ropy w ciagu godziny to policzcie sobie jaki to jest koszt. za wynajęcie statków tez się płaci ZKM nie ma ich za darmo.

      • 0 0

  • Zmodernizowac

    Ulerpszyc / kupic nowe a nie te stare 'Rubiny' i inne cuda co zra paliwa i sa nie oplacalne.

    • 10 1

  • dopłaty to jedno - i jestem za...

    ale część kasy powinna iść w jak najlepsze wypromowanie tego połączenia, żeby ludzie naprawdę przesiedli się z samochodów na statek, który jest szybszy i tańszy.

    • 8 1

  • Iż Polacy nie gęsi (3)

    "Piętrowy autobus uratuje tramwaj wodny na półwysep z Gdyni?" - moje gratulacje. Ale o co chodzi?

    • 6 5

    • artykuł był zapewne pisany gęsim piórem

      • 2 1

    • Przeczytaj artykuł, a nie tylko tytuł (1)

      Po czym chwilę się zastanów...

      • 0 0

      • Myślę, że przedmówca się zastanowił i słusznie zwrócił uwagę, że tytuł nie oddaje istoty opisywanego tematu, bo przecież autobus pomiędzy Jastarnią a Helem jest tylko dodatkowym 'bajerem' , i wcale nie jest potrzeby tramwajowi kursującemu z Gdyni do Jastarni. Wiele osób z przyjemnością pojedzie po prostu do Jastarni. Tylko część z nich przejedzie do Helu, Może zrobić to też kolejką, więc autobus nie jest tutaj żadną 'deską ratunku'. Natomiast odkryty, dwupiętrowy autobus jest atrakcją samą w sobie

        • 1 0

  • Indie (1)

    zeby tylko kosztem zysku nie zaczeli wpuszczac dziesieciu na jedmo miejsce jak w Indiach...

    • 6 2

    • co to znaczy "kosztem zysku"?

      • 1 0

  • Zlikwidować i to szybko

    Ceny pomimo dotowania??? sa nie na kieszeń nie tylko kasjerki z Bomi czy innego Lidla ale nawet nie na kieszeń biurwy średniego szczebla.
    Poziom atrakcji podczas rejsu 1/10 cel podróży żałosny.

    • 8 6

  • jak widac wszystko kreci sie wokol kasy :) (4)

    pewnie wlodarze Helu chcieli kosmiczna kase na mozliwosc zawijania i cumowania w porcie...

    a w Jastarni pewnie taniej i chetniej witaja statki z turystami... Tak wiec alternatywnie zrobili autobus z Jastarni do Helu co by mozna zjesc rybke na Helu i foczki odwiedzic. Jak widac Gdynia bardziej dba o "interesy" Helu niz wlodarze Helu....

    • 11 0

    • (3)

      w Jastarni też można zjeść rybkę i miło spędzić czas

      • 4 0

      • wiem :) (2)

        i czesto taniej niz na Helu :)

        • 4 0

        • (1)

          raczej: 'taniej niż w Helu'
          określenie: 'w Helu' oznacza 'w mejscowości Hel'
          określenie: 'na Helu' oznacza na półwyspie helskim, potocznie nazywanym Helem
          Jastarnia też jest na Helu, więc jak jesz rybkę w Jastarni to też jesz rybkę na Helu

          • 3 1

          • no dobra

            bede pamietal ;)

            • 1 0

  • a ja chciałbym zobaczyć kalkulacje tego kosztu 20PLN od osoby (3)

    czy faktycznie przewiezienie 1 osoby statkiem (i to całkiem sporym) kosztuje ponad 30PLN???

    moze tak zamiast pierniczenia o koniecznosci podwyżki, niemoznosci zapewnienia połaczenia, niecheci do dopłacania WRESZCIE przedstawi sie REALNE koszty

    niedawno OLT podawał ile paliwa idzie na 1 osobe i od jakiej kwoty zaczyna sie opłacac przewozic

    tylko że OLT po pierwsze LATA (co jest drozsze od pływania jak powszechnie wiadomo), oraz na o wiele dłuzszych trasach....!!!!

    • 11 2

    • no i zabiera na pokład mniej osób niż te 'tramwaje' (1)

      • 0 0

      • OLT

        • 0 0

    • 20 zeta w jedna strone!

      • 0 0

  • hmm dziwne posunięcie szczególności Helu przecież bardzo dużo turystów właśnie przepływa na hel statkiem i mimo że może nie jest dochodowy sam transport to Helowi nawiązką się zwraca to co turyści wydadzą już w samym Helu...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane