• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plac budowy działa jak wielka reklama?

Maciej Naskręt
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Reklama firmy Skanska na nowej estakadzie rowerowej przy dworcu PKP w centrum Gdańska. Reklama firmy Skanska na nowej estakadzie rowerowej przy dworcu PKP w centrum Gdańska.

Czy duże reklamy wykonawców na publicznych budowach to nadużycie? Nasz czytelnik twierdzi, że tak, bo przeciętna firma, by powisieć swój baner w centrum miasta, musiałaby za to sporo zapłacić. Sprawdziliśmy zatem, czy budowlańców faktycznie nie obowiązują żadne ograniczenia.



Okazuje się, że części mieszkańcom przeszkadzają nie tylko nachalne reklamy przy drogach lub te szpecące historyczne części Trójmiasta, ale także reklamy na placach publicznych budów. Uważają, że firmy budowlane powinny ograniczyć się do ustawienia wymaganej prawem tablicy informacyjnej m.in. określającej zakres inwestycji i wskazującej kierownika budowy.

- Przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku wykonywane są prace budowlane przy budowie ścieżki rowerowej, zapewne na estakadzie. Jednak firma wykonawcza umieściła swoją wielką reklamę wzdłuż ulicy. Miejsce w centrum miasta jest idealne. Tę reklamę zobaczy wiele osób. Nie podoba mi się to, bo gdybym prowadził firmę i chciałbym mieć podobną reklamę musiałbym pewnie zapłacić sporą kwotę pieniędzy. Ponadto pewnie miejski zarządca tego miejsca odrzuciłby mój wniosek - argumentuje pan Wojciech Miga, nasz czytelnik.

Postanowiliśmy zatem sprawdzić jak jest naprawdę. Czy faktycznie firmy budowlane nadużywają przywileju i obstawiają swoimi reklamami budowy, kreując w ten sposób swoją markę?

O zdanie zapytaliśmy władze Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zlecała właśnie budowę estakady rowerowej w centrum Gdańska.

- Z naszego punktu widzenia nie ma problemu, jeśli firma umieszcza na placu budowy swoje logo albo nazwę firmy. Natomiast gdy wykonawcy reklamują swoje usługi lub osiągnięcia, nakazujemy im niezwłocznie ściągnąć reklamę. Działamy stanowczo - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Generalny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Uchwała o miejscowym zagospodarowaniu przestrzennym może wypowiadać się o rodzajach reklamy umieszczonych na terenie publicznym. Nie obejmuje jednak terenów, na których trwają inwestycje budowlane. Urzędnicy jednak znaleźli na to inny sposób.

- Wszystko zostaje określone skrupulatnie w umowie na roboty budowlane z wykonawcą już na etapie przetargu. Nie ma tu miejsca na dowolność. Zakres reklamy-informacji jest szczegółowo opisany - zapewnia Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości w Urzędzie Miasta Gdynia.

Czy przeszkadzają ci reklamy na miejskich budowach?

Słowa inwestora i urzędników potwierdzają też sami wykonawcy. - Budowa zazwyczaj jest oznaczona wyłącznie naszą nazwą bądź logiem, ale nie reklamujemy naszych usług. Podobnie jest z reklamami na maszynach budowlanych. Ograniczamy się do loga firmy - mówi Maciej Konopka, dyrektor gdańskiego oddziału firmy budowlanej Strabag - Loga wykonawcy muszą jednak zniknąć zaraz po oddaniu inwestycji do użytku.

W wielu firmach budowlanych funkcjonuje tzw. instrukcja umieszczania informacji - loga. Wytyczne nakazują kierownikom budów zawieszać banery na wszystkich wzniesionych i eksponowanych obiektach budowlanych - dźwigach, maszynach, wiaduktach bądź mostach.

Czasem jednak reklamy na budowach, nie tylko nie przekładają się na jej sukces medialny, ale nawet są przekleństwem wykonawców. Plac budowy jest dobrą formą promocji firmy budowlanej pod warunkiem, że sama inwestycja jest prowadzona poprawnie, czyli bez zauważalnych przerw, bez zanieczyszczania okolicznych dróg ziemią z wykopów i nieuciążliwa dla mieszkańców.

W razie zatrzymania robót lub usterek na budowie, wiadomo kto jest za ten stan lub fakt odpowiedzialny. Tak było chociażby w przypadku Teatru Szekspirowskiego, którego pierwotnym wykonawcą była firma Pol-Aqua. Tam przez długi czas banner z logo był eksponowany na ruchliwą ul. Podwale Przedmiejskie. Prace budowlane stanęły, nie widać było postępów w robotach. Dla firmy nie mógł to być powód do dumy.

Opinie (51) ponad 10 zablokowanych

  • (8)

    A co w tym takiego niestosownego lub rażącego - reklama, jak reklama.

    • 109 16

    • rażące jest to, że jest sam tylko napis a nie na przykład goła baba i napis

      • 21 2

    • To nie są reklamy, a wyłącznie informacje. (1)

      Reklama musi zawierać element zachęcający do zakupu towaru/ usługi etc.

      • 18 3

      • to jest reklama

        ale firmy - firmy usługowe nie reklamują swoich towarów tylko swoja markę.

        • 1 2

    • dobry artykół 12/10 (3)

      ....i rozebrać ślmaka na Warszawę....Panie Macieju - rewelka. A co Pan je?

      • 10 3

      • Jeszcze lepsza ortografia u Ciebie ICHOŁAK (1)

        • 2 1

        • nie wyłapałeś ironii....cóż... 12/10 też nie jest możliwe...bez urazy.

          • 1 0

      • Mi terz się podoba

        daję 15/10, po prostu boski jestem, a ślimaka nie dam rady rozebrać, zajęty jestem.

        • 0 0

    • Rażące jest to

      Jak zawistny polaczek być potrafi. Toż to skandal że nie jego firma wygrała przetarg. I już w te pędy smaruje paszkwil na portal. Żenujące.

      • 10 1

  • Najlepszą reklamą jest dobre wykonianie inwestycji

    a z tym niestety kiepsko.

    • 122 4

  • A Michał z referatu estetyzacji milczy? (2)

    Po co w takim razie utworzyli referat estetyzacji? Czy tylko po to aby uciszyć stowarzyszenie FRAG, które co chwila miały pretensje do władz miasta o reklamy, styropiany itd? Teraz jakoś aktywność została FRAGu zminimalizowana.

    • 29 13

    • W burdelu na Lektykarskiej

      przecież pełen sukces :-) Gołe d... znikły nawet z szyb przybytku. Czyżby burdelik się zwijał z centrum?

      • 2 0

    • Właśnie po to utworzono ten śmieszny referat, żęby pan Michał już się z FRAG'u nie wychylał.

      • 0 0

  • W czasie remontu/budowy niech sobie będą. (1)

    Może dzięki temu budowa będzie troche tańsza, bo przynajmniej wykonawca może za darmo się wypromować.
    Oczywiście po wykonaniu prac jestem całkwicie przeciw obwieszaniu nowego budynku reklamami. Mam nadzieje, że kiedyś ten agresywny kapitalistyczny trend się troche uspokoi, bo każde miasto w polsce jest zaśmiecone reklamami i bilbordami...

    • 41 2

    • A ja jestem zdania, że każda zakończona inwestycja przez jakiś okres powinna mieć tablicę z logo wykonawcy.

      Jak spaprał to niech się wstydzi, a jak dobrze funkcjonuje to wizytówka dobrej roboty.

      • 8 1

  • Panie redaktorze (2)

    Temat powalający, nie ma innych problemów w Trójmieście?

    • 57 15

    • Teraz to trzeba się dobrze nagłówkować

      aby znaleźć temat i nikomu się nie narazić.

      • 6 1

    • Co raz gorsze tematy. Najbardziej mi się podobał ten o

      policyjnych rowerach trzymanych zimą w piwnicy. Dzisiaj policjanci powinni wyjechać na tych rowerach na ulice. Warunki pogodowe sprzyjają ;)

      • 1 0

  • trzeba pochwalić wykonawców za odwagę

    że potrafią się przyznać do tego, co popełnili

    • 41 1

  • reklama powinna stać cały czas...

    ...po dwóch latach wykonawca np.drogi wstydziłby się za to co zrobił;)

    • 41 1

  • Mnie jakoś tego typu reklamy nie przeszkadzają (1)

    Przeczytałem cały ten tekst i jakoś nie wiem w czym te reklamy konkretnie przeszkadzają lub też utrudniają życie ? Skoro wisząca reklama nie zacienia jakiegoś obszaru, to niech sobie wisi.

    • 23 4

    • raczej nie

      To chyba Pan nie dokładnie przeczytał...

      • 0 0

  • ta wielka tablica STRABAG na trasie (części) Chwaszczyno-Wejherowo budowanej (2)

    drugi rok i dalej nie skończonej. Powód do dumy dla wykonawcy. Powinni jeszcze wstawić tablicę Zarządu Dróg w Gdańsku za to, że wybrała takiego wykonawcę. A w około syf i nic więcej.

    • 8 3

    • Jak to nic obok? A prostytutki!

      • 0 0

    • "Loga wykonawcy muszą jednak zniknąć zaraz po oddaniu inwestycji do użytku" - To kiedy zniknie napis Strabag na Myśliwskiej? Budowa skończyła się w zeszłym roku....

      • 1 0

  • zółto - niebieska (3)

    piękna ta reklama ... w ciekawym miejscu, nic dodać nic ująć :)

    • 9 13

    • Jazda, jazda, jazda (1)

      biaaała gwiazdaa!

      • 1 3

      • gts gts gts bo wisełka milicjantką jest!

        • 1 0

    • a w lipcu???

      Poczekaj do lipca jak będzie Heineken....Piękna caaaała Gdynia Biało-Zielona hie hie hie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane