- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (174 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Płatne parkowanie w Dolnym Wrzeszczu. Dyskusja
Czy Strefą Płatnego Parkowania powinien być objęty także Wrzeszcz Dolny? Mieszkańcy dzielnicy skarżą się na nadmiar aut - szczególnie po rozszerzeniu strefy w sąsiedniej dzielnicy, ale do poboru opłat nie są w pełni przekonani. Ostateczna decyzja zostanie podjęta nie prędzej niż za kilka miesięcy.
- Problem dotyczy szczególnie ulic Białej , Danusi , Zawiszy Czarnego , Konrada Wallenroda , Aldony czy Grażyny - wylicza Krystian Kłos, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny. - Mamy kilku mieszkańców, którzy regularnie wnioskują do rady o utworzenie SPP. Otrzymaliśmy też kilkadziesiąt sygnałów od osób, które twierdzą, że "trzeba jakoś rozwiązać problem nadmiaru aut" i - biorąc pod uwagę przykłady innych dzielnic - także skłaniają się ku wprowadzeniu SPP.
Rada Dzielnicy Wrzeszcz Dolny do tematu wraca po kilkuletniej przerwie. Już w poprzedniej kadencji, w listopadzie 2012 r., proponowano objęcie płatnym postojem ulic w obszarze Biała - Wyspiańskiego - Waryńskiego - Wajdeloty . Ostatecznie pomysłu tego nie wprowadzono jednak w życie.
Obecnie proponuje się nieco większy obszar, bo sięgający do al. Legionów i ul. Kościuszki . Koncepcję zmian przedstawiono w poniedziałek mieszkańcom dzielnicy, którzy - jak się okazało - są wprawdzie za zmianami w parkowaniu, ale niekoniecznie w takiej formie.
Mieszkańcy: SPP nie rozwiąże problemu z parkowaniem
- Oczekiwałem projektu inwestycyjnego, który poprawi obecną sytuację, a słyszę, że mamy zgodzić się na płatne parkowanie. Mieszkam przy ul. Aldony, gdzie od 50 lat nikt nawet nie wyremontował chodnika i trzeba nieraz chodzić jezdnią, aby ominąć auta. Skoro chcecie zrobić płatny postój, to bez sensu jest tutaj nasza obecność - komentował przedstawioną propozycję rady jeden z mieszkańców.
- Albo dacie kasę, albo nie będziecie mieli gdzie parkować - to nie jest żadne rozwiązanie. Jeżeli mamy płacić "tylko" 10 zł miesięcznie [tyle wynosi miesięczna opłata dla mieszkańca, dla osoby przyjezdnej abonament to 500 zł mies. - dop. red.], to niech pan przewodniczący nam da te 10 zł! Proszę przedstawić coś innego! - domagał się inny mieszkaniec, który sam jednak nie był w stanie podsunąć innego pomysłu.
- Nie rozumiem, dlaczego mamy płacić, nie dostając nic w zamian. Mieszkałem wcześniej na Starym Mieście i tam wprowadzenie SPP oraz ograniczenia wjazdu spowodowało, że ludzie zaczęli się wyprowadzać. Auto nie jest oznaką luksusu, ale narzędziem pracy. "Wypchnięcie" aut z centrum miasta powoduje, że ludzie się wyprowadzają i rośnie przestępczość - argumentował kolejny mieszkaniec.
Mieszkańcy ponadto skarżyli się na oddawanie wspólnotom dużych pod względem powierzchni podwórek, na których stoi tylko kilkanaście aut, podczas gdy reszta kierowców nadal parkuje na przyległych ulicach, oraz nadmiar słupków, uniemożliwiających parkowanie na chodnikach, co prowadzi do pozostawiania aut na jezdni i ograniczania swobody przejazdu.
Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?
Alternatywne rozwiązania dla kierowców
Pojawiło się też kilka propozycji, które na bieżąco omawiał Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni:
- Wprowadzenie parkowania na wybranych ulicach wyłącznie dla mieszkańców - zdaniem GZDiZ jest to niemożliwe prawnie, a ponadto, gdy każda dzielnica wystąpi z podobnym pomysłem, jazda autem straci całkowicie sens, bo będzie można parkować niemal wyłącznie pod własnym domem.
- Zmiana wybranych ulic dwukierunkowych na jednokierunkowe, co zwiększy liczbę miejsc i pozwoli przenieść chociaż częściowo auta z chodników na jezdnie - pomysł wymaga kompleksowej analizy ruchu, ale jest realny do wprowadzenia.
- Utworzenie kilku miejsc parkingowych tylko dla aut współdzielonych (ang. car-sharing) z możliwością zatrzymania taksówek - propozycja będzie wymagała analizy pod kątem zgodności z prawem.
- Wprowadzenie ograniczeń czasowych w parkowaniu dla osób przyjezdnych np. do dwóch godzin - propozycja ta spotkała się krytyką innej osoby, która zwróciła uwagę, że brakuje możliwości wyegzekwowania takiego zapisu.
Czytaj też: Przetestowaliśmy system współdzielonych aut
Mieszkańcy: bierzmy przykład z Wrzeszcza Górnego
Nie każdy z obecnych na spotkaniu był jednak przeciwko wprowadzeniu opłat. Jako argumenty "za" wyliczano m.in. czystsze powietrze, łatwiejsze znalezienie miejsca dla osób przyjezdnych oraz więcej miejsca do parkowania dla mieszkańców dzielnicy.
- Na całym świecie nie wprowadzono skuteczniejszego rozwiązania niż SPP. Możemy się "osłupkować", ale kierowcy i tak potem parkują na środku chodnika, omijając słupki. Wrzeszcz Górny był mądry i wprowadził SPP, a kierowcy zaczęli parkować w naszej dzielnicy, bo jesteśmy frajerami i nie przygotowaliśmy podobnych regulacji - przekonywał w dosadny sposób mieszkaniec ul. Wyspiańskiego.
- Jestem mieszkańcem ulicy Waryńskiego. Proszę przejść się na drugą stronę torów [do Wrzeszcza Górnego - dop. red.] . Od kiedy wprowadzono w tamtej części ulicy SPP, mieszkańcy nie mają problemów z zaparkowaniem - zwracał uwagę kolejny mieszkaniec.
Żadna decyzja jeszcze nie zapadła
Warto podkreślić, że nie zapadła jeszcze żadna decyzja w zakresie wprowadzenia opłat za parkowanie we Wrzeszczu Dolnym. Rada Dzielnicy może wystąpić poprzez swoją uchwałę z taką inicjatywą do władz miasta i Rady Miasta. Dopiero gdy tam zyska ona poparcie, a radni miejscy przyjmą stosowną uchwałę i przekażą odpowiednie środki finansowe na uruchomienie strefy, rozpoczną się prace nad fizycznym poborem opłat, czyli wymalowaniem miejsc i ustawieniem parkometrów.
W przywołanym już Wrzeszczu Górnym lokalna rada dzielnicy uchwałę rozszerzającą dotychczasową granice SPP, przyjęła w grudniu 2016 r., zaś pobór opłat rozpoczęto dopiero w październiku następnego roku.
- Po zebraniu uwag mieszkańców spotkamy się pracownikami Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni celem przygotowania projektów, które następnie przekażemy mieszkańcom do zaopiniowania. Inne rozwiązania niż SPP są wciąż możliwe - zapowiada przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny.
- Z dotychczasowym opinii mieszkańców dzielnic, gdzie wprowadzono SPP, wynika, że rozwiązanie to sprawdza się. Pozwala "wydobyć" przestrzeń miasta dla postoju pojazdów, nie szkodząc przy tym innym uczestnikom ruchu. Liczymy, że mieszkańców nie tyle będziemy przekonywać do SPP, co sami poczują, że jest to rozwiązania problemów, z którymi dzisiaj się borykają - powiedział tuż po spotkaniu kierownik Działu Inżynierii Ruchu w GZDiZ.
Czytaj też: Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?
Miejsca
Opinie (356) 4 zablokowane
-
2018-01-31 16:17
Gdyby wszystkie ścieżki rowerowe zamienić na parkingi (2)
to problem miejsc postojowych rozwiązałby się w ciągu jednego dnia.
- 13 10
-
2018-01-31 18:06
- Problem dotyczy szczególnie ulic Białej , Danusi , Zawiszy Czarnego , Konrada Wallenroda , Aldony czy Grażyny -
no fakt wzdłuż tych ulic jest tyle km "ścieżek rowerowych" ze zmieściłoby się z milion aut haha- 6 2
-
2018-02-01 07:17
Fakt, rowerzyści i tak jeżdżą po jezdni. Jak mi kiedyś powiedział zapalony
Cyklista, droga rowerowa jest dla dzieciaków....
- 1 0
-
2018-01-31 16:22
Parkowanie.
Pogonic decydentów tylko płacić za wszystko !!.Sami za nic Nie Placa
- 4 1
-
2018-01-31 16:34
Nowy sposób walki z przestępczością (według mieszkańca)
Wystarczy wybudować dostatecznie dużo parkingów, żeby przyciągnąć samochody do dzielnicy (tekst tuż przed trzecim zdjęciem).
- 2 0
-
2018-01-31 17:34
to niesprawiedliwe, piesi też powinni płacić ?
- 3 1
-
2018-01-31 17:39
Objac cale miasto strefa platnego parkowania
Im blizej centrum tym drozej + obowiazkowe myto za tranzyt
- 4 5
-
2018-01-31 17:45
W miejscach pokazanych na fotkach dzien w dzien auta powinny byc odholowywane. Ale Straz Miejska jezdzi, chodzi i sie tylko przyglada
- 5 1
-
2018-01-31 18:14
Wprowadzic nie 10zl, a 30 jak w Gdyni
- 2 3
-
2018-01-31 18:37
Tak, kuwa, wprowadźcie płatne parkowanie w całym Gańsku (2)
Przeciez o to wam chodzi - by wprowadzić zawoalowany podatek od posiadania auta.
- 14 4
-
2018-01-31 19:11
(1)
czas najwyższy. ile można tak na krzywy r** korzystać na koszt innych
- 4 2
-
2018-02-01 08:02
Dlatego trzeba zlikwidowac wszystkie platne strefy dla mieszkancow a wprowadzic je platne dla urzednikow.
- 2 0
-
2018-01-31 19:16
Jacy jesteśmy ? (2)
Mieszkańcy okolicy dostają identyfikatory i parkują gratis a przyjezdni odpłatnie.
- 2 1
-
2018-01-31 19:37
Jeden samochód na mieszkanie
- 1 0
-
2018-01-31 19:37
Jeden samochód na mieszkanie
- 1 0
-
2018-01-31 19:16
A co robi Straż Miejska z takimi samochodami ,gdzie w strefach obowiązuje zakaz postoju po za miejscami płatnymi? Kierowcy stają gdzie chcą ,straż i policja przejeżdża i nic nie widzi więc niewiele zmieni następna strefa.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.